20:58 20. Juuli 2019
Kuula otse
  • USD1.1226
  • RUB70.7370
B-52H

Kuula, üleval pea kohal keerleb mustatiivaline lind...

CC BY 2.0 / Ronnie Macdonald / Boeing B-52H Stratofortress 8
Analüütika
lühendatud link
Aleksandr Hrolenko
NATO idarindel (197)
16240

USA strateegiliste pommitajate B-52 regulaarlennud Euroopa ja Läänemere kohal ohustavad tsiviilelanikkonda piloteerimisvea või inimtegevusest tingitud tehnogeense katastroofiga.

Venemaa õhutõrjevägede hävituslennukid Su-27 on alates 17. juunist käinud tuvastamas USA õhujõudude strateegilisi pommitajaid B-52 nii Lääne- kui ka Musta mere kohal. Venemaa kaitseministeerium teatas, et Venemaa piloodid ei lubanud neil rikkuda riigipiiri ega rahvusvahelisi kokkuleppeid. 

Neil päevil B-52H Stratofortressiga toimunud tulekahjust tingitud erakorralise olukorra autoriteks olid ameeriklased. Üks kolmest Euroopast tagasiteel Põhja-Dakotasse (USA) olnud strateegilisest pommitajast (kutsungiga Hodor51) palus avariimaandumist Mildenhalli sõjaväebaasi Ühendkuningriigis, sest kaheksast mootorist kaks süttisid põlema.

Loomulikult ei olnud hädaolukord tingitud tuvastuslennust (ohtlikust manööverdamisest või turbulentsusest) mere kohal, vaid otseselt Washingtoni soovist Moskvat heidutada. Üpris vanad lennumasinad ei kanata enam kauglende välja.

B-52H pommitajate karneval Läänemerel algas märtsis ja sellega oleme me (Venemaal – toim.) juba peaaegu harjunud. Su-27 hävitajad teevad USA ja tema partnerriikide luurelennukite tuvastuslende.

Ameerika rulett: USA õhujõudude lennud ohustavad Balti riike >>

Moskva on korduvalt kinnitanud, et Ameerika strateegilise lennuväe lennud Euroopas ei aita kaasa piirkondlikule julgeolekule. B-52H pardal toimunud tulekahju on selle selge kinnitus.

USA õhujõudude pommitajate B-52H Stratofortress lahingulastist pole midagi teada, kuid "strateegi" kukkumise korral tihedalt asustatud piirkondades põhjustaks katastroofilisi tagajärgi ja looks radioaktiivse saastetsooni isegi ilma pommide ja rakettide plahvatamiseta.

Strateegiline väsimus

Vene Su-27-d teevad USA ja NATO lahingulennukite tuvastuslende mitte agressiivsusest ega armastusest ohtliku piloteerimiskunsti vastu. Sellisel moel hoiatades, survestades ja takistades kaitsevad Venemaa õhujõud Venemaa õhuruumi. 

Tuleb selgitada, et taevas viibides ei tea Venemaa piloodid Ameerika strateegiliste pommitajate meeskondade kavatsusi ja on valmis "õhk-õhk" rakettide viivitamatuks kasutamiseks.

Kui Ameerika piloodid süüdistavad Venemaa kolleege ohtlikus manööverdamises, näitavad nad sellega oma psühholoogilist soovimatust tõsise vastasega kohtuda. Lahinguolukorras saab kõik olema palju hullem.

Kuidas asjalood ka poleks, 17. juunil vedas Ameerika lennukimeeskonnal kutsungiga Hodor51 hullupööra, et ükski pilootidest ei saanud kannatada. Ja ikkagi kustutas põletavat pommitajat B-52H selle maandumisel Briti sõjaväebaasis mitu tuletõrjeüksust.

Kreml: USA pommitajad kipuvad Venemaa piiride äärde >>

Intsidendi põhjused ja üksikasjad vaevalt et üldsusele teatavaks saavad, kuid selge on see, et tõsiselt vigastatud B-52H Stratofortress ei saa lähitulevikus enam USA sõjalist jõudu Euroopas projekteerida. Sellised intsidendid toimuvad aga regulaarselt.

Absoluutne dinosaurus

Strateegiline pommitaja B-52H Stratofortress on jätkuvalt Ameerika Ühendriikide peamine kaugpommitaja.

Tema tuumarelva kandevõimekus ulatub umbes 7000 kilomeetri kaugusel baasist (ilma tankimiseta) asuva sihtmärgini kiirusega üle 800 kilomeetri tunnis.

USA ultimaatum Venemaale: miks ameeriklased ära jooksevad >>

B-52 on korduvalt moderniseeritud, talle on paigaldatud uued elektroonikaseadmeid. Kavandatakse põhimõttelist mootorivahetust. 

Meedia teatel tegi pommitaja 12. juunil esimese lennu ülihelikiirusega aeroballistilise raketiga AGM-183A. Siiski on tegemist selgelt aegunud masinaga, mis on Venemaa hävituslennukitele ja õhutõrjesüsteemidele kerge saak. 1978. aasta Nõukogude sõjaväeentsüklopeedias räägitakse 23-st Hanoi ja Haiphongi kohal (peamiselt õhutõrje raketikompleksidega C-75) alla tulistatud USA strateegilisest pommitajast B-52. 

Lennukit toodeti massiliselt aastatel 1952-1962 (kokku 700 tükki) eranditult tuumapommide toimetamiseks NSV Liidu territooriumile. Praegu on Ameerika Ühendriikides umbes 80 sellist "dinosaurust", mis jäävad kasutusele kuni 2040ndate aastateni, kuid tulevikku neil pole. 

Ja kui pommitajad B-52H Stratofortress lendavad näiteks Läänemere kohal, ei tea keegi, kas nad naasevad baasi (metalli väsimus) või mitte, ja mis on nende 20-30 tonni mahutavates pommikambrites. Välistatud ei ole tuumapommid B61 (ja termotuumalõhkepeadega tiibraketid).

Pole juhus, et Eesti sõjaanalüütik Villem Rooda ennustas julgeolekutaseme langust. Raske uskuda, et võimaliku sõjalise konflikti korral praeguse Venemaaga mängivad pommitajad B-52H Stratofortressi olulist rolli ja tulevad sadade kilomeetrite kauguselt Venemaa piiridest siia midagi "puistama", isegi kui kaugõhutõrjet ei rakendata.

Kõik USA sõjalennukid on varustatud elektrooniliste sihitamisseadmete ja GPS-seadmetega, see aga tähendab tõsist haavatavust. Venemaa elektroonilise sõjapidamise (EW) süsteemid võivad "pimestada" ka uusimaid Ameerika mitmeotstarbelisi hävitus-pommituslennukeid F-35 Lightning (mida ainuüksi Poola kavatseb osta 35 tükki). Kuid see on juba hoopis teine ​​lugu.

Autori arvamus ei pruugi kokku langeda toimetuse seisukohaga

Teema:
NATO idarindel (197)

Samal teemal

Kahe Tu-160 lend Arktikas tõstis õhku USA ja Kanada patrull-lennukid
Ekspert: Tu-22M3M eest ei ole kaitset
Vene hävitajad Su-27 saatsid kahel korral USA pommitajaid Balti mere kohal
USA õhujõud viivad tuumapommitajad lahinguvalmidusse
Tagid:
katastroof, tulekahju, Läänemeri, Must meri, USA, strateegiline pommitaja, B-52

Peamised teemad