01:16 16. August 2018
Kuula otse
  • USD1.1321
  • RUB75.9875
Olümpiakomitee president Thomas Bach (keskel)

Olümpia on ameeriklaste äri

© Sputnik / Антон Денисов
Majandus
lühendatud link
PyeongChang 2018 taliolümpiamängud (38)
8222

Rahvusvaheline Olümpiakomitee eraldas 2017. aastal USA-le enam vahendeid, kui kõikidele ülejäänud riikidele kokku. RIA Novosti vahendusel kuuleme, miks on ROK-i ja USA korporatsioonide vahel kujunenud sedavõrd soojad suhted.

Anton Lisitsõn, RIA Novosti

ROK-i 2017. a. aruande kohaselt oli vaatamata mitmele suurele 2017.-2020. a. perioodile sõlmitud sponsorlepingule organisatsiooni kahjum ligi 100 miljonit dollarit. Samal aastal, mil kõikide ülejäänud riikide olümpiasporti toetati kokku 77,9 miljoni dollariga, osutati USA rahvuslikule olümpiakomiteele finantsabi summas 91,6 miljonit.

PyeongChang 2018 taliolümpiamängud >>

ROK-i kõrgendatud tähelepanu USA olümpialiikumise huvide vastu on lihtne selgitada — organisatsiooni peamisteks sponsoriteks on just Ameerika suurfirmad. Kui ROK-ile esitatakse rahalisi nõudmisi, vastatakse sageli: "ROK ei ole erapood". Tegelikkuses on ROK siiski eraettevõte.

"ROK-i liikmed on füüsilistest isikutest organisatsiooni esindajad oma kodumaal, mitte oma riikide delegaadid Rahvusvahelises Olümpiakomitees," öeldakse ametlikus selgituses.

Olümpiakomitee saab tulusid teleülekannete õiguste müügist — hetkel moodustab see 47% eelarvest ja sponsoritelt veel 45%. Piletitulust tuleb 5% ja ülejäänud 3% litsentsiõiguste müügist.

Lõviosa eelarvelaekumistest tuleb USA telekompaniidelt. Tänuks sellise vastutulelikkuse eest antakse Ühendriikide ettevõtteile ka rohkem õigusi, kui nende konkurentidele.

Pärast olümpiat: kuidas meil selle ROK-iga edasi käituda >>

Algusaegade nihutamine

Veel 2006. aastal pahandas 74 telekompaniid ühendav Euroopa ringhäälinguühendus, et Pekingi olümpiamängudel võistluste algusi ameeriklastele sobivale ajale nihutati. Tollal oli NBC ROK-ile mängude ülekandeõiguse eest perioodil 2000.–2008.a. maksnud 3,5 miljardit dollarit…

"Ühendriigid on maailma suurim teleturg ja neil on selge huvi edastada tähtsamaid spordisündmusi siis, kui enamik televaatajaid kodus on. Viie USA-le enim huvi pakkuva spordiala võistlused korraldatakse sageli nii, et nad toimuksid Ameerika parimal eetriajal," märgitakse Kanada tele-raadiokompaniis CBC.

Jutt ei ole ainult eetriajast. NBC suudab dikteerida isegi Olümpiamängude toimumise kuu. Näiteks, kui Peking 2008.a. mängude korraldamiseks esmase avalduse esitas, plaaniti mängude algus septembri keskpaika. NBC-s võeti seda kui väljakutset.

ОМ 2016.
© REUTERS / ALKIS KONSTANTINIDIS

"Pühapäeviti ja esmaspäeviti kantakse üle Rahvusliku Jalgpalliliiga mänge ja kõrgkoolide jalgpallivõistlused võtavad nädalast neli-viis õhtut," ütles toona ajakirjanikele NBC Spordiosakonna juht Dick Ebersol.

2011.a. ostis NBC taas USA turu jaoks ROK-ilt 4,38 miljardi dollari eest eelseisvate mängude ülekandeõiguse – 2014.a. Sotšis, 2016.a. Rio de Janeiros, 2018.a. PyeongChangis ja 2020.a. Tokios toimuvaile.

ROK ei varjanud oma rõõmu. "Me ootame kannatamatult oma niigi kindlate suhete jätkumist järgmisel aastal Londonis (2012.a. Londoni olümpia – Toim.)," teatas ROK-i tollane president Jacques Rogge.

Venemaa 2018. aasta taliolümpial: ilma lipu ja hümnita >>

ROK-i täitevkomitee liige Richard Carrion oli konkreetsem: "Selle lepingu pikaajalisus tagab mitte ainult mängude suurepärase ülekandekvaliteedi USA-s, vaid ka pikaajalise finantsstabiilsuse olümpialiikumisele tervikuna."

Suured investeeringud tasusid end ära. Ainuüksi Sotši olümpiamängudelt teenis NBC Universal-i aktsiate kontrollpaki omanik Comcast 1,1 miljardit dollarit. NBC telekanali öised reitingud kasvasid aga kahekordseks.

Tõsielusõu ja lühiseriaal

Aastal 2014 sõlmisid ROK ja NBC järjekordse ülekandeõiguste lepingu ajavahemikuks 2022.-2032.a summas 7,65 miljardit.

ROK-i juhtkond ja NBC Universal kostitasid teineteist komplimentidega. Olümpiakomitee president Thomas Bach väljendas arvamust, et tegu on "suurepärase lepinguga kogu olümpialiikumise jaoks, mis tagab rahastuskindluse pikaks ajaks."

"Olümpiamängud on juba ammu osa meie ettevõtte struktuurist," tunnistas avalikult ka NBC direktor Steve Burke.

Ka Euroopas edastab olümpiat Ameerika ettevõte – Eurospordi kanalit omav Discovery Communications, kes omandas õiguse neljade olümpiamängude näitamiseks alates 2018.a., makstes selle eest 13 miljardit eurot.

Põhja-Korea olümpiakulud katab Seoul >>

Ameerika meediaettevõtetele on olümpiamängud mitte niivõrd sport, kui tele-show. Õigemini sellega tehtav äri. NBC turundusosakonna juht John Miller märkis, et "need, kes vaatavad olümpiamänge, ei ole tingimata spordifännid."

"Mänge vaatavad rohkem naised, kui mehed. Ja neile pakuvad huvi mitte niivõrd saavutatud sporditulemused, kui just sündmus ise. See on publikule tõsielusõu ja miniseriaal ühes pakendis," selgitas ta.

Autori arvamus ei pruugi kokku langeda toimetuse seisukohaga.

Teema:
PyeongChang 2018 taliolümpiamängud (38)
Tagid:
aruanne, sport, äri, majandus, Olümpiamängud, ROK, Thomas Bach, Ameerika, USA

Peamised teemad