10:30 23. September 2020
Kuula otse
  • USD1.1740
  • RUB89.1500
Analüütika
lühendatud link
Vaindloo saare õhuruumi mõistatus (12)
16831

Vanempartnerite juhtimisel on Balti riigid välja töötanud terve etteheidete süsteemi Venemaa vastu, et õigustada Pentagoni ja NATO taristu ehitamist Venemaa piiridele.

Aleksandr Hrolenko, sõjaline vaatleja

Vilnius, Riia ja Tallinn süüdistavad süstemaatiliselt Moskvat piiriprovokatsioonides. Eesti kaitseametkond teatas 17. juulil taas oma õhuruumi rikkumisest kahe Vene lennuki — Il-96 ja Airbus A319 poolt. Varem teatasid Leedu piirivalvurid Vene sõjalaeva tungimisest Leedu territoriaalvette Kura sääre piirkonnas, kuid piirivalvetalitus ei suutnud piiririkkumist tõestada. Sama tõendamata on igal aastal ka väidetavalt sajad Läti piiri rikkumised, milles süüdistatakse põhjendamatult Venemaad.

Kaks Venemaa lennukit rikkusid Eesti õhupiiri >>

USA ja NATO kuluka infrastruktuuri väljaarendamine peab olema põhjendatud, investeeringud peavad end ära tasuma. Ja kui sõjaliste ohtude tase korreleerub kaitsekuludega, siis ei ole sõda enam Läti, Leedu ja Eesti kodanike ukselävel, vaid koputab juba ka nende ustele. Aastaga on "Venemaa heidutamise" maksumus Balti riikides tõusnud 389 miljonilt dollarit 1 miljardi dollarini ja 2019. aastal kavatseb USA Kongress rahastada "Balti riikide õhuruumi kaitset" veel 100 miljoni dollariga.

Venemaa presidendi lennuk
© Sputnik / Антон Денисов

Aga tagasi möödunud esmaspäeval toimunu juurde.

Keeruline lend

16. juulil toimus Soome pealinnas esimene vormikohane Venemaa-Ameerika tippkohtumine Donald Trumpi USA presidendiks valimisest alates. Ja see rahumeelne ja konstruktiivne kohtumine ei meeldinud kaugeltki mitte kõigile. Mõlemal pool Atlandi ookeani kõlanud "sõjakoerte" kisakooris oli hästi kuulda ka Eesti julge soolo, mis süüdistas Venemaa lennukit number 1 õhuruumi rikkumises Soome lahes Vaindloo saare piirkonnas.

See toimus väidetavalt esmaspäeva ennelõunal, kui Venemaa sisse lülitatud transpondritega lennukid Il-96 ja Airbus A319 viibisid vähem kui minuti Eesti õhuruumis. Eesti kaitsevägi väidab, et see toimus 2018. aastal juba kuuendat korda (tõendeid esitatud pole).

Tuletame meelde, et Il-96 tüür usaldatakse vaid lennuüksuse "Rossija" parimatele spetsialistidele. Sellised piloodid ei eksi rahvusvahelises õhuruumis kunagi kursilt.

Ja kuigi Vene Föderatsiooni presidendi lennuk paistab väljast tavalise tsiviillennukina, on see mistahes intensiivsusega sõjalise konflikti korral ikkagi "juhtimispunkt". Õrritada tuumariigi lennukit number 1 on täielik rumalus.

Lavrovi lennuk rikkus Eesti õhupiiri >>

Venemaa välisminister Sergei Lavrov on tühikargajate suhtes samuti karm. Riigi tippametnike lennud on eelnevalt alati koordineeritud ja Moskva on omaltpoolt korduvalt rõhutanud, et kõik Venemaa lennud toimuvad ranges vastavuses rahvusvaheliste õhuruumi kasutamise eeskirjadega neutraalsete kohal teiste riikide piire rikkumata.

Ei saa olla põhjust, miks Venemaa lennuk Il-96 võis 16. juulil üle Soome lahe lennates "lõigata" 10 kilomeetri laiust rahvusvahelist lennukoridori. Tõenäoliselt on tegemist radari vea või Eesti poolse tahtliku valega. Eesti kaitseväe peastaabi Venemaa-vastase rünnaku lükkas peagi ümber Eesti lennuliiklusteenistuse esindaja Üllar Salumäe: "Vladimir Putini Soome visiiti teenindav õhutransport lendas Vene Föderatsiooni õhuruumist otse Soome Vabariigi õhuruumi."

Viltuvedamise saar

Uurime lähemalt Eesti piirivalvurite legendi. Vindloo saar asub 25 kilomeetri kaugusel mandri-Eestist ja 50 kilomeetri kaugusel Soome rannikust. Saar kujutab endast kaljut, mille laius ei ületa 180 meetrit ja pikkus põhja-lõuna suunas 780 meetrit. Kui kirjeldada lühidalt sealset taristut ja garnisoni, on selleks kaks Eesti piirivalveametnikku ja üks 150-aastane tuletorn. Siiski on Vindloo Eesti territoriaalmere arvestuse lähtepunkt (vastavalt ÜRO mereõiguse konventsioonile — 12 miili ehk umbes 22 kilomeetrit) kitsas Soome lahes, kus Eesti territoriaalmeri puutub kokku Soome omaga.

Vene kaitseministeerium eitab Eesti õhupiiri rikkumist >>

Rahvusvahelise laeva- ja lennuliikluse hõlbustamiseks jätsid Eesti ja Soome oma territoriaalmere piiri vahele lahe keskjoonest kolme miili laiuse neutraalsete vete ja õhuruumi koridori. See on ainus meretee, mis ühendab Vene Föderatsiooni Kaliningradi oblastiga.

Usun, et selles üksikasjas peitubki saatan. Kõik Tallinna avaldused Venemaa õhu- ja mereväe ähvarduste ja rikkumiste kohta on poliitilised spekulatsioonid, et saavutada majanduslikku kasu sõjalisest koostööst NATO-ga (meenutagem suurt lennubaasi Ämaris). Lisaks kasvab Põhja-Euroopas vastuseis Vene-Saksa gaasijuhtme teise haru ehitamisele (ka selle pealt on võimalik teenida).

Võibolla unistatakse Tallinnas Soome lahe strateegilisest kontrollist (nagu Iraan kontrollib Hormuze väina), laekumistest lennutransiidi eest (see tähendaks Venemaa tagasipöördumist Peetri-eelsesse aega, mil riigil puudus pääs Läänemere). Selle uskumatu projekti jaoks vajavad kontsessionäärid ainult Venemaa ülemäärast (jõulist) reageeringut Eesti haledatele provokatsioonidele ja NATO hävitavale reageeringule.

Kuid ajalugu areneb objektiivsete seaduste, mitte Washingtoni ja Brüsseli plaanide ja metoodikate järgi. See ajalugu aga õpetab, et Moskvaga on alati olnud kasulikum suhelda heanaabruse ja koostöö vaimus.

Autori arvamus ei pruugi kokku langeda toimetuse seisukohaga.

Teema:
Vaindloo saare õhuruumi mõistatus (12)
Tagid:
süüdistus, provokatsioon, õhupiir, lennuk, kaitseministeerium, NATO, Donald Trump, Vladimir Putin, Helsingi, Balti riigid, Soome, Venemaa, Eesti

Peamised teemad