22:36 22. November 2019
Kuula otse
  • USD1.1058
  • RUB70.4361
Tallinnas ei jätku bussijuhte, illustreeriv foto

Tallinnas ei jätku bussijuhte. Kas piirvanuse langetamine aitab?

© Sputnik / Денис Пастухов
Eesti uudised
lühendatud link
32 0 0

Sputnik Eesti uuris Tallinna bussipargi töötajatelt, kas bussijuhtide piirvanuse langetamine aitab lahendada töökäte puuduse probleemi pealinnas.

TALLINN, 27. oktoober — Sputnik. Tallinn oli terava bussijuhtide puuduse tõttu sunnitud loobuma bussiliinide arvu suurendamisest. Pealinna võimud arvavad, et probleemi lahendab piirvanuse langetamine uute juhtide palkamisel. Mida arvavad sellest praegused töötajad, sai Sputnik Eesti teada küsitluse käigus.

Küsitlus viidi läbi mitme bussiliini lõpp-peatuses Lasnamäel. Sputnik Eesti korrespondent märkas kohe, et enamiku juhtide vanus on "üle keskmise".

Küsimuse peale, miks Tallinna busside roolis ei ole näha noori, tõid bussijuhid kommentaaris Sputnik Eestile välja kaks peamist põhjust.

"Vastus on täiesti silmanähtav. Töötasu ei ole konkurentsivõimeline ega motiveeri noori seda ametit pidama. Bussijuhi amet ei ole sugugi kergete killast: töökoormus on väga suur, liiklus tekitab suurt pinget ja noored juhid ei pea lihtsalt vastu," ütles bussijuht Olga.

Nii et pelk piirvanuse langetamine töötasu tõstmata ei anna tema arvates sugugi soovitavat tulemust. "Ja ka piirvanust ennast ei tule minu meelest langetada, vaid hoopis tõsta. Noored on ikkagi vastutustundetud ja võivad käituda liikluses läbimõtlematult. Vaadake, avariisid teevad enamasti noored, kellele meeldib kihutada," märkis Olga.

Водитель автобуса Ольга
© Sputnik / Денис Пастухов
Bussijuht Olga

Eduard selgitas oma kommentaaris, et bussijuhi töö ei ole lihtne ja palk on tõesti madal. Aga esimene punkt on ikkagi teisest olulisem.

"Ma ei arva, et palgatõus lahendaks kohe tööjõupuuduse probleemi. Tingimused on ikkagi väga rasked: tuleb vara tõusta, talvel on külm, suvel kuum, paljud reisijad ei käitu kuigi, ütleme, adekvaatselt. Ma ei arva, et noored suudavad sellistele katsumustele vastu pidada," arvab Eduard.

Водитель автобуса Эдуард
© Sputnik / Денис Пастухов
Bussijuht Eduard

Suhtumises piirvanusesse on Eduard Olgaga ühel meelel: mitte iga noor bussijuht ei oska õigesti hinnata olukorda teel: nooruse, kogenematuse ja erilise maailmavaate tõttu.

Erinevalt Eduardist oletab Sergei, et töö vääriline palk võiks kaadripuudust märgatavalt vähendada, kuid ka palgatõus peab olema tuntav. Noored ei taha väikese palga eest töötada — paljud on näiteks laenu võtnud ja neil on suurenenud rahavajadus.

Водитель автобуса Сергей
© Sputnik / Денис Пастухов
Bussijuht Sergei

Mis võiks olla bussijuhtide piirvanus?

Praegu, nagu võib veenduda Tallinna Linnatranspordi ASi veebilehel, saab bussijuhtide kursusele registreeruda alates 24 eluaastast ja B-kategooria juhiloa (seejuures mitte esmase juhiloa) olemasolul.

Tallinna bussid, illustreeriv foto
© Sputnik / Вадим Анцупов

Edaspidi kavatseb riik bussifirmade personalipuuduse tõttu bussijuhtide vanusepiiri langetada. Majandusministeerium kavatseb seadusemuudatused esitada Riigikogule talvel. Edaspidi võib täieliku D-kategooria juhtimisõiguse saada juba 20-aastaselt, väheneb ka kohustuslik koolitustundide arv piisava sõidukogemuse korral. Näiteks alates 21 eluaastast lüheneb koolitus sõidukogemuse olemasolul 35 tunnile ja alates 18 eluaastast 70 tunnile.

Sputnik Eesti on varem kirjutanud, et suve lõpus läksid oma palgaga rahulolematud bussijuhid majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi ette piketeerima. Osalejad nõudsid bussijuhtide miinimumpalga tõstmist praeguselt 945 eurolt 1200 euroni kuus.

Artikli täisversiooni saab lugeda portaali venekeelselt poolelt.

Lugege lisaks: 

Samal teemal

Ametiühing: riik peab leidma raha bussijuhtide palgatõusuks
TLT tahab palgata poolsada uut bussijuhti
"Eesliinil" olijad: Eestis suurendatakse politseinike ja päästjate palku
Tagid:
vanus, palk, TLT, Tallinn, bussijuht

Peamised teemad