11:29 18. Oktoober 2019
Kuula otse
  • USD1.1113
  • RUB71.1371
Saksamaa sulgeb oma linnaväravad diiselautodele

Saksamaa sulgeb oma linnaväravad diiselautodele

© AFP 2019 / FRED TANNEAU
Majandus
lühendatud link
26411

Saksamaa kõrgeima halduskohtu otsus, mis lubas riigi linnadel diiselautode sissesõidu keelata, šokeeris turgu ja langetas autotootjate aktsiaid.

TALLINN, 1. märts — Sputnik, Aleksei Toom. Saksamaa kohus andis vabariigi linnadele loa diiselmootoritega autodele sissesõidukeeld kehtestada. Arvatakse, et seda kasutavad kümned tööstuskeskused, kus õhu kvaliteet Euroliidu nõuetele ei vasta.

Diiselautode hinnad ja nõudlus nende järele hakkab Euroopas seepeale langema, tehased aga vähendavad tootmist, arvavad eksperdid.

Bensiinimootorite ajastu loojang>>

Saksamaa Föderaalne halduskohus ei andnud vastupidiselt ootustele skandaalset kohtuasja edasi Euroopa Liitu, vaid langetas otsuse iseseisvalt. Ülemkohus lükkas tagasi ka Baden-Württembergi ja Nordrhein-Westfaleni liidumaade (kus asuvad Stuttgart ja Düsseldorf) varasemad edasikaebused, mis vaidlustanuks kohalike kohtute otsused looduskaitseorganisatsioonide DUH ja ClientEarth hagide osas. Nii läks vett vedama Saksamaa kahe tööstuskeskuse munitsipaalvõimude katse seal peakorterit omavate tööstushiiglaste Daimleri ja Volkswageniga häid suhteid säilitada ja ettevõtete aktsiate hinnad kukkusid.

Volvo loobub esimesena diiselmootoritest>>

Tallinn alustas täiselektrilise bussi testimist
© Sputnik / Денис Пастухов

Ehkki kohtuotsused lubavad linnadel sulgeda oma tänavad vaid autodele, mille heitgaaside koostis ei vasta Euro 6 normidele, puudutab otsus kogu diiselautode turgu. Võib olla kindel, et Liitvabariigi mõjuvõimsad keskkonnakaitseorganisatsioonid sunnivad umbes 90 linnas, kus õhu kvaliteet euronormidele ei vasta, kohalikke võime diiselmootoritega autode liiklemise täielikult keelustama.

Juba praegu on riigis läbivaatamisel kümned looduskaitsjate poolt erinevate linnade suhtes algatatud kohtuasjad.

Föderaalse keskkonnakaitseameti (UBA) andmeil hingavad lisaks ülalmainitud tööstuskeskustele ka Müncheni, Kölni ja veel 70-90 linna elanikud õhku, mille lämmastikdioksiidi sisaldus on lubatust kõrgem.

Vana diiselauto ümberseadistamine nõuab 1500 eurot

Diiselautode turg reageerib sellele kindlasti kasutatud autode hinnalanguse ja uute autode kallinemisega.

Äsjavalminud sõidukitele tuleb paigaldada uus tarkvara ja lisaseadmed tahkete osakeste ja lämmastikühendite sisalduse vähendamiseks euronormide poolt lubatavale tasemele. Ekspertide väitel on selliste täienduste maksumus 1500 eurot auto kohta. Enne 2015.a. (mil jõustusid Euro-6 saastenormid) toodetud 9-miljonist autost koosneva sõidukipargi normidega vastavusse viimine läheks Evercore panga ekspertide arvates maksma vähemalt 7,6 miljardit eurot.

Eeldatakse, et Saksamaa ja seejärel ka Prantsusmaa autotööstus hakkab diiselmootoritega sõidukite osa järk-järgult vähendama. Tegelikkuses otsustas mootorite saatuse juba 2015.a. puhkenud skandaal Volkswageniga, kes oli sunnitud tunnistama heitgaaside koostise näitajatega manipuleerimist.

Uute diiselautode müük vähenes Euroopas teist aastat järjest — endine 50% turuosa kahanes 2017. aastaks 39%-le.

Eesti riskib elektriautode võidusõidus maha jääda>>

Mõningate Euroopa väljaannete väitel kukkus läbi ka Liitvabariigi võimude katse Brüsselis diiselmootorite saastenorme puudutavaid otsuseid mõjutada. Praegu mõtleb Berliin, kuidas kohtuotsuse tagajärgi kasutatud diiselautode omanike jaoks leevendada.

© Sputnik
Videosild elektriautode teemal.

Kavatsetakse luua miljardi euro suurune fond, mille vahendeid kasutataks elektribusside ostmiseks ja neile linnade ühistranspordisüsteemi tugitaristu loomiseks. Brüssel vaatab tuhandeid diiselbusse elektrisõidukite vastu vahetama sunnitud munitsipaaltranspordiettevõtete rahastusabile läbi sõrmede.

Tagid:
diisel, diiselmootor, Volkswagen, Daimler, Saksamaa

Peamised teemad