08:35 13. August 2020
Kuula otse
  • USD1.1771
  • RUB86.3013
Majandus
lühendatud link
Rail Baltic: vastuoluline raudtee (51)
2520

Peaminister Jüri Ratas kohtus täna Poola peaminister Beata Szydłoga, transpordiküsimuste hulgas puudutati ka Rail Balticu temaatikat

TALLINN, 8. mai — Sputnik. Kohtumise peateemadeks olid Eesti ja Poola kahepoolsed suhted, julgeolek, energia- ja transpordiküsimused ning Euroopa Liidu tulevik, sealhulgas Eesti Euroopa Liidu eesistumine, teatas valitsuse kommunikatsioonibüroo.

Peaminister Ratas rõhutas, et Eesti ja Poola omavahelised suhted on väga head. Poola on Eestile olulisim ja suurim väliskaubanduspartner Kesk-Euroopas ning koostöö majandusvaldkonnas kasvab iga aastaga. Peaminister Ratas tõi tihenevatest majandussidemetest näitena lennundusettevõtete Nordica ja LOT Polish Airlines'i koostöö.

Transpordiküsimuste hulgas puudutati ka Rail Balticu temaatikat. "Usun, et Rail Baltic loob alused tuleviku majanduskasvuks kogu regioonis ja tervitame ka Poola toetust sellele projektile," ütles peaminister.

Kaitsevaldkonnast rääkides ütles peaminister Ratas, et Eestil ja Poolal on ühine arusaam muutunud julgeolekuolukorrast. "Tugevdame koostöös regiooni julgeolekut, millest üks osa on näiteks õppustel osalemine. Tahangi tänada Poolat Eestis toimunud õppustel aktiivse osalemise eest ja loodan väga kohtuda Poola sõduritega ka täna algaval Kevadtormil," lausus peaminister.

Rääkides Euroopa tulevikust rõhutas peaminister Euroopa Liidu ühtsuse ja otsustusvõime vajadust. Peaministri sõnul on väga oluline, et Euroopa Liit liigub edasi Bratislavas ja Roomas kokkulepitud plaanide ja antud lubaduste järgi. Peaminister Ratas tutvustas peaminister Szydłole ka Eesti EL-i Nõukogu eesistumise prioriteete. „Tahame panustada uuendusmeelse, turvalise, digitaalse ning kaasava Euroopa arendamisse," lausus peaminister.

Majanduskomisjon saatis Rail Balticu lepingu eelnõu esimesele lugemisele

Riigikogu majanduskomisjon otsustas täna saata Eesti, Läti ja Leedu valitsuste vahelise Rail Balticu raudteeühenduse arendamise kokkuleppe ratifitseerimise seaduse eelnõu Riigikogu täiskogu istungile esimesele lugemisele 17. mail, teatas riigikogu pressiteenistus.

Majanduskomisjoni esimehe Aivar Koka hinnangul on projekti esimeses etapis oluline valmis ehitada taristud, mis on Eesti riigile igal juhul vajalikud. „Tähtis on lõpetada Vanasadama ja lennujaama trammitee ühendus, ehitada välja Ülemiste transpordikeskus ja Pärnu raudteejaam ning ühendada Ülemiste transpordikeskus lennujaamaga," ütles Kokk ning lisas, et kiirete ühenduste saavutamiseks tuleb investeerida ka ülejäänud Eesti raudteevõrku.

Kokk märkis, et eelnõu esimese ja teise lugemise vahel on majanduskomisjonil kavas tutvuda õiguskantsleri ja Riigikontrolli arvamustega Rail Balticu lepingu kohta.

Riigikogu majanduskomisjon tutvub tänasel istungil Rail Balticu tasuvusanalüüsiga
© Sputnik / Вадим Анцупов

Kolme Balti riigi peaministrid allkirjastasid Rail Balticu raudteeühenduse arendamise kokkuleppe tänavu 31. jaanuaril. Kokkulepe jõustub, kui selle ratifitseerivad kolme Balti riigi parlamendid.

Eelnõu tutvustanud majandus- ja taristuminister Kadri Simsoni sõnul ootas valitsus enne eelnõu Riigikokku saatmist ära Rail Balticu tasuvusanalüüsi, mille viis läbi konsultatsioonifirma Ernst & Young. Simsoni sõnul hakkas Läti parlament Rail Balticu lepingut arutama juba aprillis, Leedu parlament alustab arutelu maikuus.

Majanduskomisjoni aseesimehe Toomas Kivimägi sõnul näitas Ernst & Youngi äsja avaldatud tasuvusuuring üheselt, et Rail Baltic on majanduslikult ja finantsiliselt põhjendatud. „Uuring lükkas ümber müüdi hiigelsuurtest kohustustest osalevatele riikidele peale raudtee valmimist. Uuringu kohaselt vajab raudtee haldamine esimesel viiel aastal finantstuge summas 28,6 miljonit eurot kolme riigi peale kokku ehk hinnanguliselt 2 miljonit eurot aastas riigi kohta. Alates kuuendast aastast kaob vajadus lisarahastuse järele," ütles Kivimägi.

„Rail Baltic on ennekõike Euroopaga kiire ühenduse loomise projekt. On loomulik, et riigid võtavad endale sellega kohustusi nagu ka kõigi teiste suuremate infrastruktuuriprojektide rahastamisega," sõnas Kivimägi ning lisas, et kaudne kasu on aga sadu kordi suurem.

Rail Balticu üldrahvalik meeleavaldus Vabaduse väljakul
© Sputnik / Вадим Анцупов

Rail Balticu (RB) raudteeühenduse arendamise kokkulepe fikseerib õiguslikult siduva dokumendina riikide kohustused, mis on vajalikud RB raudteeühenduse rajamiseks Balti riikide kaudu Kesk-Euroopasse. Kokkulepe määrab kindlaks RB üldised tehnilised parameetrid, marsruudi ja rajamise tähtaja.

Kokkuleppes lepitakse kokku RB ehitamise eeltingimustes, nende täitjas, ühisettevõtte RB Rail AS rollis eeltingimuste täitmisel ning RB rajamises kuni täieliku kasutusvalmiduse saavutamiseni. Kokkulepe reguleerib ehitatava infrastruktuuri ja sellealuse maa omandiküsimusi ning ehitamise rahastamise tingimusi. Lepitakse kokku juurdepääsu tagamises RB infrastruktuurile ning antakse üldised suunised RB haldamiseks raudteeinfrastruktuuri-ettevõtja määramiseks.

Valitsuse algatatud Eesti Vabariigi valitsuse, Leedu Vabariigi valitsuse ja Läti Vabariigi valitsuse vahelise Rail Balticu / Rail Baltica raudteeühenduse arendamise kokkuleppe ratifitseerimise seaduse eelnõu (449 SE) menetlus toimub Riigikogu täiskogus kahel lugemisel. Muudatusettepanekute esitamise tähtaeg on 31. mail.

Teema:
Rail Baltic: vastuoluline raudtee (51)
Tagid:
eesistumine, eelnõu, majandus, tulevik, Riigikogu, EL, Rail Baltic, Beata Szydło, Jüri Ratas, Balti riigid, Poola, Eesti

Peamised teemad