15:58 20. Mai 2019
Kuula otse
  • USD1.1172
  • RUB72.1926
Meeleavaldajad sõitsid rongikesega Rail Balticu saladuste järele

Meeleavaldajad sõitsid rongikesega Rail Balticu saladuste järele

© Sputnik / Вадим Анцупов
Majandus
lühendatud link
Rail Baltic: vastuoluline raudtee (47)
5220

Teisipäeval, 7. novembril startis Eesti parlamendi hoone juurest Toompeal ratasrongike meeleavaldajatega, kes suundusid majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumisse Rail Balticu saladuste järele

ТАLLINN, 8. november — Sputnik, Deniss Pastuhhov. Meeleavalduse korraldaja  ̶̶  Vabaerakonna ja selle esimehe Artur Talviku arvates ei ole rahvusvahelise raudtee ehitus piisavalt läbipaistev ning paljud dokumendid on avalikkuse eest lihtsalt salastatud. Talvik ütles kokkutulnutele, et suurelt jaolt just info varjamine erinevat laadi objektide rajamisel on viinud probleemide kerkimise ja isegi korruptsioonini, mida ei tohi sedapuhku lubada.

Euroopa soovitab vaestel liikmesriikidel säästlikum olla >>

Seesama lustirong läbis teekonna Toompealt superministeeriumini (mis asub aadressil Suur-Ameerika 1), mille esisel väljakul tahteavalduses osalejad (põhiliselt Vabaerakonna liikmed) koha sisse võtsid ja laulu lahti lõid, Artur Talvik ja reformierakondlane Igor Gräzin aga läksid hoonesse, kus neil oli lubatud Rail Balticu ehitusdokumentidega kohapeal tutvuda.

© Sputnik / Денис Пастухов
Meeleavaldusel nõuti Rail Balticu dokumentide avalikustamist

Vabaerakondlane Emil Rutiku selgitas portaalile Sputnik Eesti, et Artur Talvik oli kõnealuse ministeeriumiga kokku leppinud, et ta võib salastatud dokumente lugeda. Mispärast need salastatud on, seda Rutiku seletada ei oska, kuid meedias liigub ringi versioon, et kui seal kirjapandu saab kõigile teatavaks, siis halvenevad mingil moel Eesti suhted Läti ja Leeduga.

Eesti tuntud ühiskonnategelase ja näitleja Emil Rutiku arvates on Eesti kodanikel ja elanikel, kes siin makse maksavad, õigus teada, millele nimelt nende raha kulutatakse ja kuidas seda jaotatakse.

Martin Helme: Rail Baltic on katastroofiprojekt >>

Mitte Rail Balticu vastu, vaid selle aruka rajamise poolt

Rutiku nentis, et nad ei ole Rail Balticu vastu. Tema sõnul on selle projekti vastaseid nimetatud koguni progressi vastasteks ja koopaelanikeks. Asi on selles, et Rail Baltic tuleb teha targasti, ent paljud lihtsalt ei mõista toimuva olemust ega Rail Balticu praegusel kujul rajamise võimalikke negatiivseid tagajärgi majandusele, kultuurile ja keskkonnatingimustele.

Euroopa vähendab kolmekordselt Rail Balticu rahastamist, illustratiivne foto
© Sputnik / Евгений Ашихмин

"Meil ei jätku praegu raha, et meie oma, juba olemasolevat raudteed ülal pidada. Seetõttu peab Rail Baltic kulgema, nagu esialgu eeldatigi, eeskätt läbi Tartu ̶̶ suure ülikoolilinna, mis vajab ühendust Euroopaga, liiatigi on raudteekoridor juba olemas, midagi globaalselt uut luua polegi tarvis. Aga kui olemasolev haru hüljata ja ehitada uus raudtee läbi Pärnu, siis muutub nii Tartu kui, näiteks, Narva liin kasutuskõlbmatuks ja asjalood aina kehvemaks," lausus Rutiku.

Ta lisas, et valesti seatud plaanist võib loobuda ja ehitada kuidagi teisiti, seetõttu on tähtis tahe kõik läbi mõelda ja teha kõik siiski õigesti, et ei praegused ega seda enam tulevased põlvkonnad ei peaks tehtu eest hingehinda maksma.

Rail Baltic: avaldati seni piiratud ligipääsuga dokument >>

Miljardiprojekt

Nagu portaal Sputnik Eesti varem on kirjutanud, võttis Euroopa Komisjon juuli lõpul vastu ametliku otsuse eraldada raudteemagistraali Rail Baltic järgmise etapi ehituseks kolme Balti riigi poolt küsitud 313,3 miljoni euro asemel 110,5 miljonit eurot. Sellest summast 98,4 miljonit saab Leedu, ligikaudu seitse miljonit Läti ning 5,2 miljonit Eesti.

Rail Balticu projekt hõlmab kiire rahvusvahelise raudtee ehitust Tallinnast Leedu-Poola piirini. Rööpme laius on 1435 millimeetrit ehk Euroopa standard ja reisirongid sõidavad kiirusega kuni 240 kilomeetrit tunnis, samas kui kaubarongid sõidavad kiirusega kuni 120 kilomeetrit tunnis.

Esialgse ajakava kohaselt peaks raudtee valmis saama aastatel 2024-2025.

Teema:
Rail Baltic: vastuoluline raudtee (47)
Tagid:
dokumendid, meeleavaldus, avalikustamine, majandus, Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium, Rail Baltic, Vabaerakond, Emil Rutiku, Artur Talvik, Eesti, Tallinn

Peamised teemad