10:44 25. September 2020
Kuula otse
  • USD1.1645
  • RUB89.8713
Sündmused ja kuupäevad
lühendatud link
7910

Malaysia Airlinesi lendu 370 sooritanud reisilennuk Boeing 777 startis 8. märtsil 2014 kell 00:41 (7. märtsil kell 16:41 UTC,) Kuala Lumpuri lennuväljalt ja oleks pidanud maanduma Pekingis kell 06:30. Lennuki pardal oli 227 reisijat ja 12 meeskonnaliiget

TALLINN, 8. märts — Sputnik. Side lennukiga kadus 8. märtsil kell 01:22 (Malaisia aja järgi), kui lennuk oli Lõuna-Hiina mere kohal. Viimane lennukilt tulnud teade oli: „Kõik on korras, head ööd."

Reisijad ja meeskond

Malaisia Airlines avaldas lennukis olnud 15 riigist pärit 227 reisija ja 12 meeskonnaliikme nimed ja kodakondsuse. Reisijatest 222 olid täiskasvanud ja viis kuni 5-aastast last.

Lennuki meeskond koosnes vaid Malaisia kodanikest. Kapten, 53-aastane Zaharie bin Ahmad Shah oli Malaisia Airlaines teenistusse 1981. aastast, tema lennustaaž oli 18 365. Zaharie oli ka kogenud lennuinstruktor, kes võttis vastu lendurite lennusimulaatorikatseid. Teine piloot, 27-aastane Fariq Abdul Hamid töötas Malaysia Airlines'is 2007. aastast ja tema lennustaaž oli 2763 lennutundi.

Enamik reisijatest — 152 olid Hiina kodanikud, lisaks 38 Malaisia, seitse Indoneesia, kuus Austraalia, viis India, neli Prantsusmaa ja kolm USA kodanikku. Veel oli lennukis kaks Iraani, Kanada, Ukraina ja Uus Meremaa ning üks Hollandi, Hong Kongi (praegu Hiina RV — toim), Taiwani ja Venemaa kodakondsusega reisija.

Hiljem seati vähemalt kahe reisija kodakondsus kahtluse alla põhjusel, et nad võisid kasutada varastatud passe. Interpoli andmetel lendasid kaks iraanlast Austria ja Itaalia passiga, neil polnud küll pistmist terrorismiga ja nad olid teel Euroopasse illegaalsete migrantidena.

Lennuk

Lendu 370 sooritanud reisilennuki Boeing 777-2H6ER esmalend toimus 14. mail 2002 ja ta anti Malaysia Airlinesile üle sama aasta 31. mail.

Tundmatu last

Kadunuks jäänud Boeing vedas lisaks reisijatele ka ligi 7 tonni lasti, millest vaid osa oli veodokumentides kajastatud. Lennukis oli 4,566 tonni mangostane (troopiline puuvili), samuti partii liitiumpatareisid (200 kilogrammi), mis oli 2,4 tonni kaaluva eraldi kaubasaadetise osa. Malaysian Airlines'i esindaja sõnul oli tegemist "raadioaparatuuri lisatarvikute ja laadimisseadmetega".

Tundmatu lasti tellijaks oli logistikaettevõtte HHR Global Logistics Pekingi osakond, kuid lasti pidi tema nimel vastu võtma hoopis JHJ International Transportation Co.Ltd.

Lennuki kurss

Seni teadmata põhjustel kaldus lennuk kursilt kõrvale ja suundus Hiina asemel üle Malaka poolsaare Malaka väina suunas, olles pärast kontakti kadumist õhus veel kuni seitse tundi. Võimalik, et ACARS lülitati välja tahtlikult, vahemikus 01:07-01:37, samuti lülitati välja lennuki transponder. Satelliit võttis lennukilt viimase signaali ("ping") vastu kell 08:11 kohaliku aja järgi, kui lennuk asus India ookeani lõunaosa kohal, Perthist enam kui 2000 km lääne-edela suunas.

Otsingud

Kadunud lennukit otsisid 26 riiki, Interpol, FBI, rakendades hulgaliselt tehnikat. Otsinguala hõlmas algselt Tai lahte, Malaka väina ja Lõuna-Hiina merd. Hiljem laienes otsinguala maismaale, Andamani merele ja India ookeanile.

Pärast Malaisia peaministri Najib Razaki 15. märtsil toimunud pressikonverentsil tehtud avaldust on otsingud Lõuna-Hiina meres ja Tai lahes lõpetatud. Peaministri sõnul võib lennuk olla ükskõik kus Kasahstanist India ookeanini.

Järgmisel päeval toimunud pressikonverentsil kinnitas peaminister, et tegemist on lennuki pardal olnud isiku(te) tahtliku teoga (kaaperdamine, terrorismiakt vm) ning lennuk võis pärast sidevahendite väljalülitamist jõuda kaht lennukoridori pidi piirkonda, mis ulatub kas India ookeani lõunaosast või Antarktika rannikust kuni Kasahstani-Türkmenistani piiri või Kaspia mereni.

24. märtsi pressikonverentsil teatas Malaisia peaminister, et lendu MH370 teenindanud Boeing kukkus alla India ookeani lõunaosas. Niisugusele järeldusele jõuti Inmarsati andmete täiendaval analüüsil. Otsimislaevad ei olnud selleks ajaks avastanud ühtegi kadunud lennukiga seostatavat eset. Malaisia valitsus avaldas hukkunute omastele kaastunnet.

Aprillis alustati lennuki "mustade kastide" veealuseid otsinguid. 7. aprilli pressikonverentsil teavitati kahe uue signaali tuvastamisest India ookeani lõunaosas — Perthist 1680 km kaugusel loodes ja 1550 km kaugusel lääneloodes asuvaid punkte lahutab 600 km. Ookeani sügavus on seal umbes 4500 meetrit.

28. aprillil teatas Austraalia peaminister kadunud lennuki rusude otsingute lõpetamisest õhust. Veealuseid otsinguid jätkati umbes 60 000 km² suurusel alal.

29. juulil 2015 leiti Réunioni saare rannalt Boeing 777 tüüpi reisilennuki tiivatükk, mis viidi ekspertiisi Toulousi. Malaysia peaministri 6. augusti 2015 pressiteates kinnitati, et rahvusvahelise ekspertide grupi kinnitusel on tegemist kadunud lennuki tiivatükiga.

17. jaanuaril 2017 teatasid Austraalia, Malaisia ja Hiina veealuste otsingute lõpetamisest. Läbi uuriti 120 000 ruutkilomeetrine ala, kuid lennuki vrakki ei leitud.

Kadunud lennuki otsinguid otsustasid jätkata eraisikud organisatsioonid. Veebruari 2017 seisuga on leitud 25 lennukiosa. Malaisia on saavutanud vastastikuse mõistmise memorandumi Aafrika riikidega, kelle territoorium ulatub India ookeani rannikule. Aafrika riigid kohustusid osutama kaasabi mistahes lennukirusude avastamise korral, millel võiks olla puutumust kadunud reisilennukiga.

Lennuki kadumise uurimiskomisjon valmistab ette finantsaruannet, mis avalikustatakse käesoleva aasta jooksul.

Allikas: RIA Novosti, Vikipeedia

Tagid:
lennuk, Boeing, Malaysia Airlines, Malaisia

Peamised teemad