01:57 09. Detsember 2016
Tallinn+ 2°C
Kuula otse
Mida teha Rail Balticuga

Rail Balticu toetajad on projektiga halvasti kursis

© Flickr / mwmbwls
Ühiskond
lühendatud link
1920

Nii Rail Balticu toetajad kui ka vastased möönavad, et projekt toob majanduslikku kasu, kuid kartused loodus- ja elukeskkonna halvenemise osas on reaalsed.

TALLINN, 28. november — Sputnik. Kaks kolmandikku Eesti elanikutest on Rail Balticu projektiga halvasti või väga halvasti kursis.

„Mind on juba pikka aega kummitanud küsimus: milline on Eesti elanike tegelik informeeritus Rail Balticu teemadel," selgitas Euroopa Parlamendi liige Indrek Tarand põhjust, miks tema fraktsiooni rahastusel korraldati uuring "Avalik arvamus Rail Balticust", edastas erakond Eestimaa Rohelised pressiteate vahendusel.

Foto on illustratiivne
© Sputnik / Игорь Агеенко

„See, et üle 70 protsendi inimestest on Rail Balticust kuulnud (nagu näitavad Faktum&Ariko küsitlused läbi mitme aasta) ei näita ju tegelikult informeerituse taset. Meie küsitluse põhjal peab ennast RB teemaga väga hästi või küllaltki hästi kursis olevaks 32 protsenti küsitletutest," ütles Tarand.

„Sellise vähese kursisoleku baasil on üsnagi ootuspärane, et küsitlusest saadud arvamused on üsna vastuolulised. 50% toetab Rail Balticut, kuid sama palju annab toetuse Tartu suunalisele trassile (kui võtta esimene ja teine eelistus kokku)," rääkis Turu-uuringute ASi uuringujuht Juhan Kivirähk.

Ja jätkas: „Rail Balticut toetab küll 50% küsitletutest (muide, ka Faktum&Ariko viimane küsitlus andis toetusprotsendiks vaid 58%, mis on samuti märksa vähem, kui varasemates küsitlustes). Kuid mida need inimesed õigupoolest toetavad? Kas seda, et hommikul rongi istuda ja õhtul Berliinis õhtust süüa — nagu projekti algstaadiumis suureliselt lubati? Või seda, mida võib lugeda railbaltic.info veebilehelt täna: „Kõigile Eesti inimestele pakub Rail Baltic kiiret, ohutut, keskkonnasõbralikku ning mugavat reisimisvõimalust Tallinnast Pärnusse, naaberriikidesse ning edasi Euroopasse."

Paistab, et seni on tehtud teavitustööd eesmärgiga, et inimesed oleks Rail Balticust kuulnud ning aktsepteeriksid seda ilma edasisi küsimusi
esitamata.

"Seega, arvestades informeerituse kesist taset, jääbki üle inimeste ootusi ja kartusi kaardistada ning selle põhjal nende tegelikku suhtumist Rail Balticusse mõista püüda. Jah — nii projekti toetajad kui ka vastased möönavad, et projekt toob majanduslikku kasu (no kuidas ta siis ei too, kui ehitamiseks sadu miljoneid siin Eestis kasutatakse). Kuid kartused loodus- ja elukeskkonna halvenemise osas on reaalsed — neid toovad esile ka projekti pooldajad. Milles siis ikkagi seisneb mõju inimeste heaolule — kas tähendab see, et saame ruttu rikkaks või hoopis seda, et tuleks püüda säilitada puhas loodus ning inimeste harjumuspärane elukeskkond. Muide, ka see oktoobrikuine Faktum&Ariko küsitlus näitas, et enim kõigutavad (on kõigutanud) usku projekti õnnestumisse kahtlused tasuvuse kohta (nimetab 49%), probleemid maa omandamisega (46%) ja keskkonnaküsimused (41%)," jätkas Kivirähk.

Ent on veel terve hulk vastuseta küsimusi. Kui EL toetusmäär väheneb järgmises taotluses 80% asemel 50% või 20%-le kuidas siis RB projekt edasi liigub? Kas me paneme riigieelarvest puuduva summa? Kas lätlased panevad?

„Erakond Eestimaa Rohelised, Noored Rohelised ja Ökoriik Eesti esitasid riigikogule enam kui 1300 allkirjaga petitsiooni Rail Balticu kohta, et nõuda trassi kulgemist mööda olemasolevaid raudteekoridore. Petitsiooni initsiaatorite sõnul peab trass keskkonnahoiu huvides kulgema Tallinnast Riiga läbi Tapa, Tartu ja Valga," ütles Eestimaa Roheliste juhatuse liige Olev Tinn.

"Loodetavasti on uus valitsus rohkem kahe jalaga maa peal ja saab aru, et tuhanded eestimaalased, kelle hulgas on tuntud kultuuritegelased, majandusspetsialistid ja looduskaitsjad, soovivad Eestile head, mitte ei aja lihtsalt oma jonni," märkis Tinn.

Turu-uuringute AS küsitles ajavahemikul 2. — 15. novembrini 2016 1009 inimest. Küsitluse põhjal valmis uuring „Avalik arvamus Rail Balticust." Uuringu tellija on Euroopa Parlamendi Roheliste/Euroopa vabaliidu fraktsioon.

Tagid:
Erakond Eestimaa Rohelised, Rail Baltic, Olev Tinn, Juhan Kivirähk, Indrek Tarand

Peamised teemad