02:01 09. Detsember 2016
Tallinn+ 2°C
Kuula otse
Toetus Rail Balticule on vähese informeerituse tõttu ebakindel

Enamik pooldab Roheliste pakutud Rail Balticu trassivalikut

© Pexels
Majandus
lühendatud link
1910

See, et toetus Rail Balticule on vähese informeerituse tõttu ebakindel, näitab asjaolu, et vaatamata toetajate ülekaalule avaldab nendele pöördumistele oma poolehoidu enamik neist, kes on kuulnud 101 kultuuritegelase pöördumisest või Roheliste petitsioonist projekti praegusel kujul peatamiseks

TALLINN, 30. november — Sputnik. Euroopa Parlamendi Roheliste ja Euroopa Vabaliidu fraktsiooni tellitud küsitlusest selgub, et 51 protsenti Eesti inimestest pooldab Tallinna — Tapa — Tartu — Valga — Riia trassi rekonstrueerimist kiireks ja kahesuunaliseks — sellist lahendust peab mõistlikuks ka Erakond Eestimaa Rohelised.

"Oluline on see, et 51 protsenti toetab Tartu trassi, mida ka Rohelised pakuvad. Samuti pole enamik nõus Rail Balticule peale maksma," ütles Roheliste esimees Aleksander Laane BNS-ile. "See [Tartu ja Valga kaudu kulgev trass] on kõige mõistlikum ja ökonoomsem trassivariant. Seda, et toetus Rail Balticule on vähese informeerituse tõttu ebakindel, näitab asjaolu, et vaatamata toetajate ülekaalule avaldab nendele pöördumistele oma poolehoidu enamik neist, kes on kuulnud 101 kultuuritegelase pöördumisest või Roheliste petitsioonist projekti praegusel kujul peatamiseks."

Foto on illustratiivne
© Sputnik / Игорь Агеенко

"101 kultuuritegelast pöördumisest on kuulnud 41 protsenti küsitletutest ning nende seas on selle pöördumise toetajaid 63 protsenti," märkis Laane. "Eestimaa Roheliste petitsioonist on kuulnud 35 protsenti küsitletutest ning selle põhimõtteid toetab 66 protsenti sellest dokumendist kuulnutest. Kui aga vastajatel palutakse valida, milliste raudteeprojektide rajamisse Eestis eelkõige tuleks panustada, siis saab kõige rohkem ehk 31 protsenti esimesi eelistusi olemasoleva Tallinna — Tapa — Tartu — Valga suunalise raudtee ümberehitamine. Kui liita esimesed ja teised eelistused kokku, siis on toetus Tartu-suunalisele raudteele 51 protsenti."

Laane sõnul on sellisel seisukohal nii need, kes väidavad end Rail Balticuga hästi kursis olevateks, kui ka need, kes hindavad oma kursisolekut kesiseks. Teema, millest Rail Balticu projektiga seoses on alles viimasel ajal rohkem rääkima hakatud, on Laane sõnul aga selle maksumus maksumaksjate jaoks.

"Tõenäoliselt tugineb suurema osa vastanute arusaam Rail Balticust teadmisel, et projekti maksab kinni Euroopa Liit ning Eestil jääb tulevikus üle vaid sellel taristul oma kaupu ja reisijaid liigutada," rääkis Laane. "See on aga ekslik arvamus. Eesti peab ehitamisse panustama sadu miljoneid eurosid ja kõik ehitusjärgsed kulud on 100 protsenti Eesti kanda. Kui küsime, kui suures ulatuses oleksid maksumaksjad valmis tulevikus iga-aastaselt Rail Balticu rajamise ja ekspluatatsiooniga seotud kulusid kandma, siis on selline valmisolek enam kui tagasihoidlik: 44 protsenti ei oleks selleks üldse valmis, 21 protsenti oleks valmis kulutuste tasemega kuni 10 miljonit eurot aastas, 27 protsendi jaoks on selline küsimuse püstitus sedavõrd ootamatu, et nad vastavad "ei oska öelda". Vaid 9 protsenti on neid vastajaid, kes oleks valmis kandma kulutusi 50 miljonit ja rohkem eurot aastas."

"Ilmselt pooldataks lisarahastust veelgi vähem, kui vastajad aduksid selgemalt, et plaanitakse kulutada just nende raha ja seda ikkagi millegi muu arvelt," märkis Laane. "Tõsi, nende seas, kes toetavad Rail Balticu rajamist praeguse projekti alusel, oleks 31 protsenti valmis panustama aastas kuni 10 miljonit ja 10 protsenti kuni 50 miljoni ulatuses Eesti maksumaksjate raha. Kuid ka praeguse projekti toetajatest pole tervelt 30 protsenti valmis täiendavaid kulutusi ühe eurogagi katma."

Laane sõnul on reaalsus aga see, et juba praegu vajab raudtee riigi tuge üha enam — ning seda suurusjärgus 10 miljonit eurot aastas ja enamgi. Täiesti uue trassi hooldamine on erinevate nõuete tõttu aga väga kallis. Kui kokku liita uue ja vanade trasside lisarahavajadus, mida EL ei maksa, ei piirdu see Laane arvutuste kohaselt ilmselt vaid 30 miljoniga aastas.

"Praegu ei suudeta leida katet 30 miljonile, mis haigekassal raviks puudu on," tõi Laane paralleeli.

Turu-uuringute AS küsitles ajavahemikul 2.-15. novembrini 1009 inimest. Küsitluse põhjal valmis uuring "Avalik arvamus Rail Balticust". Uuringu tellis Euroopa Parlamendi Roheliste/Euroopa vabaliidu fraktsioon. Küsitlus viidi läbi Turu-uuringute AS igakuise omnibuss-küsitluse raames. Küsitluse läbiviimiseks kasutasid intervjueerijad tahvelarvuteid.

Samal teemal

Rail Balticu toetajad on projektiga halvasti kursis
Riik tellib Rail Balticu rajamiseks vajalike kinnistute hindamise
MKM: Rail Balticu trassi muutmine paiskaks meid ajas 10 aastat tagasi
Jüssi Rail Balticust: jõgede pööramise sajand sai 16 aasta eest läbi
Komisjon arutab 101 avaliku tegelase Rail Balticu teemalist kirja
Balti riigikontrollid valmistuvad Rail Balticu auditeerimiseks
Rohelised kutsuvad üles loobuma Rail Baltic trassi ehitusest
Peatage Rail Baltic
MKM tahab lihtsustada Rail Balticu trassile jääva maa sundvõõrandamist
Balti riigid jagavad võimupirukat Rail Balticu juhatuses
Rail Baltic: vaidlused suundade üle
Tagid:
Erakond Eestimaa Rohelised, Rail Baltic, Aleksander Laane

Peamised teemad