23:28 19. August 2017
Tallinn+ 19°C
Kuula otse
Euroopa vähendab kolmekordselt Rail Balticu rahastamist, illustratiivne foto

Euroopa vähendab kolmekordselt Rail Balticu rahastamist

© Sputnik / Евгений Ашихмин
Majandus
lühendatud link
Rail Baltic: vastuoluline raudtee (29)
659122

Euroopa Komisjon vähendab otsustavalt Euroopa Liidu riikide raudteevõrgu projektide, sealhulgas Baltimaade raudteeprojekti Rail Baltic rahastamist

ТАLLINN, 26. juuni — Sputnik, Аleksei Тооm. Euroopa Komisjon soovitab Balti riikidel kärpida investeeringuid Rail Balticusse enam kui kolm korda väiksemaiks. Selle raudteeprojekti kolmanda arendusjärgu tarvis küsitud 313 miljoni euro asemel lubab Brüssel vaid veidi üle 110 miljoni. 

EL-i tippkohtumisel 23. juunil avaldatud nimistusse taristuprojektidest, mida Euroopa Komisjon on nõus oma fondidest Euroopa Ühendamise Rahastu CEF programmi raames rahastama, kuulub ka kolme riigi ühisprojekt Rail Baltic (taotlus numbriga 2016-EU-TMC-0116-M). Kuid Euroopa Komisjon soovitab Eestil, Lätil ja Leedul oma isu projekti kolmanda arendusjärgu rahastustaotluse osas tublisti talitseda. Kõikide kulude kogusumma soovitatakse kärpida 375,6 miljonilt eurolt vähemalt 130 miljonini ning EL-i fondi poolne toetus vastavalt 313,3 miljonilt 110,5 miljonile.

Viimane sõna selle ambitsioonika ning Eestimaa keskkonnakaitsjate ja „roheliste" vaatenurgast vaieldava Tallinnast Varssavini ulatuva euroopaliku rööpmelaiusega uue raudtee projekti edasiarendamisel jääb, nagu oligi oodata, neile, kes annavad raha, seega Brüsselile. Kuid põhjus, miks Euroopa Komisjon otsustas rahastamist projekti selles arendusjärgus enam kui kolmekordselt vähendada, mida võib pidada Balti riikidele samahästi kui katastroofiks, on seni teadmata. Võib oletada, et Brüssel ei pea seda projekti prioriteetseks või siis peab seda liiga kulukaks, ja mitte ükski lobitegevus ei ole suutnud teda ümber veenda. 

Samas väärib tähelepanu tõsiasi, et „kärpimisele" (mõningatel juhtudel veelgi radikaalsemalt kui Baltimaade projekti puhul) on allutatud kõik EL-i riikide taristuprojektide kaasrahastuse taotlused, mille kulusumma ületab 100 miljonit eurot.

Millest võib teha esialgse järelduse, et Suurbritannia lahkumine EL-ist ja seeläbi liidu eelarve kahanemine vähemalt 9 miljardi euro võrra avaldab juba oma mõju liidu rahalistele võimalustele.

Liiatigi võiks rahale leida ka muid kasutusviise. Nagu portaal Sputnik Eesti varem on teavitanud, plaanib Euroopa kaitsekulutuste fond end teatud rahaliselt mõnevõrra kosutada ja seda osaliselt ka taristu- ja transpordiprojektide rahastamise arvelt.

Teema:
Rail Baltic: vastuoluline raudtee (29)
Tagid:
majandus, investeering, raudtee, rahastamine, Rail Baltic, Euroopa Komisjon, Balti riigid, Eesti

Peamised teemad