12:59 23. August 2017
Tallinn+ 14°C
Kuula otse
Euronewsi ukrainlased nõuavad endi värbamist vene toimetusse

Euronewsi ukrainlased nõuavad endi värbamist vene toimetusse

© AFP 2017 / JEAN-PHILIPPE KSIAZEK
Uudised
lühendatud link
4010

Venemaa poolt rahastatud telekanali Euronews vene toimetus keeldub erinevuste pärast „kultuurilises pagasis“ oma töökohalt koondatud ukraina ajakirjanikke tööle võtmast. Ukrainlased ütlevad, et see pagas on kõigil üks – nõukogudejärgne.

ТАLLINN, 10. oktoober — Sputnik. Prantsuse telekompanii Euronews Venemaa teenistus keeldus tööle võtmast ettevõtte Ukraina osakonna ajakirjanikke, keda Kiiev loobus edaspidi finantseerimast. Ukrainlased teatasid, et see on ebaõiglane, kuna nemad jagavad oma vene kolleegide vaateid ja väärtusi.

Ukraina ajakirjanikud nõuavad Prantsusmaa tööseadlusele tuginedes endi töölevõtmist vene toimetuses, mida rahastab Venemaa. Kuigi vene ajakirjanikel on viis vakantset töökohta, ei ole nad soovinud neid kohti ukrainlastele anda, põhjendades äraütlemist Moskvast saadud juhistega.

Vene toimetuse juhtkond teatas, et ukraina ajakirjanikud ei saa nende juures töötada, kuna nende „kultuuriline pagas on liialt erinev" vene kolleegide kultuuripärandist.

Mentaliteet ja pärand on meil ühine

Ukraina ajakirjanikud ei pidanud sellist seletust tõsiseltvõetavaks, tuletades meelde, et nagu ka nende vene kolleegid, nii on nemadki sündinud nõukogudejärgses keskkonnas ja seetõttu jagavad enamal või vähemal määral ühiseid kultuurilisi, hariduslikke ja teisi sama kategooria väärtusi. Väärib märkimist, et selline vaatenurk on küll mainitud paljude meelest samas kultuuriruumis üsna samalaadne, kuid radikaalselt erinev ametliku Kiievi seisukohtadest.

On ilmne, et ukrainlased Pariisist koju sõita ei taha ja seetõttu distantseerivad end selgesti oma riigi kõrgema juhtkonna poolt Moskva aadressil esitatud avaldustest. Ajakirjanikud toetuvad Prantsumaa tööseadusandlusest tulenevatele nõuetele.

Vaidluse käigus, nagu mõned Euroopa väljaanded, sealhulgas Euractiv iroonilises toonis teatavad, pöördusid ukraina ajakirjanikud toetuse saamiseks ettevõtte ingliskeelse toimetuse poole, kus on erinevatel aegadel töötanud Austraalia, Uus-Meremaa, Šotimaa, Iirimaa, USA ja isegi Prantsusmaa esindajad. Teistsugune kultuuritaust ei ole nende töösuhteid kuidagi mõjutanud.

Kultuuriline mitmekesisus, nagu Euronewsi tegevjuhtkond on korduvalt deklareerinud, jääb ettevõtte põhiväärtuseks, eristades seda tõhusalt ja tulusalt teistest telekanalitest. Selles osas ei saa telekanali tegevjuhtkonnale vastu vaielda — ta on tõepoolest seniajani paistnud silma väljapakutavate lugude kõrge kvaliteediga, püüdnud olla objektiivne ja tolerantne.

Tõsi, anonüümsed ukraina ajakirjanikud kinnitavad intervjuudes Euroopa väljaannetele, et „Euronews pole enam see", et kui tegevjuhtkond läheb töötajate värbamise küsimuses täna venelastega kokkuleppele, siis homme „võivad kõik Euronewsi teenistused hakata sundima Venemaa riiklikku propagandat edastama".

Egiptlane ostis televisiooniettevõtte ära

Telekompanii Euronews kujutab endast erakätess ühisettevõtet, mida rahastatakse Euroopa Liidu ja ühtlasi erineval määral osalusest huvitatud riikide, sealhulgas Venemaa ning erainvestorite poolt.

Telekompanii ukrainakeelne haru loodi 2009. aastal ja seda finantseeriti Ukraina riigieelarvest. Kuid rahastamine osutus selliseks, et toimetuse võlad ulatusid enam kui 10 miljoni euroni.

Telekompanii aktsiate kontrollpaketi, 53% aktsiatest ostis 2015. aastal ära Egiptuse miljardär Naguib Sawiris, kes nähtavasti üritas ettevõttes korda majja lüüa. Pole välistatud, et just tema pakkumise peale ostis ukraina toimetuse tänavu kevadel firma Inter Media Group, mille omanikuks on ukrainlasest oligarh Dmõtro Firtaš, keda Kiievis peetakse venemeelseks tegelaseks. Ja tõenäoliselt sellel põhjusel tühistas Ukraina valitsus Euronewsi litsentsi saadete edastamiseks, mis muutis ukrainakeelse toimetuse töö Pariisis mõttetuks.

Tagid:
Euronews, ajakirjanik, Ukraina, Venemaa

Peamised teemad