01:26 19. September 2019
Kuula otse
  • USD1.1053
  • RUB70.9405
Kas elektriautoga sõites on võimalik hüvitist saada, illustreeriv foto

Asjatundjad rääkisid, kas elektriautoga sõites on võimalik hüvitist saada

© Sputnik / Евгений Биятов
Eesti uudised
lühendatud link
51 0 0

Sputnik Eesti küsis asjatundjatelt, kui reaalne on Eesti oludes sõita riigilt hüvitise saamise nimel elektriautoga 20 000 kilomeetrit aastas.

TALLINN, 4. august — Sputnik, Ilona Ustinova. Alates 2019. aasta sügisest on Eestis jälle võimalik saada elektriauto ostuks riigi toetust. Seda ei tule tagasi maksta, kui nelja aasta pärast näitab läbisõidunäidik vähemalt 80 000 kilomeetrit.

Vähemalt 80% sellest tuleb läbida Eesti territooriumil. Selle kindlakstegemiseks tuleb sõidukile paigaldada GPS-jälgimisseade. Sputnik Eesti käis uurimas, kas elektriautoga on võimalik läbida 20 000 kilomeetrit aastas.

Elektriautode ralli start
© Sputnik / Вадим Анцупов

Elektrisõidud tuleb ette plaanida

Kohtla-Järvel elav Alina on sõitnud tööandjalt saadud elektriautoga juba viis aastat. Ta ei usu hästi, et sellise autoga ainult linnas — isegi Tallinnas — liigeldes õnnestub läbida 20 000 kilomeetrit aastas. Sellepärast ei hakkaks ta ainult toetuse tagaajamise nimel sellist sõidukit ostma.

"Suvel on päris hea, aga talvel ei jätku akut kuigi kauaks. Mul õnnestub näiteks sõita Lasnamäelt* Kakumäele* ja sealt Rocca al Maresse*, aga siis tuleb auto laadima panna," ütles Alina.

Kõvema pakasega tekivad üldse probleemid elektroonikaga, lisas ta. Veel üks tegur, mis tema arvates võib takistada eesmärki saavutada, on liikumisvabadus, mida piirab laadimisvõimaluste olemasolu teel sihtkohta. Kiirlaadijaid ei ole Eestis ikka veel paigaldatud igale poole.

"Bensiiniga sõites saad iga kell oma plaane muuta, panna lähimas bensujaamas paagi täis ja edasi sõita. Kui sul on elektriauto, planeerid sa teekonna alati ette: sa pead täpselt teadma, kus asuvad laadimispunktid," seletas Alina.

Ta tõdes, et ostaks endale pigem hübriidauto.

Toetus sobib aktiivsele autokasutajale

Autolukksepp Maksim Kotenko teatas, et Eesti teedel on täiesti reaalne sõita 20 000 kilomeetrit aastas, aga ainult ühel tingimusel. "Selleks tuleb olla aktiivne autokasutaja ning sõita ka mujal kui kodu ja töökoha vahet, muidu võib aastaga kilomeetreid koguneda ainult viieteistkümne tuhande ringis või veel vähem," kommenteeris Kotenko.

Максим Котенко
© Фото : из личного архива Максима Котенко
Maksim Kotenko

Kui Kotenko ostakski endale elektriauto, ei arvestaks ta sellega, et toetust ei tule nelja aasta pärast tagasi maksta. Temas tekitavad kahtlusi aku võimalused ja see, kui pika vahemaa saab läbida vahelaadimiseta, samuti laadijate arv erinevates Eesti linnades.

Seevastu talvel saab akupatarei rutem tühjaks, sest rohkem energiat kulub auto soojendamiseks.

"Keskkonna seisukohast olen ma igal juhul elektriautode poolt, aga ainult siis, kui akut jätkub intensiivsel kasutamisel terveks päevaks," ütles Kotenko.

Taristu hakkab arenema

Eesti elektriauto Nobe arendaja Roman Muljar arvab, et elektriauto võimaldab küll sõita 20 000 kilomeetrit aastas, eriti siis, kui auto enda konstruktsioon ei ole liiga raske, et liikumiseks kuluks vähem energiat.

Роман Муляр - идейный вдохновитель и папа первого эстонского электромобиля
© Sputnik / Илона Устинова
Esimese eestimaise elektriauto ideeline innustaja ning "isa" Roman Muljar

"Need kilomeetrid kogunevad kergesti, kui sa elad ühes linnas ja töötad teises või reisid palju," ütles Muljar.

Et aku talvel kiiresti ei tühjeneks, tuleb hoida selle temperatuurirežiimi. Selleks läheb vaja spetsiaalset vaakumümbrist, jutustas Muljar.

Ta on veendunud, et riigi antavad toetused avaldavad edaspidi elektromobiilsustaristule soodsat mõju.

Первые эстонские электрокары
© Sputnik / STRINGER.
Esimesed Eestis tehtud elektriautod

"Kui inimesed hakkavad innukamalt elektriautosid ostma, aitab see kaasa sellele, et lähemal ajal ilmub kogu riigis teede äärde rohkem laadimisjaamu," arvab Muljar.

*Tallinna linnaosad

Tagid:
toetus, Eesti, liiklus, tehnoloogia, auto, elekter

Peamised teemad