07:37 28. Mai 2017
Tallinn+ 9°C
Kuula otse
Euroopa Komisjon uurib netikaupmeeste kokkumängu.

Euroopa Komisjon uurib netikaupmeeste kokkumängu

FreeImages.com/miguel ugalde
Rahandus ja äri
lühendatud link
1710

Samal ajal kui Euroopa Komisjon uurib internetiturundajate kokkulepet, millega tõkestatakse kaupade ostmist teistest Euroopa Liitu kuuluvatest riikidest, on Eesti internetikaubanduse käive aasta jooksul kasvanud 40%.

TALLINN, 24. märts — Sputnik. Euroopa Komisjon asub uurima internetikaubanduses nähtuvat kokkumängu geoblokeeringute osas, mida laialdaselt levinud meetodina kasutatakse klientide juurdepääsu tõkestamiseks internetiteenustele geograafilise tunnuse põhjal. Brüssel leiab, et teiste Euroopa Liidu liikmesrikide kodanike teenindamisest keeldumine piirab väga tõsisel määral internetikaubanduse arengut.

Kaudseid teateid Euroopa internetikaubanduse ettevõtete poolt toime pandud võimalikest rikkumistest saab komisjon monopolidevastase võitluse uuringu raames jätkuvalt 2015. aastast peale. Enam kui 1400 jaemüüjat ja digitaalse infosisu pakkujat 28 Euroopa Liidu riigist tunnistasid, et nad ühel või teisel kujul kasutavad geoblokeerimist nii klientidele pakutavate teenuste kui ka teatavate kindlate piirkondade geoblokeerimist osas.

Kaupmehed võtsid süü omaks

Teisisõnu — Eestis elava ostja jaoks on tihti võimatu soetada kaupu teistes Euroopa riikides tegutsevate firmade veebilehtede kaudu, kuna nende omanike jaoks ei ole piisavalt tulus võtta vastu ja täita teiste riikide kodanike tellimusi ja seetõttu kasutavad nad klientide suhtes geoblokeeringut. Liidu jaoks tervikuna on tegemist tõsise probleemiga, kuivõrd selline praktika on otsese vastuolus ühenduse ühe olulisima aluspõhimõttega — kaupade ja teenuste vaba liikumisega kogu Euroopa Liidu ulatuses.

Umbes 38 % tarbekaupade jaemüüjatest ja 68 % digitaalse infosisu pakkujatest tunnistas ausalt, et nad piiravad teistes ELi liikmesriikides asuvate tarbijate juurdepääsu.

Sellega seoses ütles Euroopa Liidu konkurentsivolinik Margrethe Vestager:
„Meie e-kaubanduse sektori uuringu raames kogutud info kinnitab eeldusi, mille tõttu me uuringu käivitasime. Geoblokeerimine mitte ainult ei takista tihtipeale Euroopa tarbijatel teha internetis sisseoste ja tarbida digitaalset infosisu teisest ELi riigist, vaid tuleneb osaliselt ka tarnijate ja turustajate vaheliste lepingute piirangutest. Kui turgu mittevalitsev ettevõte ühepoolselt otsustab mitte müüa välismaale, jääb see väljapoole konkurentsiõiguse kohaldamisala. Kui geoblokeerimine on aga tingitud lepingutest, peame uurima, kas tegu on konkurentsivastase käitumisega, mida saab käsitleda ELi konkurentsipoliitika vahenditega."

Eesti armastab internetikaubandust

Selle ajaga on Eesti elanikud, hoolimata mis tahes välismaiste e-kaupmeeste poolt püstitatud tõkendeist ja takistustest, saanud ülemaailmse võrgukaubanduse kaudu kaupade soetamisest maitse suhu. Riigi statistikaaneti andmetel kasvas siinne e-kaubanduse käive, arvestades selle hulka ka postiteenused, möödunud aastaga 40%.

Internetipõhise kaubandusega tegelevad ettevõtted saavutasid 2015. aasta majandustulemustes rekordilised müüginumbrid ja uskuda võib, et ees ootab veelgi roosilisem tulevik, kuna interneti kaudu ostmine muutub päev-päevalt üha populaarsemaks. Nii väidab ka agentuuri BNS vahendusel Eesti E-kaubanduse Liidu juhatuse esimees Signe Kõiv. Tema sõnul oodatakse tänavu veelgu kiiremat kasvu, sest mitmed suured jae- ja hulgikauplejad avavad oma e-poe ning tarbijate ostuvõimalused seeläbi avarduvad.

"E-kaubandust ei vaadata enam kui marginaalset turunduskanalit, nutikas kaupleja optimeerib oma tegevused ekraanide generatsioonile. Müüja jaoks on oluline olemas olla igal ajal ja igal ekraanil, pakkudes kliendikeskseid lahendusi omni-kanali näol," lisas Kõiv.

Statistikaameti andmetel kasutas internetikaubandust 59% 16-74-aastastest, suurenedes aastaga 20%. Kõige rohkem osteti internetist reisi- ja majutusteenuseid ning kontserdi-, kino- ja teatripileteid, füüsilistest kaupadest rõivaid ja sporditarbeid.

Internetist või posti teel tellimine hoogustus ka eelmise aasta detsembris, mil e-kaubanduse müügitulu oli 14,5 miljonit eurot, mis on 25% enam kui 2014. aasta detsembris. Tänavu jaanuaris oli e-kaubanduse käive 12,4 miljonit eurot.

 

Peamised teemad