08:01 23. Mai 2019
Kuula otse
  • USD1.1171
  • RUB71.7625
Soome pealinn Helsingi

Tallinna-Helsingi tunnel läheb maksma 16 miljardit eurot

© Sputnik / Михаил Фомичев
Majandus
lühendatud link
6910

Plaanitava Tallinna-Helsingi raudteetunneli maksumuseks hinnatakse keskmiselt 16 miljardit eurot ning ehitusajaks 15 aastat arvestusega, et ehitus algaks 2025. aastal

TALLINN, 7. veebruar — Sputnik. Peaminister Jüri Ratas ütles kolmapäeval FinEst Link projekti lõppkonverentsil, et Helsingi ja Tallinna vahele kiire püsiühenduse rajamine tooks kogu piirkonnale mitmeid eeliseid ning seetõttu on äärmiselt oluline jätkata püsiühenduse teemal laialdast ühiskondlikku arutelu, edastas valitsuse kommunikatsioonibüroo.

Tunnel kahe pealinna vahel >>

Ratas ütles konverentsi avakõnes, et ühiskondlikku dialoogi tuleb jätkata nii Eestis, Soomes kui kahe riigi vahel, et arutada püsiühenduse rajamise mõjusid, sealhulgas hinnata ka keskkonnamõju.

Projekt hõlmab Tallinna Vanasadama ja Helsingi Jätkäsaari ühendust.
© Sputnik / Михаил Фомичев

Ratase sõnul liigub Tallinna ja Helsingi vahel ligi 10 miljonit reisijat aastas, kelle arv on praeguste hinnangute kohaselt kasvuteel. Pealinnade liitmist üheks suurlinnapiirkonnaks peaksid Eesti ja Soome elanikud tema sõnul tõsiselt kaaluma, sest see tooks kogu piirkonnale mitmeid eeliseid, näiteks paraneksid tööturuvõimalused.

Samuti hõlbustaks pealinnade vaheline püsiühendus Ratase sõnul kaubandust ja looks kokkuvõttes paremad võimalused majanduskasvuks, aitaks piirkonda meelitada uusi investeeringuid, avaks uusi kaubandusteid ja tooks ka maksutulu. "Loodan siiralt, et kiire transpordiühendus suurendab meie piirkonna konkurentsivõimet," ütles ta.

Rohelised: Rail Balticu pealt kokkuhoitud raha saab kulutada tunnelile >>

Lisaks looks Tallinna ja Helsingi vaheline kiire püsiühendus peaministri sõnul uusi võimalusi nii elamiseks, õppimiseks kui turismiks, sest kaht linna jääks lahutama vaid poole tunni pikkune tee.

FinEst Link tasuvusuuringu täna avaldatud tulemuste kohaselt aitaks tunneli rajamine kaasa kaksiklinna arengule ning kolme miljoni elanikuga metropoli tekkele, kus inimestele, kaupadele ja teenustele oleks tagatud vaba liikumine.

MKM: Tallinn-Helsingi tunnel oleks piirkonna majanduse kasvuvedur

FinEst Link tasuvusuuringu kolmapäeval avaldatud tulemuste kohaselt tooks Tallinna ja Helsingi vahele rajatav kiire püsiühendus suurt kasu nii Eestile kui Soomele, aga ka kogu Euroopale, edastab Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium.

Lõppev aasta kujunes turismisektorile soodsaks, illustratiivne foto
© Sputnik / Вадим Анцупов

FinEst Link projekti raames teostatud raudteetunneli tasuvusanalüüsis leiti, et tunnel aitaks kaasa kaksiklinna arengule ning 3 miljoni elanikuga metropoli tekkele, kus inimestele, kaupadele ning teenustele oleks tagatud vaba liikumine. Avardunud tööturg tooks endaga kaasa majanduskasvu, avaks uusi võimalusi ettevõtetele ning parandaks elukvaliteeti. Tunnel võimaldaks igapäevast pendelrännet kahe pealinna vahel ning tekitaks ühtse Euroopa raudteevõrgustiku Kesk-Euroopast Arktikani.

"Kui vaadata seda puhtalt kui transpordiprojekti, siis ei oleks raudteetunnel majanduslikult tasuv, kuid kui arvestada sellega kaasnevaid positiivseid majanduslikke mõjusid piirkonnale, siis on tegemist väga kasumliku ettevõtmisega", ütles FinEst Link projektijuht Kari Ruohonen.

