15:52 12. November 2019
Kuula otse
  • USD1.1041
  • RUB70.5319
Tupac Shakuri hologramm

Surnuist üles tõusnud: mispärast kuulsusi "ellu äratatakse"

© AP Photo / Damian Dovarganes
Kultuur
lühendatud link
9401

Neil päevil sai teatavaks, et populaarne briti laulatar Amy Winehouse siirdub 2019. aastal kontserdireisile. Kõik oleks kenasti, aga ta suri üledoosi tõttu 2011. aastal.

TALLINN, 20. oktoober — Sputnik. Fännidel soovitatakse pileteid osta, et vaadata lauljatari digiprojektsiooni – tema hääle helisalvestisega esineb laval hologramm. Aina enam staare on niiviisi pärast surma oma karjääri "jätkamas" – käivad ringreisidel, esinevad reklaamides ja isegi filmides. RIA Novosti uuris välja, kes ja kuidas kuulsuste digikoopiatena raha teenivad.

John Lennonist Marilyn Monroeni

Surnud staaride hologrammid ei ole Läänes uudiseks, on olemas koguni vastav termin delebs ingliskeelsest sõnapaarist dead celebrities, see tähendab "surnud kuulsused". Esimesed sedalaadi katsed tehti juba nullindatel – vadavalt telereklaamide tarvis. Nii osutusid siitilmast juba lahkunud rokkarid Kurt Cobain (Nirvana), Sid Vicious (Sex Pistols) ja Joey Ramone jalatsibrändi Dr. Martines videoklipi kangelasteks.

Kõige sagedamini annavad kujutise kasutamiseks loa perekonnaliikmed – Kurt Cobaini puhul saab reklaamitasu tema lesk Courtney Love. Manalas abikaasa surmajärgse kuulsuse pealt teenib ka Yoko Ono. Talle tuluks "osales" ansambli The Beatles 1980. aastal mõrvatud legendaarne liige John Lennon videomängu Rock Band reklaamis ja Citroëni autoreklaamis. Viimases "osales" ka Hollywoodi filmitäht Marilyn Monroe, kes lahkus elust 1962. aastal.

Maha ei jää ka Audrey Hepburni pojad, kes on mitmel korral filmide "Puhkus Roomas" ja "Hommikueine Tiffany juures" tegelaskuju tuntud brändidele välja rentinud. Nii ilmus näitlejanna 2013. aastal publikule Galaxy šokolaadi reklaamis ning enne seda võeti üles teksade, autode ja tee reklaamiklippides.

Tupacist Prince´ini

Mida täiuslikum tehnloogia, seda rohkem on võimalusi delebs´e ärilistel eesmärkidel kasutada. Surnud kuulsustega lühikeste reklaamklippide asemele on tulnud täismahus kontserdid ja terved kontserdituurid. 2012. aastal "astus" koos räpparite Snoop Dogg´i ja Dr. Dre juurde lavale Tupac Shakur. 1996. aastal tulevahetuses hukkunud laulja esines mitte ainult Coachella festivalil, vaid "tegi kaasa" ka kontserdituuri.

Pole teada, kuidas oleks räppar ise sellesse suhtunud, küll aga on teada, kuidas suhtus hologrammidesse veel üks "surnuist tõusnud" ameerika laulja – Prince. Eluajal reageeris ta projektsioonile järsu halvakspanuga, avaldades lootust, et temaga midagi seesugust ei juhtu. Ent pärast Prince´i surma 2016. aastal laulis tema hologramm ameeriklaste rahvusliku jalgpalliliiga Superbowl 2018 finaalmängu vaheajal duetti Justin Timberlake´iga.

Ehkki andunud fännid vaatemängu korraldajad hukka mõistsid, on selle eestvedajate motivatsioon mõistetav – teenida gastrollide pealt, mida staar ei saa ära jätta või kontserti katkestada, haigestuda või üüratut honorari nõuda. Ühtlasi on digitaalset hologrammi palju odavam "ülal pidada" kui paljude muusikute raidereid rahuldada. Eestiline aspekt tuhmub majandusliku otstarbekuse ees.

Manalassevarisenud tähtede hologrammide kasutamismoe põhjuste seas on väärikuse tõstmine. Paistab, et tänapäeval ei saa enam ükski tseremoonia läbi ilma möödaniku supertähtede projektsioonita – Michael Jackson Billboard Music Awardsil, Whitney Houston laulab ameeriklaste telešõu "Hääl" finaalis duetti Christina Aguileraga, Freddy Mercury "taasühines" Londoni olümpiamängudel ansambliga Queen.

Võimalik, et nende tähtede eluajal ei õnnestunud korraldajatel neid esinema saada, nii et hologrammid on ülesannet tublisti lihtsustanud. Jääb mulje, et läänemaailma meelelahutusäris on talendid otsa saanud, kui juba kord tuleb kadunukesi tülitada.

Bändist Kino päris kinoni

Mõned aastad tagasi jõudis vaimustus kuulsuste digikoopiatest ka Venemaani. 2012. aastal andis ansambli Kino 1990. aastal hukkunud eestvedaja Viktor Tsoi Peterburis näituse "Furure in Russia" lõpetamisel tunnipikkuse kontserdi. Tutvus moodsa oskusteabega läks korda mitte ainult muusikakollektiivi, vaid ka kinokunsti austajatele.

Armastusega tähe vastu põhjendavad "Tähtede sõdade" loojad ameerika näitlejanna Carrie Fisheri osalust. Printsess Leia Organa osatäitja George Lucase filmisaagas suri 2016. aastal, jõudmata lõpule võtetega filmis "Star Wars: Viimased jedid". Sellegipoolest ei takista se tema ilmumist linalejõudmiseks valmivas üheksandas episoodis.

"Me armastasime Carriet meeletult. Me ei suutnud kuidagi välja mõelda, mismoodi Skywalkerite saaga ilma temata väärikalt lõpule viia. Me ei kavatsenud võtta teist näitlejat või teda arvutis modelleerida. Tema tütre Billie õnnistusel avaldame austust Carrie pärandile ja tema Leia rollile 9. episoodis kasutamatasalvestuse abil, mis on tehtud 7. episoodi võtetel," teatas režissöör J. J. Abrams.

Lisaks tähtede eriefektide abil "elluäratamisele" asuvad ettevõtlikud produtsendid ka veelgi ambitsioonikamate ülesannete kallale: viivad staaride eest nende töö lõpule. Nii näidati viimatisel Veneetsia filmifestivalil Orson Wellesi filmi "Tuule teine poole" ("The Other Side of Wind"). Kultusfilmiga "Kodanik Kane" tuntud ameerika režissöör suri 1985. aastal, lõpetamata linateost, mida oli vändanud ligi 15 aastat. Voogesitusteenus Netflix lunastas filmi näitamise õiguse ja tegi selle Wellesi märkmete põhjal lõpuni valmis. Kriitikud hindasid tulemust kõrgelt, nii et tulevikus võivad vaatajad oodata möödaniku suurte režissööride "uusi" filme.

Tagid:
hologramm, ellu äratamine, kontsert, kuulsus, Amy Winehouse

Peamised teemad