05:08 04. Juuli 2020
Kuula otse
  • USD1.1224
  • RUB80.2153
Majandus
lühendatud link
9532

Kuigi algul loodeti kaasata Rail Balticu projekti Soome ja Poola, siis nii ei läinud ja Balti riigid on jäänud selle projektiga üksi

TALLINN, 5. veebruar — Sputnik. Loogiline oleks olnud projekti liita ka Venemaa, mille kaubamahtudega on Rail Balticu äriplaanis arvestatud, aga Venemaad ei saanud kaasata poliitilistel põhjustel, vahendab Eestinen viitega väljaandele Tekniikka & Talous.

Rail Baltic: vastuoluline raudtee >>

Vaatama asjaolule, et Soome projektis ei osale, loodavad Soome firmad võita ehitushankeid – need on päris magus suutäis, kuna projekti ehitusmaksumus on üle 5 miljardi euro. Soome firmadel on varasemast kogemus sedavõrd suurte projektide teostamisel.

Rail Balticu vastaste protest
© Sputnik / Вадим Анцупов

Soome jaoks on Rail Baltic väga oluline, kuna ilma selleta kaotab Helsingi-Tallinna tunnel mõtte. Eesti on Soomet kutsunud korduvalt projektis osalema, aga tulutult. Eesti peaminister kutsus Soome ametivenda Juha Sililät isiklikult projektis osalema 2016. aastal, aga sai korvi. AS RB Raili osanikud on Eesti, Läti ja Leedu võrdsetes osades.

Soome transpordi- ja kommunikatsiooniministeeriumi nõunik Lasse Hilska märgib, et kuigi Soome projektis ei osale, on Soome esindaja kaasatud AS RB Raili koosolekutel kui vaatleja. Hilska väitel oleks Soome osalemine projektis probleemne ärimudeli tõttu, kus projekti rahastatakse osanike iga-aastaste sissemaksetega ning otsused tehakse osanike konsensuslike otsusega (kõik peavad olema poolt).

Meeleavaldajad sõitsid rongikesega Rail Balticu saladuste järele >>

Poola ei osale projektis seetõttu, et Poola jaoks on piisav kiirus 160 km/h, samas kui Balti riigid soovivad kiiruseks 240 km/h. Balti riikides on võetud taktika, et raudteed arendatakse oma jõududega nii palju kui võimalik, nii et Euroopa Liidul ei kõlba enam toetusest ära öelda. Euroopa Liidu toetuse osa projektis on eeldatavalt 85 protsenti, aga minimaalselt 80 protsenti.

RB Rail kuulutas möödunud aasta lõpus välja esimese hanke Eestis Pärnu ja Rapla vahelisel 71 km raudteelõigul. Sinna tuleb neli suuremat silda, sadakond sillatruupi, kümneid eri maasildu ja kaks raudteejaama. Samal ajal avati Leedus samaväärne Kaunase ja Ramygala vahelise lõigu hange.

Tunnel kahe pealinna vahel >>

Lisaks Rail Balticule loodavad Soome firmad saada tööd Tallinna ja Helsingi vahelise tunneli ehitusel. Balti riikide ehitusfirmad ei pruugi hakkama saada, kuna neis valitseb suur tööjõupuudus ja neil on selliste projektidega vähe kogemust.

Saksa konsultatsioonifirma DB Engineering & Consulting GmbH loob 360 000 euro eest Rail Balticu pikaajalise strateegia ja ärimudeli, vahendas Sputnik Eesti jaanuari alguses.

RB Rail AS sõlmis 8. jaanuaril Rail Balticu üldprojekti pikaajalise äriplaani arendamise lepingu Saksa ettevõttega DB Engineering & Consulting GmbH. Töö sisuks on pikaajalise strateegia loomine projekti elluviimisetapiks ja ärimudeli loomine tegevusetapiks.

RB Rail on loodud Rail Balticu projekti keskseks koordineerimiseks. Selle aktsiad kuuluvad võrdsetes osades Eesti RB Rail AS-ile, Läti SIA-le Eiropas Dzelzceļa Līnijas ja Leedu UAB-le Rail Baltica Statyba.

Euroopa vähendab kolmekordselt Rail Balticu rahastamist >>

Rail Balticu projekt hõlmab kiire rahvusvahelise raudtee ehitust Tallinnast Leedu-Poola piirini. Rööpme laius on 1435 millimeetrit ehk Euroopa standard ja reisirongid sõidavad kiirusega kuni 240 kilomeetrit tunnis, samas kui kaubarongid sõidavad kiirusega kuni 120 kilomeetrit tunnis.

Esialgse ajakava kohaselt peaks raudtee valmis saama aastatel 2024-2025.

Tagid:
poliitika, raudtee, majandus, Rail Baltic, Poola, Soome, Eesti, Balti riigid

Peamised teemad