21:39 23. Mai 2017
Tallinn+ 12°C
Kuula otse
Bensiiniturism Venemaale avaldab negatiivset mõju Venemaa piiri ääres paiknevatele soomlaste tanklatele.

Vene bensiin kahandab Soome tanklaomanike teenistust

© Sputnik / Максим Богодвид
Rahandus ja äri
lühendatud link
7410

Kaubakäive Soome ida- ja kaguosas on väiksem kui riigi teistes piirkondades. Ligi pool ettevõtjatest möönis, et selle peapõhjuseks on bensiini ja sigarettide sissetoomine Venemaalt, selgub Pellervo majandusuuringute instituudi korraldatud küsitlusest.

ТАLLINN, 23. veebruar — Sputnik. Soome kütusemüüjate liidu tellimusel läbi viidud küsitlusuuring kinnitas, et bensiiniturism Venemaale avaldab negatiivset mõju Venemaa piiri ääres paiknevatele soomlaste tanklatele. Venemaalt käivad bensiini toomas isegi need, kes elavad piirist paarisaja kilomeetri kaugusel, vahendab Yle.fi.

Joensuust üle Vene piiri jõudmiseks kulub kõigest tunnike.

„Raske on võrrelda käivet ainult bensiini põhjal, kuid arvestuslikult kaotame oma sissetulekust müümata jäänud liitrite võrra umbes 15-20%," ütleb Joensuus Neste Niinivaara tankla omanik Hannu Hämäläinen.

Äri loodab leida kaitset

Kütusemüüjate liit loodab, et valitsus võtab ette meetmed praeguse bensiiniturismi peatamiseks. Nii jääks alles maksutulud ja töökohad Soomes.

Tanklad pole ju üksnes kütuse ostukohad, vaid seal on ka kauplused, kohvikud, postiteenused, aga ka klientidele mugava töögraafikuga autopesulad.

„Kui mõelda, mil määral niinimetatud bensiiniturism seab tanklate tegevuse löögi alla, siis pole raske jõuda järelduseni, kuidas kõik need tanklateenused võivad küladest ja asulatest täielikult kaduda," märgib liidu tegevdirektor Mika Hokkanen.

Üks meede, mis võiks vähendada Venemaal tankimas käivate soomlaste hulka, on Soome tubakaseadus. Selle seaduse karmistamine võib tulevikus viia sigarettide kaasaostmise keeluni, kui reis vältab alla 20 tunni. Teisest küljest, märgivad soomlastest ettevõtjad, on kujunenud olukorraga aastate joksul juba kohanetud.

„Aastate jooksul on juhtunud paljugi. Lähinaabrusse ilmusid automaattanklad — ja me kohanesime nende olemasoluga. Sama lugu on bensiiniturismiga, mis ei tekkinud ju alles 2015. aastal, ja sellegagi oleme juba harjunud," rääkis 30-aastase ettevõtjastaažiga Hannu Hämäläinen.

Eesti toimis resoluutselt

Eesti piiriäärsetele elanikele, eeskätt narvalastele oli odava kütuse, alkoholi ja sigarettide toomine Venemaalt, et nende edasimüügiga Eestis elatislisa teenida, kuni 2013. aastani tavaline tegevus. Mitu korda päevas käisid üle piirisilla niinimetatud pendeldajad, kes tassisid neid kaupu kaasatoomiseks lubatud kogustes ja andsid edasimüügiks hulgimüüjatele üle.

Salakütusega kauplemine oli Ida-Virumaal samuti kenake lisateenistus, seda toodi paagitäite kaupa nii veoautode kui turistibussidega. Seda kütust Eestis osta polnud mingi vaev.

Illegaalsete kaupade sissevoolu tõkestamiseks kehtestas Eesti valitsus 2013. aastal karmid sisseveopiirangud. Vastavalt maksu- ja tolliameti ettekirjutustele tohib praegusel ajal Eestisse väljastpoolt ELi riike sisse tuua üks kord kuus (silmas on peetud kalendrikuud) aktsiisiga maksustamata kaupadena 40 sigaretti, ühe liitri kanget (üle 22-kraadist) alkoholi, ühe standardsuurusega kütusepaagitäie mootorikütust ja kuni 10 liitrit kütust kanistris. Nende piirangute kehtestamisest peale on järjekorrad Narva piiripunktis märgatavalt lühenenud.

 

 

Peamised teemad