13:56 10. Detsember 2018
Kuula otse
  • USD1.1371
  • RUB75.8850
Brüssel võib keelata Hiinal Helsingi-Tallinna tunneli rahastamise, illustreeriv foto

Brüssel võib keelata Hiinal Helsingi-Tallinna tunneli rahastamise

CC0 / pexels
Majandus
lühendatud link
9830

Euroopa Liit kavatseb võtta kolmandate riikide investeeringud Euroopa strateegiliselt olulistes projektides range kontrolli alla. Helsingi ja Tallinna vaheline tunnel, mida Hiina investorid näisid olevat nõus rahastama, kantakse automaatselt nende hulka.

TALLINN, 21. november — Sputnik, Aleksei Toom. Helsingi ja Tallinna vahelise tunneli unistus võib lõppeda EL otsusega piirata kolmandate riikide investeeringuid strateegiliselt olulistes Euroopa projektides. Soome lahe põhjas kulgevat uskumatult kallist tunnelit, mida Hiina ettevõtted tundusid olevat valmis rahastama (mis selle vähem ulmeliseks muutis) ei pruugigi tulla.

20. novembril toimunud Euroopa Parlamendi saadikute ja Euroopa Komisjoni ametnike kohtumise järel teatas Reuters saavutatud kokkuleppest kehtestada kontroll ja piirangud kolmandate riikide investeeringutele liidu riikide strateegiliselt olulistesse projektidesse.

Tallinna-Helsingi tunnel eeldab investeeringuid erasektorist >>

Kuna Hiina on tegelikult ainus "võõras" suur investeerija Euroopa infrastruktuuri, tööstusettevõtetesse, finants- ja krediidiasutustesse, siis peetakse silmas just selle riigi investeeringuid.

Tallinn-Helsingi püsiühenduse rajamise toetusrühma avaüritus
© Riigikogu / Erik Peinar

Kuigi ei räägita otseselt Hiina ja Venemaa investeeringute keelust Euroopa ettevõtetesse ja ametlikult on see ainult nende investeeringute monitoorimine, on selge, et EL püüab luua seaduslikku mehhanismi, mis lubaks vajadusel ka "kahtlaste" investeeringute keelamist.

Keegi peale Hiina tunne pole tunnelist huvitatud

Brüssel on varem vaatlusaluste EL kõrgendatud huvi pakkuvate projektideks ja programmideks arvanud kõik teaduse ja tehnika arenguprogrammi "Horizon 2020" programmid, kosmoseuuringud, sealhulgas Galileo positsioneerimisprogramm, kõik olulised transpordiprojektid (TEN-T), energeetikaprojektid (TEN-E) ja kogu telekommunikatsioonivaldkonna.

Kuna Rail Balticu projekt kuulub just nimelt TEN-T hulka ja hüpoteetilist Helsingi-Tallinna tunnelit peetakse selle osaks, on loogiline eeldada, et Brüssel võib Hiina osalemise selle ehitamisel kahtluse alla seada.

Rohelised: Rail Balticu pealt kokkuhoitud raha saab kulutada tunnelile >>

Igal juhul võidakse keelata Hiina investorile valmis tunneli üleandmine. Seni teadaolevalt, nagu Sputnik Eesti on varem juba kirjutanud, on ainus selle hullumeelse investeeringu väljavaateid tõsiselt kaalunud investor Peking.

Soome pealinn Helsingi
© Sputnik / Михаил Фомичев

Euroopa juhtkond muretseb Pekingi investeeringute mahu suurenemise pärast liidu liikmesriikide olulistes taristuprojektides ja arenenud tööstusettevõtetes. Näiteks Hiina äriühingu Ocean Shipping Company (COSCO) poolt Kreeka Pireuse sadama ostmine põhjustas Aasia kaubavoogude väljavoolu Läänemerel asuvatest Saksa ja Hollandi meresadamatest.

Peking on liiga tark, rikas ja ettevaatlik

Euroopa ekspertide hinnangul ei ületanud otsesed Hiina investeeringud Euroopasse 2009. aasta ülemaailmse majanduskriisi alguses 2 miljardit eurot. Aastaks 2016 kasvasid need 2000%, ulatudes 35 miljardi euroni. Seevastu Euroopa investeeringud Hiina Rahvavabariiki vähenesid 25% võrra, kuna Hiina ise tõrjunud nad turult välja. Peking väljus ülemaailmsest majanduskriisist võidukalt.

Eesti serverid võivad olla Hiina kontrolli all >>

Nagu öeldakse — kui härrasmees ei suuda mängu võita, muudab ta mängureegleid. Septembris 2017 valmistas Euroopa Komisjon Hiina investeeringute pärast Lääne-Euroopas muretsevate liikmesriikide ettepanekul otsuse eelnõu välisinvesteeringute kontrollimiseks mitte konkurentsieeskirjadest kinnipidamise, vaid julgeoleku ja poliitika kaalutlustel.

Projekt hõlmab Tallinna Vanasadama ja Helsingi Jätkäsaari ühendust.
© Sputnik / Михаил Фомичев

"EL on ja jääb üheks maailma kõige avatumaks investeerimiskeskkonnaks," ütles tookord EL tööhõive, majanduskasvu, investeeringute ja konkurentsivõime volinik Jyrki Katainen, "otseinvesteeringud välismaalt on jätkuvalt oluline majanduskasvu, töökohtade arvu suurendamise ja innovatsiooni allikas. Samal ajal ei saa me sulgeda silmi fakti ees, et mõnel juhul võivad välismaised omandajad meie huve kahjustada."

Selle aasta jaanuaris vaatas Euroopa Parlament oma pressiteenistuse teatel läbi Euroopa Komisjoni pakutud kontrollimeetmed kolmandate riikide poolt Euroopa riikidesse tehtud otseinvesteeringute üle.

Ettepanekute kohaselt soovitati kasutada riikidel juba olemasolevat kogemust välismaiste rahaliste vahendite kasulikkuse hindamiseks rahvamajanduse ja julgeoleku seisukohalt. Seejuures viidati muuhulgas ka Lätile ja Leedule, kuid Eestis tol ajal välismaiste otseinvesteeringute kontrollisüsteemi veel ei olnud.

Tagid:
tunnel, rahastamine, poliitika, investeering, majandus, EL, Helsingi, Soome laht, Brüssel, Hiina, Tallinn

Peamised teemad