Majandus- ja taristuminister Kadri Simson lisas, et suured taristuprojektid ei olegi reeglina majanduslikult otseselt tasuvad, kuid aitavad luua kasu teistes valdkondades, nagu tööhõives, kaupade liikuvuses ja aegruumiliste vahemaade vähendamises, panustades majanduse arengusse laiemalt.

Balti riigid on jäänud Rail Balticuga üksi >>

"Tallinna-Helsingi tunnel on olnud unistuseks aastakümneid, täna oleme tänu tehnoloogia arengule selle unistuse realiseerumisele lähemal kui kunagi varem. Samas on veel väga rasked otsused ees, sest tegemist on väga kalli investeeringuga ning praegu pole veel selge, kust oleks realistlik nii ambitsioonika projekti jaoks rahastust leida. Edasised uuringud ja arutelud peavad ka sellele küsimusele vastuse leidma enne, kui reaalselt kaevama saab asuda," märkis minister Simson.

Tunneli maksumuseks hinnatakse keskmiselt 16 miljardit eurot ning ehitusajaks 15 aastat arvestusega, et ehitus algaks 2025. aastal. Maksumuses sisaldub tunneli ja tehissaarte ehitushind, samuti projekteerimiskulud ning peatuskohtade, terminalide ning depoode ehituseks minevad kulud. Maksumus ei sisalda veeremile kuluvaid summasid.

Tunnel on majanduslikult tasuv, kui kasutada avaliku ja erasektori koostööprojekti mudelit (PPP), kus avalik sektor finantseerib tunneliehitust ning Euroopa Liidu toetus katab 40% tunneli maksumusest. Piletitulu ning tunnelimaksud kataksid aastased tunneli ülalpidamiskulud, kuid rongide opereerimiskulud vajaksid 40 aasta jooksul riiklikke dotatsioone, mis oleks arvestuslikult 280 miljonit eurot aastas.

Soome president Sauli Niinistö ja tema abikaasa Jenni Haukio said reedel poja
© AP Photo / Markku Ulander

Uuringu käigus leiti, et otsene tulu tunnelist oleks piirkonnale üle 5 miljardi euro. Põhiliselt sisaldab see tulu endas ajavõitu arvestatuna rahasse. Lisaks otsestele mõjudele hinnati ka tunneliga kaasnevaid kaudsemaid mõjusid ning leiti, et need tooks piirkonnale veel täiendavalt ligi 7 miljardi euro suuruse tulu.

Rail Baltic: vastuoluline raudtee >>

Täna Tallinnas peetud konverentsil arutasid Tallinna ja Helsingi vahelise raudteetunneli majandusliku tasuvuse, tehnilise teostatavuse, kaasnevate mõjude ja maksumuse üle Eesti Vabariigi peaminister Jüri Ratas, Soome transpordi- ja kommunikatsiooniminister Anne Berner, Eesti majandus- ja taristuminister Kadri Simson ning Tallinna ja Helsingi linnapead Taavi Aas ning Jan Vapaavuori. Samuti osalesid arutelus Soome Uusimaa Liidu juht Ossi Savolainen ning Harjumaa Omavalitsuste Liidu juhatuse esimees Andre Sepp.

FinEst Link tasuvusanalüüsi viisid läbi maailmatasemel konsultandid ettevõtetest Amberg Engineering, Sweco Finland, WSP, Ramboll Finland, Sito, Pöyry, Strafica, Kaupunkitutkimus TA, Inspira ja Rebel Group.

Euroopa Liit eraldab Tallinna ja Helsingi vahelise raudteetunneli tasuvusuuringuks ligi miljon eurot, vahendas uudisteportaal Sputnik Eesti 2016. aasta kevadel.

Raha sai FinEst Link projekt. Tasuvusuuring pidi välja selgitama, kas Soome ja Eesti vahele tasub mere alla tunnelit ehitada, missugused on ehitamise tehnilised võimalused ja kuidas tunnel mõjutaks keskkonda.

FinEst Linki projekti eelarve on 1,3 miljonit eurot, 75 protsenti sellest tuleb kesk-Läänemere programmist 2014-2020. Ülejäänud 25 protsenti tuleb Soomest ja Eestist, ütles Uusimaa liidu juhtiv ekspert Olli Keinänen 2016. aasta kevadel. Tasuvusuuring pidi olema valmis 2018. aasta veebruaris.

Täpsemat infot projekti ning uuringute tulemuste kohta leiab FinEst Link kodulehelt.

Tagid:
tunnel, raudtee, majandus, FinEst Link, Majandus- ja kommunikatsiooniministeerium, Kadri Simson, Jüri Ratas, Talliin, Helsingi, Soome, Eesti

Peamised teemad