16:56 24. November 2017
Tallinn+ 7°C
Kuula otse
Raudtee. Illustreeriv foto

Ei ole eestikeelne: Balti riigid vaidlevad raudtee nimetuse üle

© Pixabay
Eesti uudised
lühendatud link
15 0 0

Ettevõtte RB Rail nõukogu, mida juhib lätlane Edvīns Bērziņš, otsustas nimetada tulevase Rail Balticu magistraali lõpuga "а", mis on vastuolus eesti keele reeglitega

TALLINN, 15. november — Sputnik. Eesti-Läti-Leedu ühisettevõte RB Rail raudteetrassi Rail Baltic projekti teostamiseks otsustas ametlikes dokumentides kasutada tulevase projekti nimetust lõpuga "a" – Rail Baltica, teatab Läti Sputnik.

Projekti pressibüroo – ettevõtte Akkadian – esindaja sõnul võtab RB Rail kasutusele eestikeelse õigekirja vaatevinklist vigase nimekuju. See "viga" ei sünni mitte teadmatusest, vaid täiesti teadlikult, kuna vastav otsus langetati Riias.

Meeleavaldajad sõitsid rongikesega Rail Balticu saladuste järele>>

RB Rail pressiteenistuse juht Ilze Rassa selgitas, et Lätis ja Leedus levinud nimekuju "Rail Baltica" kasutamine kõigis kolmes Balti riigis võimaldab projekti rahvusvahelisel tasandil paremini edasi arendada. Ta lisas, et rahvusvahelise tasandiga kaubamärke müüakse sageli edukamalt, kui nende kirjapandud või hääldatud nimes esineb – olgu pealegi – mõningast keelereeglite rikkumist.

Rassa lisas, et otsust kasutada lõunanaabritele harjumuspärast nimekuju aktsepteeriti ka Eestis ettevõtte RB Rail nõukogu poolt, mida tänavuse aasta suvest juhib lätlane Edvīns Bērziņš ja millesse kuulub nii Eestist, Lätist kui Leedust á kaks esindajat.

Ühised miljonid

Euroopa Komisjon võttis juuli lõpul vastu ametliku otsuse eraldada raudteetrassi Rail Baltic järgmiseks ehitusjärguks kolme Balti riigi poolt taotletud 313,3 miljoni euro asemel 110,5 miljonit eurot. Sellest summast 98,4 miljonit saab Leedu, ligikaudu seitse miljonit Läti ning 5,2 miljonit Eesti.

730 kilomeetri pikkune raudtee Rail Baltic peab ühendama Lääne-Euroopa riike Varssavi, Vilniuse, Kaunase, Riia ja Tallinna kaudu Balti riikidega ning edasi parvlaevaliinina Soomega. Trassi pikkuseks on Eestis ligikaudu 300 kilomeetrit, Leedus 360 kilomeetrit ja Lätis pisut üle 300 kilomeetri. Trassi ehituse lõpulejõudmist on oodata mitte enne 2022. aastat.

Euroopa vähendab kolmekordselt Rail Balticu rahastamist>>

Vastavalt 24. aprillil Riias toimunud foorumi Rail Baltic Global Forum 2017 raames esitletud majandusanalüüsile on projekti teostamiseks vajalik kogusumma 5,8 miljardit eurot. Eesti peab katma kulutusi umbes 1,35 miljardi euro ulatuses, sealhulgas Tallinna omavahendite investeeringuna ligikaudu 268 miljoni euroga.

Raudteetrassi ambitsioonikas projekt on algusest peale sattunud avalikkuse terase tähelepanu alla, jagades inimesed kahte leeri. Kriitikud seavad projekti majandusliku põhjendatuse kahtluse alla, samal ajal kui pooldajad ennustavad reisijate- ja kaubaveovoogude kasvu.

Tagid:
raudtee, Euroopa Komisjon, Rail Baltica, Rail Baltic, Eesti

Peamised teemad