20:09 17. Juuli 2019
Kuula otse
  • USD1.1215
  • RUB70.4625
Transiit nii nagu ta olema peab - illustratsioon

Eesti Raudtee: aastatepikkusest veosemahtude langusest õnnestus üle saada

© Sputnik / Владимир Смирнов
Majandus
lühendatud link
52 0 0

Riigiettevõtetes leitakse, et riigisiseste kaubavedude järsu languse taustal ei saa transiitvedude mahu märgatav kasv kedagi rõõmustamata jätta. Kusjuures jutt ei käi mitte naftatoodetest, vaid mineraalväetistest.

TALLINN, 14. mai — Sputnik. Eesti raudteevedude operaatorfirma, riigiettevõte Eesti Raudtee käive ulatus 2018. aastal 41,5 miljoni euroni – esmakordselt üle pikkade aastate õnnestus saavutada kaubavedude näitajate kasv.

Sellest teavitas ERR osundusega Eesti Raudtee juhatuse esimehele Erik Laidveele. Tema sõnul kasvas käive aastaga 8,6 miljoni euro võrra. 2017. aastal oli käive 32,9 miljonit eurot.

Eesti Raudtee veosekäive 2009-2018 aa.

Lõviosa juurdekasvust (88%) moodustas taristu kasutamise tasu mitmesugustelt, esmajoones reisijateveoga tegelevatelt transpordiettevõtelt.

2018. aastal veeti Eesti raudteedel 13,5 miljonit tonni veoseid – veomaht kasvas 9,1%. Samas langes valdav osa veostest ühe firma – riikliku transpordi- ja logistikaettevõtte Operail arvele, mis tegeleb kaubavedude, vagunite rendi ja veerevkoosseisu teenindamisega. Põhiliseks veoseliigiks on mineraalväetised.

Märgatav kasv on registreeritud transiitvedude osas – 20% võrra kuni 9,1 miljoni tonnini. Samal ajal on täheldatud järsku langust riigisiseste kaubavedude osas – 14% protsendi võrra ehk 2,8 miljoni tonnini.

Jakunin: Eesti laseb ise kolossaalse transiiditulu käest >> 

"Tervikuna on 2018. aasta AS Eesti Raudtee jaoks olnud edukas," ütles Laidvee. Tema sõnul on pikki aastaid väldanud veostemahu langus õnnestunud klientide ja koostööpartnerite toel kasvule pöörata. Laidvee kommentaari kohaselt teeb rõõmu ka rongireisijate arvu stabiilne kasv.

Hiina transiidi uus tee - kellele ja mida Eestis kukub, illustreeriv foto
© Sputnik / Вадим Анцупов

Ettevõtte majandusaruande kohaselt kulutati 2018. aastal ligikaudu 26 miljonit eurot taristu arendamiseks, sealhulgas Tallinna–Narva raudteelõigu rekonstrueerimiseks ning jaamahoone renoveerimiseks. 2019. aasta investeeringute maht on 38 miljonit eurot, sealhulgas rahastus Euroopa Liidu fondidest.

RAS Eesti Raudtee andmetel arendab ja teenindab ettevõte 1229 kilomeetrit raudteed, 60 raudteejaama ja 129 perrooni, vastutab raudteeliikluse tõhusa korraldamise ja selle ohutuse eest. Ettevõttes töötab 791 inimest.

Poliitiliste suhete halvenemine on ametliku Tallinna ja Moskva vahel toonud kaasa Eesti raudteed pidi kulgevate transiitvedude mahu katastroofilise languse. Lisaks on Venemaa hakanud välja arendama omaenese sadamavõrgustikku Läänemere rannikul.

Eksklusiivintervjuus Sputnikule teatas aktsiaseltsi Venemaa Raudteed endine president Vladimir Jakunin, et "olukorras, kus poliitika hakkab äritegevusele ja majandusele ette kirjutama, kellega sõprust pidada ja kellega mitte, kellega kaubelda ja kellega mitte – neis tingimustes mingist potentsiaalsest võimalusest vastastikusest koostööst kasu saada on raskevõitu rääkida."

Samal teemal

Kas vene-saksa sõprus toob transiidi tagasi Eestisse
Eesti palub Venemaad lasta läbi transiitrongid Hiinast
Tagid:
Erik Laidvee, majandus, transiit, Eesti Raudtee

Peamised teemad