13:09 26. August 2019
Kuula otse
  • USD1.1065
  • RUB72.9469
London

"Venemaa ründamiseks loodud inforelv " haavas Suurbritanniat ennast

© AP Photo / Matt Dunham
Analüütika
lühendatud link
Vladimir Kornilov
Meedialahingud (235)
15720

Juba mitu aastat on Lääneriikide eliit otsinud viisi, kuidas Venemaa-poolse teabe leviku mõju vastu võidelda, vabanemaks neid truult teeniva poliitkorrektse meedia harmooniasse tekkinud ebakõladest.

Vladimir Kornilov, RIA Novosti

Nähes, kuidas "oma" ajakirjandus kiiresti inimeste usaldust kaotab, sest arenenud riikide "linnakodanikud" üritavad leida mingitki alternatiivi olemasolevale ühetaolisele uudistevoole, milles puuduvad praktiliselt vähimadki erisused, ehmatas maailma vägevaid tõsiselt asjaolu, et selle vaakumi täitsid just Venemaa kanalid, kõneldes "inimestele tõde selle kohta, millest teised vaikisid."

Seepärast võttiski Lääs kasutusele Orwelli pärandi ja asus looma vahendeid selle "tarbetu" tõe vastu võitlemiseks.

Aga nagu sageli juhtub, pöördus relv hoopiski oma loojate vastu, hoolimata sellest, kelle pead õlgadelt lendavad. Näiteks langes Ameerika peavoolumeedia, mis hakkas aktiivselt levitama mõistet "libauudised", ootamatult tema enda loodud märgistuse ohvriks, kui USA presidendikandidaat Donald Trump seda aktiivselt nende vastu kasutama hakkas.

Avastades, et ka Briti opositsiooniliider Jeremy Corbin hakkas sama taktikat oma riigi peavoolumeedia vastu rakendama, kirjutas The Sunday Times"i korrespondent Katie Glass solvunult, et leiboristide juht "levitab seeläbi ideed, mille kohaselt on libauudisteks just info, mis parasjagu kellelegi teisele ei meeldi."

No jah, nii see tõesti on, kallid Lääne kolleegid. Tere tulemast "sildistamise" maailma, mille te ise Venemaa konkurentidega võideldes lõite.

Libauudised ja desinformatsioon on-lines >>

Meenutagem juba klassikaliseks saanud näidet Euroopa Liidu poolt loodud spetsiaalsest üksusest East "StratCom Task Force", mille eesmärgiks on võidelda "Venemaa propaganda" vastu.

Mitmeid aastaid tegeles antud "informatsiooni eriüksus" otseste valede levitamisega Vene meedia kohta. Aga piisas neil liiale minna ja hakata tegema sedasama Hollandi meedia suhtes, kui Euroopa Parlamendi liikmed "libaasutuse" kohest sulgemist nõudsid.

Libauudised
© Sputnik / Кирилл Каллиников

Üks asi on võidelda inforindel Venemaa vastu ja hoopis midagi muud - sekkuda sõnavabadusse "tsiviliseeritud Euroopas."

Nüüd on Lääne poolt loodud Venemaa-vastaste relvade ohvriteks saanud need, kes kõige enam "Vene ohust" pasundavad - Briti meedia. Seni küll ainult The Daily Mail. Kuid on ebatõenäoline, et "Vene propaganda" vastu võitlejad vaid ühe ajalehega piirduvad.

Kära sai alguse pärast seda, kui Ameerika "libauudiste vastu võitlejate" väljatöötatud ja juba laiendina mitmetele brauseritele - sealhulgas Microsoft Edge"ile ja Google Chrome"ile lisatud rakendus "NewsGuard" - tähistas The Daily Maili kontrollimata teabe levitajana

Loomulikult olid esimesed saidid, mida antud rakendus niimoodi sildistas, Vene RT ja Sputnik (mille jaoks see loodigi). Aga nagu ka "Euroopa eriüksuse" puhul, kasvas süües isu.

Ja kohe algasid ka probleemid. Tuleb välja, et Venemaa meediale võib silte põhjendamatult riputada, kuid Briti ajalehtede puudutamine on lubamatu - isegi kui nad on läbinisti kollased ja levitavad võltsinguid iga päev.

Tasub meelde tuletada, kuidas The Daily Mail levitas üksteise järel kõige absurdsemaid versioone Skripalide mürgitamise kohta või kirjutas, et Putini agendid tapsid röövitud Vene ärimehe Aleksandr Perepelitšnõi, ehkki kohus kinnitas lõpuks, et ta suri loomulikel põhjustel.  

