TALLINN, 10. aprill — Sputnik. Meeleavaldajad nõudsid Rail Balticu uue sõltumatu tasuvusuuringu koraldamist ja juhul, kui leiab kinnitust arvestustes tehtud viga 4,1 miljardi euro võrra, loobuda uue raudteemagistraali projekti teostamisest selle praegusel kujul.
Rail Baltic: vastuoluline raudtee >>
Ernst & Youngi (EY) poolt teostatud ja eelmisel aastal valminud tasuvusuuringu vähemalt 4,1 miljardi euro suuruste vigade kohta avaldatud analüüsi saatis Avalikult Rail Balticust (ARB) valitsuse liikmetele, RB Railile, riigikontrolöridele ning Euroopa Komisjonile, seisab ARB kodulehel.
ARB analüüsi kohaselt näitab tasuvusuuring pärast vigade kõrvaldamist, et Rail Baltic kavandatud kujul ei ole sotsiaalmajanduslikult tasuv ning on Eestile kahjulik.
Hommikusele meeleavaldusele kogunes mitukümmend inimest, kelle seas oli tuntud ühiskonategelasi (muusik Emil Rutiku, kirjanik Miina Hint, inimõiguslane Mihhail Zelinski jt), aga ka eesti opositsioonierakondade esindajaid. Nende hulgas olid Artur Talvik (Eesti Vabaerakond), Georg Kirsberg (EKRE), Igor Gräzin (Reformierakond), Olev-Andres Tinn (Eestima Rohelised). Kuid kohal oli ka näoteks valitseva Keskerakonna parlamendifraktsiooni liige Peeter Ernits.
Rahvusvahelisel foorumil räägitakse Rail Baltica majanduspotentsiaalist ja hankekorraldusest ning tutvustatakse projektis osalemise võimalusi. Üritus on mõeldud tippjuhtidele, otsustajatele, raudtee-, logistika- ja majandusasjatundjatele, poliitikutele ja võimalikele tarnijatele kogu Euroopast, vahendas uudisteportaal Sputnik Eesti.
Rail Baltic on esimene nii hiiglaslik kommertsprojekt, mida kolm Balti riiki koos teostavad, ning selle edukusest sõltub meie usaldusväärsus, ütles peaminister Jüri Ratas Rail Baltica Global Forum konverentsi avasõnas.
Ratas: Rail Baltic on Balti riikide koostöö proovikivi >>
"Selle projekti ülesehitamine nõuab sadu strateegilisi ja tehnilisi otsuseid ning see on meie jaoks suurepärane õppetund. Kõrge läbipaistvus, mõistlik juhtimine ning parima rahvusvahelise kogemuse kaasamine projekti kõigis staadiumites on ülioluline," rõhutas peaminister.
Rail Balticu projekt hõlmab kiire rahvusvahelise raudtee ehitust Tallinnast Leedu-Poola piirini. Rööpme laius on 1435 millimeetrit ehk Euroopa standard ja reisirongid sõidavad kiirusega kuni 240 kilomeetrit tunnis, samas kui kaubarongid sõidavad kiirusega kuni 120 kilomeetrit tunnis.
Esialgse ajakava kohaselt peaks raudtee valmis saama aastatel 2024-2025.