19:19 15. September 2019
Kuula otse
  • USD1.1096
  • RUB71.2243
Nõukogude allveelaev S-12

Eksklusiivne: Naissaare lähedalt leiti Nõukogude allveelaev

© Фото : из архива Клуба ветеранов флота
Sündmused
lühendatud link
26810

Eestimaa põhjaranniku lähedalt leiti Suure Isamaasõja ajal hukkunud Nõukogude allveelaev "S-12". Ainulaadsest avastusest ja veealuse sukeldumise üksikasjadest rääkis eksklusiivses intervjuus uurimusrühma juht Konstantin Bogdanov.

TALLINN, 4. september – Sputnik, Julia Kalinina Allveelaev "S-12", mille hukkumiskohaks peeti Suure Tütarsaare ümbrust, leiti ja tuvastati Venemaa uurimis- ja sukeldumismeeskonna poolt hoopis Naissaare lähedalt.

«Kalinin» — eskaadri hävitaja, ehitatud aastail 1913—1917
© Sputnik / РИА Новости

Konstantin Bogdanovi juhitud otsingumeeskond avastas nõukogude allveelaeva "S-12" 1. septembril. Plahvatus purustas laeva kaheks tükiks, ta asub 87 meetri sügavusel. 

Uudis "S-12" avastamisest avaldati Konstantin Bogdanovi isiklikul Facebooki lehel. "Augustis 1943 murdis ta läbi Suursaare vööndi ja jõudis allveelaevadevastase võrguni. Saatis välja raadiogrammi, ilmselt üritades läbi murda," kirjutatakse teates. 

Postitus ilmus koos videoga, milles sukeldumiselt naasnud Konstantin Bogdanov teatas: "S-12". Me olime laevanina peal. Tal on nina ära rebitud ja see lebab ahtriosaga paralleelselt."

Ekspeditsiooni fotograaf Olga Akulova, kes vastutab fotode ja videole salvestatud ajalooliste hetkede eest, kuulutas oma Facebooki lehel: "Veel hiljuti kirjutati, et laev asub Suure Tütarsaare juures, aga ta on hoopis siin, Naissaare külje all".

Mõni aeg tagasi teatati ajakirjanduses, et traaleri "Aleksandr Obuhhov" meeskond leidis 2018. a. juuni lõpus Suure Tütarsaare lähedalt 70 meetri sügavuselt uppunud allveelaeva "S-12" vraki.

Saadud andmete võrdlemisel Nõukogude allveelaevade taktikaliste ja tehniliste andmetega leiti, et välimus ja relvastus vastavad allveelaevaseeria "S" IX-plus tüüpi alustele.

Nagu Balti merelaevastiku spetsialistid tookord märkisid, puudusid andmed teiste selles piirkonnas hukkunud allveelaevade kohta, mis lubab eeldada, et tegu on just allveelaeva "S-12" viimse puhkepaigaga.

Bogdanov kinnitas Sputnik Eestile allveelaeva "S-12" tuvastamise fakti Eestis Naissaare lähedal. Paadi identifitseerimiseks korraldatud sukeldumine kestis 3 tundi ja 25 minutit.

"Allveelaev on teise sektsiooni kohalt kaheks osaks purunenud. Laev hukkus miini plahvatuse tagajärjel. On huvitav, et alles hiljuti teatati tema hukust Suure Tütarsaare lähedal. Selgub, et asi pole kaugeltki nii! Ta asub Naissaarest põhja poole," jutustas Konstantin Bogdanov.

Константин Богданов. Руководитель разведывательно-поисковой экспедиции.
© Sputnik / Юлия Калинина
Константин Богданов, руководитель разведывательно-поисковой экспедиции.

Sukelduja oletab, et kui miin teise sektsiooni kõrval plahvatas, detoneeris vesinikusegu ja paat murdus pooleks. Vööriosa koos kaptenisillaga ja ninaosa lamavad paralleelselt üksteisest 5-10 meetri kaugusel.

"Saime Vene presidendi toetusfondist raha Nõukogude allveelaevade otsimiseks ja identifitseerimiseks, kuid sageli selgub, et sukeldumise ajal ei ole alati võimalik allveelaeva leida.

Paralleelselt toimub uurimistöö ka teiste laevade ja muude Suure Isamaasõja objektide osas", ütles Bogdanov Sputnik Eestile.

Kõige pikem lahingretk

"S-12" on nõukogude diisel-elektriline torpeedodega relvastatud allveelaev, mis asus teenistusse 30. juulil 1941.

1942. aasta suvel suleti kogu Balti mere laevastik Soome lahte — sakslased panid Suursaare ja Tütarsaare vahelisse farvaatrisse miinitõkked. 

Alates 19 septembrist kuni 18. novembrini 1942. teostas allveelaev "S-12" kapten Vassili Turajevi juhtimisel Suure Isamaasõja aegsete Nõukogude allveelaevade pikima lahingretke — kestvusega 62 päeva.

Командир С-12 В.А.Тураев на подводной лодке
© Фото : из архива Клуба ветеранов флота
Командир "С-12" В.А.Тураев на подводной лодке.

Selle käigus sooritas allveelaev "S-12" üheksa torpeedorünnakut, kahjustades kahte transpordilaeva. Tagasiteel Soome lahte läbides sattus laev kahel korral ankurdatud miinidele, mille tulemusena jõudis ta tagasi baasi raskelt kahjustatuna.

62-päevase retke 1190 töötunni jooksul läbis allveelaev 4960 miili, sealhulgas 1 774 neist vee all.

Hiljem selgus, et liikudes 11-päeva jooksul läbi Soome lahe läbis"S-12" miinitõkkeid täpselt 70 korda. Selle pika missiooni eest pälvis kolmanda järgu kapteni Turajev Lahingupunalipu ordeni.

Командир С-12 В.А.Тураев во время службы на Северном флоте
© Фото : из архива Клуба ветеранов флота
Командир "С-12" В.А.Тураев во время службы на Северном флоте

30. juulil 1943 lahkus "S-12" kolmanda järgu kapteni Aleksandr Baštšenko juhtimisel Lavassaare juurest, ülesandega murda läbi allveevõrkudest ja miiniväljadest.

1. augusti hommikul saabus teade Keri saare lähedal toimunud akude laadimisest. Seejärel pidi aluse teekond suunduma Naissaare lähedasse sügavasse farvaatrisse, mida sakslased põhjamiinidega blokeerisid. Edasised teated laevast või tema 46 meeskonnaliikmest puuduvad.

Kümme päeva tagasi avaldas Sputnik Eesti Tallinna mereretke 77. aastapäeva eelõhtul ekspeditsiooni "Kummardus Suure Võidu laevadele" juhilt Konstantin Bogdanovilt võetud intervjuu, millest selgus, et Juminda poolsaare lähedalt avastati hävituslaev "Kalinin".

Samal teemal

Kuidas CIA tahtis tuntud miljardäri abiga Nõukogude allveelaeva näpata
Tagid:
laevahukk, miinitõke, Suur Tütarsaar, Suursaar, Naissaar, miinid, Balti Mere laevastik, meremiin, allveelaev, Aleksandr Baštšenko, Vassili Turajev, Olga Akulova, Konstantin Bogdanov, NSV Liit, Soome laht, NSVL, Läänemeri, Eesti

Peamised teemad