21:44 09. Detsember 2019
Kuula otse
  • USD1.1075
  • RUB70.5731
Liitmise ja korrutamise ülesanded: Venemaa ja Hiina kaubavahetusest, illustreeriv foto

Liitmise ja korrutamise ülesanded: Venemaa ja Hiina kaubavahetusest

© Sputnik / Александр Демьянчук
Majandus
lühendatud link
Gaas - perspektiivne energia (135)
137 0 0

Hiina tollipeavalitsuse statistilise analüüsi osakonna juhataja Li Kuiwen teatas, et Venemaa ja Hiina kaubavahetuse käive kasvas 2018. aastal taas, seekord 27,1% võrra 107 miljardi dollarini.

Dmitri Lekuhh, RIA Novosti

Seega ületas riikide kaubavahetus esmakordselt 100 miljardi dollari piiri – püstitades ajaloolise rekordi. Li Kuiwen märkis eraldi, et "majanduskasvu poolest oli Venemaa Hiina Rahvavabariigi kümne peamise kaubanduspartneri seas esikohal".

Kas vene-saksa sõprus toob transiidi tagasi Eestisse >>

Mõlema riigi juhid räägivad nüüd "uue rajajoonena" alles hiljuti veel fantastilisena tundunud 200 miljardi dollarilisest aastakäibest. Ja alust selliseks küsimusepüstituseks on. Tuletame meelde, et 2017. aastal kasvas kaubavahetus samuti 20,8%, 84,07 miljardi dollarini. Nüüd võib kasvutrendi pidada juba püsivaks.

Hiina transiidi uus tee - kellele ja mida Eestis kukub, illustreeriv foto
© Sputnik / Вадим Анцупов

Hiina tolli andmetel kasvas Hiina eksport Venemaa Föderatsiooni 2018. aastal 12% ja ületas 47,97 miljardit dollarit. Venemaa kaupade ja teenuste import Hiinasse kasvas 42,7% võrra 59,08 miljardi dollarini.

Veelgi huvitavam on "jaotus valdkonniti": Hiina peamised ekspordiartiklid Venemaale on elektromehhaanika tööstuse tooted; impordiartiklid - nafta, kivisüsi ja metsamaterjal. Ja juba sellest "jaotusest" selgub, mis konkreetselt võib saada peamiseks kodumaise ekspordi kasvu allikaks Hiinasse.

Eelkõige Venemaa gaas. Selles pole mingit sensatsiooni: juba 2019. aastal peaksid algama esimesed gaasitarned gaasijuhtme Sila Sibiri (Siberi Jõud) kaudu. Esimesel etapil on selle maht viis miljardit kuupmeetrit aastas, edasi kasvab see 38 miljardini. Ja see on alles algus.

Hirmutav sõprus - USA on Moskva ja Pekingi liidus ohtu märganud >>

Vladimir Putini korraldusel ja Hiina riigipea palvel tuleb lõpule viia nn Lääne-Hiina gaasitarnete marsruudi üksikasjad. See, mida kunagi nimetati gaasijuhtmeks Altai ja mille arendamine toimus mõlema riigijuhi arvates liiga aeglaselt.

Muide, Hiina Rahvavabariigi esimees andis oma alluvatele samasuguse ülesande, kusjuures veelgi karmimas vormis, nõudes võimalikult lühikese aja jooksul kõigi ehituse alustamiseks vajalike formaalsuste kooskõlastamist Venemaa kolleegidega.

Jutt käib veel 30 miljardi kuupmeetri gaasi tarnimisest aastas. Samuti suureneb Vene veeldatud maagaasi (LNG) eksporti Hiinasse. Venemaal on LNG eksport üldse järsult suurenenud.

Venemaa riikliku tolliameti andmetel eksportis Venemaa 2018. aasta jaanuarist septembrini 29,2 miljonit kuupmeetrit LNG-d, mida on 63% rohkem kui eelmise aasta samal perioodil. Ja loomulikult andsid Hiinas tunda piirangud Ameerika "põlevkivile".

Siinkohal tuleb märkida, et Ameerika veeldatud maagaas maksis Hiina seltsimeestele esialgu rohkem kui Katari, Venemaa või Austraalia oma, ning seda osteti peamiselt poliitilistel põhjustel. Nüüdseks on aga selgunud, et põlevkivigaasi ei ole mõtet osta poliitilistel põhjustel kallima hinnaga kui Ameerika lepingupartnerid ei oska seda lojaalsust hinnata.

Eesti palub Venemaad lasta läbi transiitrongid Hiinast >>

Hiina impordiga Venemaa turgudele on olukord mõnevõrra keerulisem. Siin on üsna arusaadavad struktuurilised piirangud - Hiina peamine toodang maailmas on massitarbekaubad. Selles mõttes ei ole meie turg Hiinale eriti huvipakkuv, eelkõige sellise suure territooriumi kohta suhteliselt väikese elanikkonna tõttu.

Teiseks sellepärast, et nendes samades turuniššides tunnevad end juba mugavalt Euroopa tootjad, kes on lisaks õppinud oma tootmist Venemaale paigutama, mida Venemaa loomulikult tervitab. Hiina peab seda teadust alles omandama.

Sellegipoolest tuleb konstateerida - Venemaa deklareeritud esimesed ja väga muljetavaldavad "idasuunas pöördumise" tulemused on juba saavutatud. Selles suunas tehtavad uued ülesanded on samuti selged, need tuleb lihtsalt täita.

Peamiseks prioriteediks pole praegu isegi mitte Vene-Hiina kahepoolsed ärisuhted, vaid integratsioon Euraasia transpordikoridoride ehitamisel.

Kui need projektid ellu viiakse, alates kiirraudteest läbi Kasahstani, BAM-i ja Transsibi Põhja mereteeni, saavad meie riigid koos Euroopa partneritega pretendeerida tänase seisuga täiesti mõeldamatutele nende poolt kontrollitavatele maailmakaubanduse mahtudele – peaaegu kolmandikule kõigist kaubavoogudest maailmas.

Autori arvamus ei pruugi toimetuse seisukohaga kattuda.

Teema:
Gaas - perspektiivne energia (135)

Samal teemal

Hiina toetab Venemaa tegevust ohtlikes piirkondades
USA liitlased tulevad Venemaa ja Hiina poolele üle
SKO riikide tippkohtumine Venemaa ja Hiina osalusel lõppes positiivselt
Tagid:
kaubavahetus, majandus, Hiina, Venemaa

Peamised teemad