02:00 09. Detsember 2016
Tallinn+ 2°C
Kuula otse
Illustratiivne foto

Mobiilirakendused küsivad tarbijalt liialt andmeid

© Sputnik / Наталья Селиверстова
Uudised
lühendatud link
1110

Eesti mobiilirakendusi kontrolinud Andmekaitse Inspektsiooni ja tarbijakaitseameti ühisseire tulemustest selgus, et paljud rakendused küsivad ligipääsu rohkematele isikuandmetele, kui kasutamiseks tegelikult tarvis on.

TALLINN, 29. november — Sputnik. Andmekaitse Inspektsioon ja tarbijakaitseamet viisid ühiselt läbi seire, mille käigus vaadeldi tuntud Eesti mobiilirakenduste vastavust nõuetele. Inspektsiooni fookus oli suunatud isikuandmete töötlemise põhimõtetele. Vaadeldi, kui palju isikuandmeid rakenduses küsitakse, kas rakendusest on leitav isikuandmete töötlemise kord ning kuidas on esitatud viited või selgitused konto kustutamise kohta, vahendas BNS.

Tarbijakaitseamet keskendus lepingueelse teabe andmise nõuete kontrollimisele. Vaadeldi, kas on esitatud andmed kaupleja isiku kohta, kas on esitatud lepingu eseme põhiomadused, hind, kestvuslepingu puhul lepingu tähtaeg või lõpetamise tingimused ning taganemisõiguse olemasolu korral selle kasutamise tingimused.

Valimisse kuulus kümme rohkearvulise kasutajaskonnaga rakendust — Taxify, Tpilet, Rahva Raamat, Apollo Kino, Basaar, Forum Cinemas, Osta.ee, Pargi.ee, Piletilevi ja praeguseks tegevuse lõpetanud Tuulelaevad.

Kõigil kontrollitud rakendustest esines suuremal või vähemal määral puudusi isikuandmete töötlemise osas. Neist nelja suhtes algatas inspektsioon ka järelevalvemenetluse, et küsida lisaselgitusi ja teha parandusettepanekuid. Lepingueelse teabe osas esines puudusi kontrollitud rakendustest ühel, kelle suhtes algatati samuti järelevalvemenetlus.

Mobiilirakendustele kohalduvad nõuded lepingueelsele teabele tulenevad võlaõigusseadusest. Kohustuslikuks teabeks on informatsioon ettevõtte üldandmete kohta, teave rakenduse põhiomaduste kohta ja hinnateave. Lisaks üldistele teavitamisnõuetele peaks kaupleja viitama kuidas digitaalset infosisu kasutatakse, näiteks kas jälgitakse tarbija käitumist, ning teavitama kas rakenduse kasutamisel on tehnilisi piiranguid.

Isikuandmete töötlemise osas peavad rakenduste loojad lähtuma minimaalsuse põhimõttest — rakendus võib küsida vaid neid andmeid, mis on selle kasutamiseks vajalikud. Isikuandmete kaitse seadus näeb ka ette, et töötleja peab kehtestama eelnevalt ka isikuandmete töötlemise korra.

Tagid:
kaitse, isikuandmed, mobiilirakendus, rikkumine, Andmekaitse Inspektsioon, tarbijakaitseamet, Eesti

Peamised teemad