01:53 22. Oktoober 2018
Kuula otse
  • USD1.1470
  • RUB75.2418
Formula Tallinn

Eesti tudengid ehitavad Baltimaade esimese isejuhtiva vormeli

© Фото: FS Team Tallinn
Haridus
lühendatud link
1120

Tallinna Tehnikaülikooli (TalTech) ja Tallinna Tehnikakõrgkooli ühisprojekt Formula Student Team Tallinn (FS Team Tallinn) on võtmas uusi mõõtmeid. Kevadel lastakse rajale lisaks elektrivormelile ka Baltimaades ainukene tudengite valmistatud isejuhtiv vormel FEST19-DV.

TALLINN, 11. oktoober — Sputnik. FS Team Tallinn on tudengiorganisatsioon, kus eelmisel hooajal ehitas ühte autot 60-liikmeline meeskond. 2018/2019 hooajal toimetab vormeliga kokku 80-liikmeline meeskond, mis jaguneb kaheks tiimiks – elektri- ja isesõitva vormeli meeskond. Isejuhtiva auto meekonnas toimetab 15 inimest, edastab Tallinna Tehnikaülikool.

Tudengivormeleid on maailmas ehitatud juba 30 aastat, isejuhtiv kategooria lisandus alles kaks aastat tagasi. FS Team Tallinn meeskonna kapten Rico Jaanipere sõnul tugineb tudengivormeli sari paljuski traditsioonilisele autotööstusele.

"Tegu on rahvusvahelise tipptasemel tootearendusvõistlusega, mistõttu tuleb käia kaasas uute trendidega. Võistluse eesmärk on pakkuda noortele inseneridele väljakutseid, mis kuuluvad tipptehnoloogia valdkonda," selgitas Jaanipere.

Isejuhtiva vormeli reeglid näevad ette, et auto võistleb tundmatul rajal, mille masin peab iseseisvalt kaardistama ning seejärel võtma vastu otsuseid, mida tavaliselt teeks piloot. Eesti tudengivormeli meeskonna isesõitev võidusõiduauto näeb ilmavalgust järgmise aasta suve alguses.

Jaanipere selgitas, et isejuhtiva vormeli ehitamine on noortele inseneridele ja programmeerijatele mahukas, aga samas põnev väljakutse.

"Tudengitel puudub varasem kogemus ning vajalikud teadmised õpitakse töö käigus. Lisaks peab auto valmis saama üheksa kuuga, sest tähtaja ületamisel on võimalik uuesti end teiste ülikoolidega võrrelda aasta pärast suvel," täpsustas ta.

Reeglina ei tohi võistlusauto olla vanem kui aasta. Isejuhtiva vormeli kategoorias on tehtud erand, mis tähendab, et isejuhtiva süsteemi võib üles ehitada vanema aasta sõiduki peale. FS Team Tallinn võtabki isejuhtiva vormeli platvormiks eelmise hooaja, veel augusti lõpus Euroopa turneel häid tulemusi saavutanud, vormel FEST18.

Vormel 1 korraldajad loobusid neidudest stardijoonel>>

Formula Student on tootearendusvõistlus, kus tudengitest koosnevad meeskonnad peavad lisaks sõiduki ehitamisele läbima ka erinevaid katseid, sõitma võidu ringrajal ning kaitsma auto disainilahendusi. Projektis osalemine annab tudengile juba ülikooliõpingute ajal auto projekteerimise ja valmistamise kogemuse, tutvustab noorele insenerile autotööstuse majanduslikku poolt ning õpetab meeskonnatööd.

Täna on kogu maailmas registreeritud 49 isesõitva vormeli meeskonda, 139 elektrivormeli meeskonda ja 556 sisepõlemismootoriga vormeli meeskonda.Neljapäeval, 4. oktoobril sai Tallinnas Raekoja platsil näha Eestis erinevatel aastatel valmistatud Vormel-klassi võidusõiduautosid — kirjutas Sputnik Eesti.

Moskvitš Kohtla-Järve väljakul
© Sputnik / Евгений Ашихмин

Omal ajal Tallinna autoremonditehases konstruktorina töötanud Kalle Kell ütles Sputnik Eestile, et võidusõiduautode näitus Raekoja platsil sai pühendatud juubelitähtpäevana 60 aasta möödumisele esimese Estonia marki sportauto võistlusdebüüdist Leningradis Kirovi ringrajal 5. oktoobril 1958. aastal.

Nõukogude Liidu kõige kiiremad autod valmistati Eestis>>

Tallinna autoremonditehas on toodetud võidusõiduautode hulga poolest seniajani maailmas inglise firma Lotus järel teisel kohal. Enam kui neljakümne aastaga laskis tehas välja 1331 võidusõiduautot.

Näitusel oli esindatud nõukogude autorpordi legend, NSVL-i 1980. aastate ja 1990. aastate alguse üõhiline võidusõiduauto Estonia-21M. Üldse valmistas Tallinna autoremonditehas mitusada kahekümne esimese seeria Estoniat, mis läksid starti isegi 2000. aastate alguses.

Tagid:
isejuhtiv vormel, formula, FC Team Tallinn, TalTech, TTÜ, insener, tudeng, Baltikum, Eesti

Peamised teemad