12:39 26. Mai 2019
Kuula otse
  • USD1.1187
  • RUB72.1352
Vladimir Jakunin

Jakunin: Eesti laseb ise kolossaalse transiiditulu käest

© Sputnik / Алексей Дружинин
Majandus
lühendatud link
16530

Kas kaubavoogude tagasipöördumiseks Eestisse on eeldusi ja miks on Hiina nii huvitatud Tallinn-Helsingi tunneli ehitamisest, rääkis eksklusiivses intervjuus Sputnikule RAS Venemaa Raudteed endine president Vladimir Jakunin.

TALLINN, 26. aprill — Sputnik, Lev Rõžkov. Moskvas esitleti kogumikku "Euraasia teed ja vööndid. Euraasia riiklikud ja rahvusvahelised arendusprojektid ning nende kokkupuuteperspektiivid". Kogumiku autoriteks on Hiina, India ja USA teadlased ja eksperdid.

Venemaa transpordiministri asetäitja: ootame Eestilt uusi transpordiprojekte >>

Kogumiku koostajateks on Venemaa Majanduskõrgkooli rahvusvaheliste suhete osakonna juhataja Aleksandr Lukin ja Moskva Riikliku Ülikooli riigipoliitika kateedri juhataja ja endine RAS Venemaa Raudteed (ОАО "Российские железные дороги") president Vladimir Jakunin, kellelt Sputnik uuris Eesti võimaluste kohta üleeuroopalistes transpordiprojektides.

Hiina transiidi uus tee - kellele ja mida Eestis kukub, illustreeriv foto
© Sputnik / Вадим Анцупов

Kuidas hindate Eesti väljavaateid lülituda Loode-Venemaad läbivatesse kaubavoogudesse? Millised võimalused tal selleks on?

Parim vastus on – eks elu näitab. Oluline osa Venemaa kaubavoogudest laaditi ümber Eesti sadamates. Ja selleks arendas Eesti - peame tema juhtkonna jõupingutusi tunnustama - äärmiselt konkurentsivõimelisi projekte. Eesti sadamates loodi vabakaubandustsoonid. Sama teed läksid ka Läti ja Leedu aga just Eesti sai sellest tohutut kasu. Veelgi enam, ta jätkas kasumi teenimist veel ka siis, kui suhted Venemaaga muutusid juba keeruliseks, näiteks Kasahstani transiidist.

Kuid kui poliitika hakkab juba ettevõtlusele ja majandusele dikteerima, kellega sõprust pidada ja kellega mitte, kellega kaubelda, kellega mitte, siis nendes tingimustes on raske rääkida kasumi teenimisest.

Hiinlased kavatsevad teoks teha Eesti ammuse unistuse Tallinna ja Helsingit ühendavast raudteetunnelist Soome lahe all. Transpordikoridori ehitamine on planeeritud projekti "One Belt - One Way" (Üks vöönd – üks tee") raames. Kas Balti tunnelite rajamine on Eesti võimalus saada osa Uuest siiditeest? Äkki saab riik siiski oma osa Aasia transiitkaubavoogudest, millest ta juba aastaid unistanud on?

Hiina on kõige muu kõrval omandanud teatud osaluse Eesti sadamates. Seetõttu ei tekkinud tunneli idee mitte seetõttu, et tagada Eesti kodanike vaba liikumine Soome või vastupidi, selle taga on tõenäoliselt veoste ja kaubavedu. Kust need veosed ja kaubad tulevad? Need võivad tekkida, kui Hiina nad siia toob, ja sealt edasi lähevad nad Soome kaudu Euroopasse.

See võib olla hea mõte. Ma ei oskagi praegu selle piirjooni kommenteerida, sest kui Hiina kaupu hakatakse vedama laevadega Eesti sadamatesse ja siis aetakse need tunnelisse, see on minu jaoks mõnevõrra futuristlik. Kui rääkida maapealsest transiitliiklusest - selles võib mõningane tähendus isegi olla.

Kas Eesti poliitilise ja ärieliidi hulgas on läbirääkimisvõimelisi inimesi või jõude, kes suudaksid olukorda surnud punktist edasi viia?

Teate, ma isegi ei mäleta enam millal ma viimane kord Eesti poliitikutega kohtusin, Eesti eelmise presidendi ajal. Seetõttu on mul raske seda kommenteerida. Aga ma olen kohtunud eestlastega, kes töötasid Euroopa Liidu komisjonides. Ma tean, et transiidiküsimused on neil alati päevakorral. Aga need inimesed olid poliitiliselt kängitsetud "hispaania saapaga" ja nad ei saanud teha midagi, mis olnuks vastuolus Eesti poliitilise seisukohaga.

Kõik lõpeb kunagi. Seepärast loodame, et Eesti transiidi väljavaated mõjutavad nii inimeste meeleolu, kui ka riigi ametlikku poliitikat.

Samal teemal

Hiina fond investeerib Tallinn-Helsingi tunnelisse 15 miljardit eurot
Euroopa Liit ei luba Hiinal osaleda Soome lahe aluse tunneli ehitamise
Brüssel võib keelata Hiinal Helsingi-Tallinna tunneli rahastamise
Tagid:
raudtee, majandus, Hiina, Eesti, Venemaa, transiit

Peamised teemad