02:00 09. Detsember 2016
Tallinn+ 2°C
Kuula otse
Illusratiivne foto

Suurpered pole rahul kavandatava auto- ja magusamaksuga

© Sputnik / Вадим Анцупов
Uudised
lühendatud link
Eestis on oodata uut valitsuskoalitsiooni (75)
3210

Eesti Lasterikaste Perede Liit pole rahul mitmete kavandatavate maksumuudatustega, kuna need ei arvesta suurperede vajadustega.

TALLINN, 27. november — Sputnik. Näiteks ei arvesta suurperedega kavandatav automaks, leiab liit ja tegi ettepaneku automaksu vabastuseks alates kolmandast lapsest peres. Samuti on suurpered vastu magusamaksule, kuna see lööks rahaliselt kõige enam just lasterikkaid peresid.

Suurpered, eriti maapered on ainukesed, kellel oli odavam ja ratsionaalsem sõita autoga kui bussiga, märgib liit. Suurpered on sunnitud ostma endale suuremad autod, mida ei valmistata väikese mootoriga, kuna ei jõuaks suurt massi edasi liigutada.

„Kui perre sünnib neljas laps, keelab liikluseeskiri tavaautos kogu perel korraga liigelda. Sama juhtub, kui perre sünnib veel lapsi. Seega sunnitakse liikluseeskirjaga suurperesid tegevusele, mida koheselt ka automaksuga karistatakse," märgib liit.

„Niinimetatud magusamaksul paistab olema õilis eesmärk, kuid tegelikult tabab löök rahaliselt kõige enam lasterikkaid peresid, isegi siis, kui täiesti loobuda karastusjookidest," leiavad lasterikkad pered.

Nende sõnul on magusamaks kavandatud ka näiteks jogurtile ja mahladele. „Lasterikastes peredes on ülekaalulisus suur haruldus ja pigem napib toitu, mistõttu selle seadusega vähendate otseselt suurperede toidulauda," rõhutas liit.

Seetõttu tegid suurpered ettepaneku magusamaksu mitte kehtestada üldiselt tervislikele toodetele nagu jogurtid ja mahlad, vaid pigem maksustada rohkete kemikaalide sisaldusega rämpsjoogid ja rohke soolasisaldusega krõpsud.

Sotsiaalministeeriumi juhitud töörühm kaalub aasta alguses valminud toitumise rohelise raamatu mustandis muuhulgas võimalust lisamaksustada toidugruppi, kuhu kuuluvad näiteks karastusjoogid ja alkohoolsed joogid, või toiduainetes sisalduvaid aineid, nagu näiteks suhkrut ja teatud rasvhappeid.

Tervise- ja tööminister Jevgeni Ossinovski ütles, et teeb valitsusele ettepaneku kehtestada suhkrumaks. "Teeme sellise ettepaneku. Ma kardan, et partnerid on pigem skeptilised. Hästi — pakkugu siis teisi variante," ütles Ossinovski vastuseks ajakirjaniku küsimusele, kas suhkrumaks tuleb.

Ta lisas, et sotsiaalministeerium on teinud koos maailma terviseorganisatsiooniga toote maksustamise teaduspõhise analüüsi. "Tulemus on, et seda on mõistlik teha inimeste tervise säästmiseks ja see annab raha," rääkis Ossinovski.

Uus koalitsioon ootab veel kinnitamata andmetel autode maksustamise tõstmisest eelarvesse 2018. aastast kokku 35 miljonit eurot lisatulu.

Autode maksustamise tõusust peaks 2018. aastal 20 miljonit eurot tulema firmaautode erisoodustussüsteemi lihtsustamisest ja 15 miljonit eurot mootorsõidukite registreerimistasu sisseseadmisest. Seejuures plaanitakse registreerimistasust juba tuleva aasta eelarvesse kokku 8 miljonit eurot.

Auto registreerimisel tuleb maksta ühekordselt 2,5 eurot kilovati kohta, kui auto võimsus on kuni 130 kilovatti. Võimsamate, enam kui 130-kilovatiste autode puhul oleks iga täiendav kilovatt maksustatud ilmselt 7,5 euroga. Enam kui 200-kilovatiste autode puhul maksaks üks kilovatt 17,5 eurot.

Sääraste määrade kehtestamine tähendaks, et suhteliselt väikese võimsusega 66-kilowatise mootoriga Škoda Fabia Ambitioni esmaregistreerimine läheks seega näiteks maksma 165 eurot, kuna lõivu võtab riik vaid kõige madalama, 2,5-eurose määraga.

Veidi võimsama 200-kilovatise mootoriga Toyota Land Cruiser V8 Luxury registreerimine maksaks aga 850 eurot, kuna säärase sõiduki puhul tuleb maksta ka veidi kõrgemat 7,5-eurost lõivu 130 kilovatti ületava võimsuse eest.

Võimsa 291-kilovatise mootoriga sõiduauto Dodge RAM 1500 Sport Crew registreerimine läheks aga maksma näiteks 2117,5 eurot, millest lõviosa ehk 1592,5 eurot annab kõrge tasumäär 200 kilovatti ületava võimsuse arvelt.

Superauto, 880-kilovatise mootoriga sõiduki Bugatti Veyron 16.4 Super Sport registreerimise eest tuleks aga esmaregistreerimisel tasuda näiteks 12 750 eurot.

Teema:
Eestis on oodata uut valitsuskoalitsiooni (75)

Samal teemal

Õlletootjad: maksumuudatused kahjustavad Eesti tootjaid
Joogitootja tõmbab aktsiisitõusu tõttu investeeringuid koomale
Tagid:
suurpered, automaks, suhkrumaks, kriitika, Eesti Lasterikaste Perede Liit, Eesti

Peamised teemad