05:55 26. August 2019
Kuula otse
  • USD1.1065
  • RUB72.9469
Illustreeriv foto

Venemaa riigiettevõtted võtavad "Boeingilt" taeva ja raha

© Sputnik / Ramil Sitdikov
Analüütika
lühendatud link
Dmitri Lekuhh
11220

Kindlat kokkulepet venemaiste lennuettevõtte ja teise riikliku äriühingu Rostehi vahel tuleb pidada Venemaa suurte äriettevõtete vaheliste suhete eeskujuks, sest see näitab, kuidas tõelistes turumajanduse tingimustes ja turumeetodeid rakendades saab ja tuleb realiseerida riigi huve majanduses.

Dmitri Lekuhh, RIA Novosti

Aeroflot tegi ametliku avalduse, et kavatseb järgmistel aastatel soetada 50 vene päritolu lennukit MS-21. Lisaks kaalub Aeroflot "võimalust suurendada oma lennukiparki kodumaiste lennukitega".

Mis siin huvitavat on?

Aeroflot on turule orienteeritud ettevõte ja üsnagi edukas (eelmisel aastal jõudis ta tagasi maailma top-20 ja Euroopa top-5 lennuettevõtte hulka). Samas viimastel aastatel saab teda üha rohkem määratleda kui "vabaturul tegutsevat riigiettevõtet". Hetkel on Aerofloti lennukipark üks uuemaid maailmas.

Nõuame Briti ametiisikutelt provokatiivse tegevuse lõpetamist
© Sputnik / Александр Кряжев

Tema lennukite keskmine vanus on umbes neli aastat, mis on üldiselt väga hea näitaja. Praegu on ekspluatatsioonis 243 lennukit, millest 39 on pikamaa (22 Airbus A330 ja 17 Boeing 777-300ER) ja 41 uut keskmise lennukaugusega Boeing-737-800. Aktiivselt kasutatakse ka Euroopa Airbusi keskmise lennukaugusega lennukeid.

Kuid juba jaanuaris 2015 sõlmisid Aeroflot ja SCAC (Sukhoi Civil Aircraft) lepingu suure partii Sukhoi SuperJet 100 reisilennukite ostmiseks ja juba täna lendab lennufirmas aktiivselt nelikümmend viis vene lennumasinat.

Lennureisijate voog kasvab pidevalt — 8,6 miljonilt reisijalt 2009. aastal on see tõusnud 32,8 miljonile 2017. aastal. Seetõttu kavatseb Aeroflot lähiaastatel oma õhusõidukite parki täiendada Venemaal toodetavate õhusõidukitega. Uusi lennukeid on oodata aastatel 2020-2026.

Mis siin oluline on?

Äriloogika seisukohast pole mingit otsest vajadust lennuettevõttel sellist tehingut sooritada pole. Vaid "kiiret rahavoolu" silmas pidades ei ole selline tehing eriti õigustatud. Selles aga asi ongi, et antud olukorras tegutseb Aeroflot mitte ainult äriühingu, vaid ka riigiettevõttena. Riigiettevõtte eesmärk ("puhta turumajanduse" järgijate jaoks kohutav) on kaugeltki mitte ainult maksimaalse kasumi maksimaalne väljavõtmine.

Isegi Saksamaa ei ole Venemaa-vastasetele sanktsioonidele vastu pidanud >>

Seda enam ei peaks seda tehtama õhutranspordis, ja need, kes sellest aru ei saa, võivad julgelt marssida "Saratov Airlinesi" kus põhimõtte "kasum iga hinnaga" ja "äriloogika" järgi tegutsemine viis hiljuti lennuettevõtte sertifikaadi tühistamiseni. Ei tahaks isegi meenutada, mis oli selle tegelik "hind" ja kellel see "kasumi maksimeerimine" kinni maksta tuli.

Eesti palub Venemaad lasta läbi transiitrongid Hiinast, illustreeriv foto
© Sputnik / Игорь Зарембо

Niisiis: suurete riiklike ja "poolriiklike" äriühingutele on maksimaalse ärikasumi saavutamine olemuslikult vaid "üks" ja kaugeltki mitte põhifunktsioon. Ja et riigi ülesanne on turule viia (õigemini sinna tagasi tuua) oma tsiviillennukite tööstus, siis oleks kuidagi imelik, kui selle ülesande täitmisesse poleks ühel või teisel viisil kaasatud samuti riiklik lennundusgigant.

Põhimõtteliselt on see täiesti normaalne "protektsionistlik" lähenemine, mis on üsna tüüpiline praegusele mitte ainult Venemaa, vaid ka enamike välisriikide turgudele. Kui ei usu, küsige näiteks Donald Trumpilt. Kuigi see, mida tema teeb on siiski ülepingutatud.

Kindlat kokkulepet kodumaise lennuettevõtte ja teise riikliku äriühingu Rostehi vahel tuleb pidada Venemaa suurte äriettevõtete vaheliste suhete eeskujuks, sest see näitab, kuidas tõelistes turumajanduse tingimustes ja turumeetodeid rakendades saab ja tuleb realiseerida riigi huve majanduses. Sellises võtmes tasuks ringi vaadata ka teistes turusektorites, kus riigiettevõtted peavad praegu end paraku eranditult ainult kasumikeskusteks.

Autori arvamus ei pruugi kokku langeda toimetuse seisukohaga.

Tagid:
SCAC, Aeroflot, Euroopa, Venemaa

Peamised teemad