Võime ka mainida The Suni hiljutist laineid löönud võltsingut, mille kohaselt Putin kasutas rotimürki modelli Anna Šapiro ja tema abikaasa vastu.

Hiljuti lisasid Briti ajalehed tagasihoidlikult märkuse, et seesama abikaasa, nimega Alex King, mõisteti tagaselja narkootikumide levitamise ja pettuse eest 11-aastaks vangi ning on nüüd koos oma "abikaasaga" (kohtuprotsessis väideti, et tegu on ühega Kingi paljudest seksiteenuse pakkujatest) jooksus. 

Aga kuidas on siis lood Putini rotimürgiga? Labaste võltsingute levitajad eelistavad seda rohkem mitte meenutada.

Tekib õigustatud küsimus: miks lisati "libauudiste" silt ainult The Daily Mailile? NewsGuardi looja selgitus on hämmastav: selgub, et ajaleht ei vastanud firma analüütikute kõnedele. 

Mis tähendab, et tegu on omamoodi kättemaksuga selle eest, et toimetus toru ära pani. Pole midagi öelda - tõsised "propagandavõitlejad", kui nende töö sellisel viisil korraldatud on!

Pärast seda, kui The Daily Mail kära tõstis ja rakenduse loojaid tõsiste tagajärgedega ähvardas, kõrvaldas NewsGuard kiiresti ajalehe veebisaidilt "desinformatsiooni" märgise ja oli sunnitud tunnistama: "Me eksisime." 

Ühest ajalehe peatoimetaja kõnest piisas, et "valelik" ajaleht kui imeväel "tõeliseks" muutus.

Muide, isegi oma eksimuse tunnustamine ei takistanud rakenduse arendajatel pressiteates uhkelt väitmast, et nende tark poliitika on muutnud käitumisharjumusi paljudes väljaannetes, sealhulgas The Daily Maili veebisaidil. 

Niisiis jäid valeteabe süüdistustega märgised rippuma mitmetele Venemaa väljaannetele ja Donald Trumpi toetavatele saitidele (näiteks Breitbart) - ilmselt ei vastanud nemadki telefonikõnedele. 

Igale erapooletule vaatlejale on selliste valikute poliitiline motivatsioon ilmne.

Ilmselt eraldati ka "Daily Mail" tõenäoliselt seetõttu, et tegu on ühe peamise Briti eliidi poolt vihatud Brexiti eest võitlejaga. See ongi kogu selgitus.

Briti ajaleht, mis on tiraaži poolest riigis teisel kohal, on siiani suutnud "desinformatsiooni vastu võitlejate" inforünnaku tagasi lüüa.

Kahtlemata ei piirdu isehakanud tsensorid tehtuga. Neil, kes karjusid kõige kõvemini "Võta kinni!" nõudes infoturu tühjendamist soovimatutest Vene konkurentidest, tuleb veel korduvalt vastamisi seista faktiga, et võitlus "küberdiktatuuri" ja täieliku tsensuuri eest internetis muutub ka nende endi jaoks tõsiseks probleemiks. 

Juba nüüd kõlavad põhjendatud küsimused selle kohta, kuidas teatud silte kleebitakse. "Kuulge," kirjutab Ameerika ajakirjanik John Nolte, "on palju asju, mis mulle WikiLeaksis ei meeldi, aga ... erinevalt CNNist, The New York Timesist, NBC-st, ABC-st, CBS-st, PBS-st, NPR-st, Politicost ja The Washington Postist pole WikiLeaks mulle kunagi valetanud." 

Asjaolu, et NewsGuard kandis musta nimekirja WikiLeaksi, mitte ülalmainitud meediakorporatsioonid, räägib ilmekalt, kelle huvisid ja kelle eest "valvur" kaitsma on määratud.

Autori arvamus ei pruugi kattuda toimetuse seisukohaga.

Teema:
Meedialahingud (235)

Samal teemal

Nõuanne sulerüütlitele: kuidas kirjutada Venemaast pühade ajal
USA uus küberstrateegia: varjamatu ülemvõim maailmas
Tagid:
libauudis, Suurbritannia, Venemaa, propagandasõda, agitpropaganda, propaganda, väärinfo, infoleke, infopomm, infosõda

Peamised teemad