22:45 31. Märts 2020
Kuula otse
  • USD1.0956
  • RUB85.9486
Haridus
lühendatud link
8710

Soome koolidees soovitatakse ära keelata nutitelefonid, nagu see on Prantsusmaal. Prantsusmaal kehtestati koolides alates sügisest telefonide täiskeeld. Nutitelefonid ja muud seadmed peavad olema päeva jooksul kas kotis või jäetakse nad koju.

TALLINN, 27. sept — Sputnik. Soome terviseameti lastepsühhiaater Jukka Mäkelä sõnul ollakse Soomes nutitelefonide mõju suhtes liiga sinisilmsed, vahendab portaal Eestinen viitega  Yle-le. Mäkelä on eriti mures telefonide mõju pärast laste õppimisele ja heaolule. Tema väitel oleks hea, kui lapsed üldse koolipäeva jooksul telefone ei kasutaks.

Milline nutitelefon osta koolinoorele >>

Õpilaste keskendumisvõimet häirib Mäkelä väitel kõige rohkem sotsiaalmeedia kasutamine. Nutitelefonide kasutamise tõttu on lastel varasemast rohkem tähelepanuhäireid.

Viimasel ajal on suurenenud lastel üliaktiivsus- ja tähelepanuhäired. Psühhiaatri väitel võib see olla nutitelefonide kasutamise tagajärg.

Soomes kasutavad õpilased oma nutitelefone aktiivselt ka koolitunnis. Haridusamet on seisukohal, et telefonid on tulevikutehnoloogia ja lapsed peavad seda kasutama. Õppeprogrammi osa on ka tehnoloogiate tundmaõppimine.

Osas koolides saavad õpilased tunni algul oma telefoni eraldi kohta ära panna. Õpetaja nõusolekul saab telefone kasutada ka tunni ajal. Näiteks ühiskonnaõpetuse puhul kasutatakse telefone info hankimiseks. Inglismaal ja Rootsis kasutatakse tundides aktiivselt nii telefone kui tahvleid. Õpilastele meeldib samuti rohkem telefoni kasutada kui raamatukogus käia.

Nutitelefoni kasutamine tundide ajal on küllalt uus nähtus, mida on vähe uuritud. Psühhiaatri väitel on aga selge, et nutitelefoni kasutamine takistab keskendumist. Vanemates klassides on asi veel hullem, kuna seal mõjutab sotsiaalmeedia ka südame tööd.

Kui noored kasutavad koolis pidevalt telefoni, siis hakkab ta pidevalt kontrollima, kas teda laigitakse või mitte. See võib tekitada masendusega sarnase olukorra. Vahetundide ajal peaks lapsed siiski saama telefone kasutada, et suhelda oma hooldajatega.

Mitmel pool Euroopas nagu Prantsusmaal ja Belgias on nutitelefonide kasutamise reeglid karmimad kui Soomes. Belgias võib mõnes koolis telefoni lausa ära võtta, mille saab tagasi taotleda ainult lapsevanem. Kui õpilane jääb teist korda vahele, siis telefoni enam tagasi ei saagi.

Soomes nõuaks aga telefonide koolis kasutamise keelamine seadusemuudatust. Haridusametis ollakse seisukohal, et karmidest keeldudest parem on juhendamine.

Uuring näitab laste vaimsete probleemide kasvu >>

Üle miljoni osalejaga uuring paljastab, et teismelised, kes on oma nutitelefonide külge justkui liimitud on märgatavalt õnnetumad kui nende eakaaslased, kes digitaalmeedias vähem aega veedavad, vahendas uudisteportaal Sputnik Eesti aasta algul.

Üle miljoni USA teismelise seas läbi viidud uuringu autor Jean Twenge usub, et digitaalmeedia kasutamise ja õnne võti on tarbimise piiramises. "Mõistlikuks eesmärgiks oleks veeta mitte üle kahe tunni päevas digitaalmeedias ja suurendada võiks seda aega, mis veedetakse sõpradega näost näkku suheldes ja end liigutades, need mõlemad on seotud õnnetunde suurenemisega," ütles Twenge, kes on San Diego osariigi ülikooli psühholoogia professor.

Kümnes Euroopa riigis läbi viidud uuringus, mille töörühma kuulus ka Tallinna Ülikooli (TLÜ) sotsiaaltervishoiu professor Merike Sisask, hinnati noorte kehalist aktiivsust ja selle seost vaimse tervisega, vahendas Sputnik Eesti märtsis.

Uuringu tulemusel selgus, et juba väiksemgi kehalise aktiivsuse kasv omab olulist positiivset mõju vaimsele tervisele, kusjuures olulisel kohal on mõõdukus. 14-15-aastaste koolinoorte hulgas läbi viidud uuringust selgus, et sagedasem liikumine on seotud kõrgema subjektiivse psühholoogilise heaoluga ning madalama ärevuse ja depressiooni tasemega.

Tagid:
haridus, keeld, nutitelefon, noored, lapsed, Terviseamet, koolid, Jukka Mäkelä, Prantsusmaa, Soome

Peamised teemad