20:44 20. November 2017
Tallinn+ 2°C
Kuula otse
Lapse mälu on võimalik arendada lihtsate harjutustega, illustratiivne foto

Psühhoterapeut: vilets mälu on lapse puhul parandatav

© Sputnik / Максим Богодвид
Haridus
lühendatud link
4500

Kui teie laps uut teavet kehvasti omandab või ei suuda koolis ülesantud luuletust pähe õppida, ärge heitke meelt – tema mälu on võimalik arendada lihtsate harjutustega, millest rääkis portaalile Sputnik Eesti psühhoterapeut Vladimir Kukk

ТАLLINN, 17. september — Sputnik, Аngelina Mandrõka. Juba esimesel koolipäeval pärast suvevaheaega seisab koolilaps silmitsi vajadusega tohutus koguses kõikvõimaliiku infot meelde jätta. Aga kõik õpilased ei ole suutelised kogu teabelaviini otsekohe meelde jätma, mis mõjutab kõige otsesemal moel nende õpitulemusi.

Vladimir Kuke sõnul leidub üks kategooria lapsi, kellel on mitmesuguseid neuroose: hirmud, foobiad, alaväärsuskompleks või puuduv enesekindlus ja nimelt sel põhjusel ei suuda nad saadud infot omandada. "Lapse ajus seisavad niinimetatud "tõkked" ja sel juhul on hädavajalik psühhiaatriline abi," märkis Kukk intervjuus portaalile Sputnik Eesti.

Õpilaste ranitsad kaaluvad lubatust rohkem
© Sputnik / Владимир Федоренко

Juhtub ka nii, et laps kasvab üles igati terves perekonnas, kuid ikkagi on tal raskusi saadud info meeldejätmisega. Sel juhul saab selle mure hõlpsasti lahendada. Kõige tähtsam on Kuke hinnangul motivatsioon kasvõi sellesama õppimise osas. Seda mitte suhtumisega "pean, olen kohustatud", vaid "ma tahan, mul on huvitav". Lastes pesitseb uudishimu ja tuleb osata panna nad huvituma.

Lapsevanemate panus

Ärge unustage oma last edusammude eest kiita, innustada temas järjekindlust oma tööd lõpuleviimiseks, toetada ja julgustada, kui miski kohe ei õnnestu.

Ja pidage meeles, et kõige paremaks motivatsiooniks on lapsevanema armastus, märkis psühhoterapeut.

"Oma last tasub õpetada küsimusi esitama, kui miski talle arusaamatuks jäi, ja koolitundides initsiatiivi ilmutama," nentis spetsialist. Kui teie lapsele anti koolis kodutööks luuletus pähe õppida, aga tal ei õnnestu mitte ühtki rida meelde jätta, siis sel juhul võib kasutada mõningaid kavalusi. Laps võib seda ette lugeda mingi tegelaskujuna, ilmekalt, lauldes või erineva kiirusega. Las ta tunneb end noore näitlejana.

Erinevad meetodid

Aga kui ka see moodus tulemusi ei anna, siis, nagu märkis Vladimir Kukk, leidub ka veel tõhusamaid meetodeid, mis aitavad igasugust liiki infot meelde jätta.

Harjutus "Õhtune ülevaade"

Seadke harjumuseks õhtuti lapselt küsida, kuidas tema päev läks, paludes tal seejuures rääkida kõigest tagasiulatuvas järjekorras – õhtustest sündmustest hommikuse ärkamiseni. Psühhoterapeut märkis, et esialgu ei pruugi see eriti hästi välja tulla, kuid alati saab esitada suunavaid küsimusi, näiteks, et kuidas õueskäigul kohatud koer või kass välja nägi, millised riided lastel pidupäeval seljas olid. Niisugune meetod aitab sündmusi järjestada, arendab analüüsioskust ja parandab mälu.

Minister andis ülevaate algava õppeaasta tegevustest, illustratiivne foto
© Sputnik / Вадим Анцупов

Perekondlik ettelugemine

Lugege ühiselt jutte ja luuletusi, proovige salme meelde jätta ja loetut analüüsides neid ümber jutustada. Sellised tegevused aitavad sõnavara suurendada, rikastada lapse kõnet uute väljenditega, sisendada neile armastust raamatute vastu.

Sõna- ja pildimäng

Lausuge lapsele 8 kuni 15 erinevat sõna ja paluge tal neid korrata. Võib valida kindla teemaga seotud sõnad: lilled, puuviljad, mänguasjad, toit ja nii edasi. Kui 6–7-aastane laps suudab korrata viis sõna kümnest, on tal hea lühiajaline mälu, kui ta aga nimetab seitse-kaheksa sõna, siis on tal ka pikaajaline mälu suurepäraselt arenenud.

Nägemismälu arendamiseks laduge lapse ette pildikesed (8 – 10 tükki), paluge need tal meelde jätta ja võtke üks või paar pilti ära. Las ta ütleb, mis on puudu. Veel üheks võimaluseks on kõik pildid segamini ajada ja paluda lapsel sättida need tagasi esialgseses järjestuses.

Vanemate lastega võib mängida veidi teisiti. Pange lapse ette foto või joonistus paljude erinevate detailidega. Laps vaadaku seda 15–20 sekundit, püüdes võimalikult palju üksikasju meelde jätta. Seejärel võtke kujutis ära ja paluge tal paberilehele üles kirjutada nimekiri kõigest, mis tal õnnestus meede jätta.

Treenime tähelepanu

Ülesanne kahel pealtnäha ühesugusel pildil leiduvate erinevuste leidmiseks aitab arendada tähelepanuvõimet, kujutlusvõimet ja mälu.

Seostemeetod 

Lapsed
© Sputnik / Кирилл Брага

Õpetage last looma seoseid meeldejäetava sõna ja millegi temale juba tuttava ja mõistetava vahel. Küsige väikelapselt, millega tal see või teine sõna seostub või leidke see seos üheskoos.

Kehaline aktiivsus ja õige toitumine 

Vladimir Kukk ütleb, et ei maksa unustada ka kehalist aktiivsust, kuna füüsilised harjutused ei arenda üksnes vastupidavust, osavust, motoorikat, vaid kujundavad ka iseloomu. Aju saab hea verevarustuse ja see turgutab mälu.

Vähemalt sama olulist rolli etendab ka toitumine, märkis psühhoterapeut.

Lapse toidusedelisse lülitage toiduained, mis sisaldavad ajutegevuse parandamiseks vajalikke aineid ning seega ka parandavad mälu: forell või lõhe, kalkuniliha, brokoli, porgand, spinat, banaanid ja Kreeka pähklid.

Samal teemal

Euroopa ülekaalulised lapsed on valitsuste süü
Eesti kool tagab õpilastele suurepärased teadmised ning hirmuvaba õpikeskkonna
Rannavalve: päästmist vajasid omapäi jäetud lapsed
Lapsed kasvagu ilma tattoode, solaariumi ja krõpsudeta
Lapsed vajavad õigusemõistmisel suuremat turvatunnet
Puudustkannatavad lapsed said toidulisa
Tagid:
psühhoterapeut, harjutused, mälu, laps, koolilapsed, kool, Vladimir Kukk, Eesti

Peamised teemad