01:43 29. Juuni 2017
Tallinn+ 8°C
Kuula otse
Klaasikunsti näitus „Omailm. 12+1 Eesti klaasikunstnikku“

Eesti klaasikunsti 80. juubeliaasta

© Фото: Ирина Тихомирова
Kultuur
lühendatud link
8820

Eesti professionaalne klaasikunst sündis kaheksakümmend aastat tagasi, seda sündmust tähistatakse iga viie aasta järel näitusega Eesti parimate klaasikunstnike teoste näitusega

ТАLLINN, 18. juuni — Sputnik, Irina Tihhomirova. Pealinna Adamson-Ericu Muuseumis (Eesti Kunstimuuseumi filiaal) avati klaasikunsti näitus „Omailm. 12+1 Eesti klaasikunstnikku". Siin on esindatud kolmeteistkümne Eesti Kunstiakadeemia (EKA) lõpetanu ning ühe diplomandi taiesed.

Tarkusetemplit meeles pidades

Näituse idee autoriks ning kuraatoriks on Eesti Kunstiakademia professor Mare Saare. Nagu ta portaalile Sputnik Eesti seletas, kuulub väljapanekusse töid kaheteistkümnelt klaasikunstnikult, kes on eri aegadel lõpetanud Eesti Kunstiakadeemia klaasikunsti erialal. Kolmeteistkümnes kunstnik, kellele näituse pealkirjas on osutatud kui „+1", on akadeemia tänavune lõpetaja, kellel lõputöö oli veel kaitsmata.

Näituse idee autoriks ning kuraatoriks on Eesti Kunstiakademia professor Mare Saare
© Фото: Ирина Тихомирова
Näituse idee autoriks ning kuraatoriks on Eesti Kunstiakademia professor Mare Saare

Idee seisneski selles, ütles näituse kuraator, et jälgida, kuidas meistrite loominguline mõte kõrgkooli lõpetamisest möödunud aja jooksul on muutunud. Väljapanek tervikuna aga näitab nii Eesti klaasikunsti tänast palet kui ka tänapäevases tarbekunstis esinevaid suundumusi.

Näitus on pühendatud parimatele

Näituse avamisel olid kohal kõik klaasikunstnikud, kelle töödest väljapanek on koostatud. Nende seas on Peeter Rudaš, kes lõpetas Eesti Kunstiinstituudi (nii nimetati Eesti Kunstiakadeemiat nõukogude ajal — toim.) 1970. aastal. Rudaš on tuntud eesti klaasimeister, osalenud väga paljudel Eesti ja rahvusvahelistel näitustel.

Oma töödes on ta avangardist. Tema jaoks osutus see näitus ka ajendiks meenutada, kuidas ta palju aastaid tagasi diplomitööd kaitses: „Mul oli tolle aja kohta novaatorlik idee — luua abstraktne, küllaltki „arhitektuurne" vorm, kasutades materjalina tavalist aknaklaasi. Midagi sellist ei olnud siinmail veel keegi teinud."

Peeter Rudaš on tuntud eesti klaasimeister
© Фото: Ирина Тихомирова
Peeter Rudaš on tuntud eesti klaasimeister

Ta meenutas, kuidas tal lõpudiplom oleks peaaegu et jäänudki kätte saamata: „Korraldati koosolek, ei tahetud mind kaitsmisele lasta."

Siis olid tema sõnul ametis konservatiivsed professorid, kuid õnneks leidus ka edumeelseid. Nostalgiaga meenutavad kunstnikud möödunud aegu, sealhulgas ka nõukogude perioodi. See oli nende jaoks viljakas aeg, täis otsinguid ja katsetusi.

Millest klaasikunst alguse sai

Kaheksakümmend aastat tagasi oli Eestis vaid kõrgem kunstikool, kus õpetati mitmeid tarbekunsti erialasid, sealhulgas klaasehistööd. Klaasikunstnik Maks Roosma, hilisem Eesti Kunstiakadeemia (toona ERKI) professor pälvis 1937. aastal Pariisis oma klaasigraveeringute eest Pariisi maailmanäitusel suure kuldmedali.

Nüüd ongi tavaks, nagu lausus näituse kuraator, lugeda seda hetke vabariigi klaasikunsti traditsiooni kujunemise alguspunktiks. Eesti Kunstiakadeemias on disainiteaduskonnas klaasikunsti eriala. Selle õppeasutuse seinte vahelt tuleb arvukalt andekaid kunstnike.

Adamson-Ericu Muuseum

Vastavatud näitus eesti klaasikunstnike autoritaiestest haakub suurepäraselt muuseumi püsiekspositsiooniga, kuivõrd Adamson-Ericu teoste kogu sisaldab kõrvuti tahvelmaaliga peaaegu kõiki tarbekunsti liike, koondades tänase seisuga ühtekokku 1543 tööd.

  • Klaasikunsti näitus „Omailm. 12+1 Eesti klaasikunstnikku“
    Klaasikunsti näitus „Omailm. 12+1 Eesti klaasikunstnikku“
    © Фото: Ирина Тихомирова
  • Klaasikunsti näitus „Omailm. 12+1 Eesti klaasikunstnikku“
    Klaasikunsti näitus „Omailm. 12+1 Eesti klaasikunstnikku“
    © Фото: Ирина Тихомирова
  • Klaasikunsti näitus „Omailm. 12+1 Eesti klaasikunstnikku“
    Klaasikunsti näitus „Omailm. 12+1 Eesti klaasikunstnikku“
    © Фото: Ирина
  • Klaasikunsti näitus „Omailm. 12+1 Eesti klaasikunstnikku“
    Klaasikunsti näitus „Omailm. 12+1 Eesti klaasikunstnikku“
    © Фото: Ирина Тихомирова
  • Klaasikunsti näitus „Omailm. 12+1 Eesti klaasikunstnikku“
    Klaasikunsti näitus „Omailm. 12+1 Eesti klaasikunstnikku“
    © Фото: Ирина Тихомирова
  • Klaasikunsti näitus „Omailm. 12+1 Eesti klaasikunstnikku“
    Klaasikunsti näitus „Omailm. 12+1 Eesti klaasikunstnikku“
    © Фото: Ирина Тихомирова
1 / 6
© Фото: Ирина Тихомирова
Klaasikunsti näitus „Omailm. 12+1 Eesti klaasikunstnikku“

Kollektsiooni aluseks sai Eesti Kunstimuuseumile 1983. aastal tehtud annetus Adamson-Ericu leselt, tuntud eesti tekstiilikunstnikult Mari Adamsonilt, kes kinkis kunstimuuseumile ligi tuhat erinevates žanrites kunstiteost.

Adamson-Eric (1902-1968) oli üks mitmekülgsemaid loomingulisi isiksusi 20. sajandi eesti kunstis. Tuntud eeskätt virtuoosse maalijana, tegeles ta peaaegu kõikide tarbekunstialadega. Nüüdsel ajal on muuseumi püsiväljapanekus esindatud terve Adamson-Ericu loomingu mitmekesisus (tahvelmaal, keraamika, portselanimaal, nahkehistöö, metallehistöö, ehtekunst, dekoratiivpannoo, tekstiil- ja mööblikunst).

Tagid:
klaasikunst, juubeliaasta, näitus, EKA, Adamson-Ericu Muuseum, Mare Saare, Tallinn

Peamised teemad