17:30 25. Mai 2017
Tallinn+ 16°C
Kuula otse
Sputnik ja RT peatoimetaja Margarita Simonjan

Sputnik ja RT peatoimetaja kommenteeris McFauli välisagentide ettepanekut

© Sputnik / Алексей Куденко
Uudised
lühendatud link
Meedialahingud (85)
7430

USA endine suursaadik Venemaal Michael McFaul tegi ettepaneku registreerida agentuur Sputnik ja telekanal RT välismaa agentidena, sest solvus vist tema suhtes tehtud kriitika peale, teatas Sputnik ja RT peatoimetaja Margarita Simonjan.

TALLINN, 12. detsember — Sputnik. USA endine suursaadik Venemaal Michael McFaul tegi ettepaneku registreerida agentuur Sputnik ja telekanal RT välismaa agentidena, sest solvus vist isiklikult tema suhtes tehtud kriitika peale, teatas Sputnik ja RT peatoimetaja Margarita Simonjan.

"Minu arvates McFaul lihtsalt solvus meie peale. Me kritiseerime teda tihti ja teeme seda õiglaselt, sest on vähe riikidevahelisi suhteid korraldama kutsutud ja seatud inimesi, kes oleks andnud niivõrd suure panuse nende suhete ärarikkumiseks," tsiteerib RIA Novosti telekanali RT võrgulehel avaldatud Simonjani sõnu.

Infoagentuur ja raadio Sputnik
© Sputnik / Константин Чалабов

USA endine suursaadik Venemaal Michael McFaul soovitas ajalehes Washington Post mõelda uue seaduse vastuvõtmisele, mis kohustaks registreerima agentuuri Sputnik ja telekanalit RT välismaa agentidena, sest nad toetasid valimistel vabariiklaste kandidaati Donald Trumpi, kuigi ei esitanud selle kohta mingeid tõendeid.

Praegu USA-s kehtiv välisagentide registreerimise seadus (Foreign Agents Registration Act — FARA) keelab presidendikandidaatide välismaise riikliku finantseerimise, kuid ei piira mingilgi määral meedia tegevust, mis on kaitstud Ameerika põhiseaduse esimese parandusega sõnavabadusest. McFaul peab võimalikuks üle vaadata ka meediale kehtestatud piirangud.

Simonjani sõnul on McFaul "väga palju teinud selleks, et aretada venevastast hüsteeriat". Simonjan lisas samuti, et kui McFaul oleks olnud "tõeline diplomaat", oleks ta mõelnud sellele, et diplomaatias rajaneb kõik vastastikkuse põhimõttel. Sputnik ja RT peatoimetaja märkis, et kui Venemaa meediaväljaanded tunnistatakse välisagentideks, siis võidakse ka "Ameerika väljaannetele Venemaal rakendada samasuguseid meetmeid".

Tuntud itaalia ajakirjanik ja publitsist Giulietto Chiesa
© Sputnik / Владимир Трефилов

"Mul on raske ette kujutada, kas Ameerika võimud lähevad kunagi selle peale välja, et hakkavad rikkuma üht paljudest omaenda kehtestatud põhimõtetest, millest esimene on sõna- ja trükivabadus. Ma väga loodan, et mitte ja et sellised avaldused jäävadki naljakateks solvunud inimese fantaasiateks," lõpetas Simonjan.

McFaul oli USA saadik Venemaal aastatel 2012 kuni 2014. Käesoleval ajal on ta Stanfordi ülikooli professor. Varem teatati Venemaa välisministeeriumis, et McFaul'ile on kehtestatud Venemaale sissesõidukeeld Moskva ja Washingtoni suhete sihipärase kahjustamise tõttu rõhutades, et antud meede kujutab endast vastusammu.

Puhas makkartism

Föderatsiooninõukogu liige Aleksei Puškov nimetas endise USA saadiku Venemaal Michael McFauli ettepanekut registreerida agentuur Sputnik ja telekanal RT välisagentideks "puhtakujuliseks makkartismiks".

"McFauli ettepanek registreerida RT ja agentuur Sputnik välisagentideks (!) on puhas makkartism. Meil ei ole ühelgi USA meediaväljaandel sellist staatust," kirjutas Puškov oma Twitteri mikroblogis.

Puškov lisas, et McFaul otsib pärast Hillary Clintoni kaotust USA presidendivalimistel meeleheitlikult "patuoinast". "Kuid ei Moskval ega Venemaa meedial ei ole sellega mingit pistmist. Trump lihtsalt võitis," kirjutas Puškov Twitteris.

Serbia režissöör Emir Kusturica
© Sputnik / Екатерина Чеснокова

Endise USA saadiku Venemaal Michael McFauli ettepanekut registreerida Venemaa meediaväljaanded Sputnik ja RT välisagentidena on üdini õigusevastane ja vastuolus demokraatlike riikide püüdlusega seista sõltumatu meedia kaitsel, märgitakse Föderatsiooninõukogus.

"Tema poolt väljakäidud idee on üdini õigusvastane. Kõik demokraatlikud riigid liiguvad sõltumatu meedia loomise suunas," ütles agentuurile Föderatsiooninõukoge infoühiskonna ajutise komisjoni esimees Ljudmilla Bokova märkides, et Venemaal kaitstakse eriti järjekindlalt vajadust sõltumatu ajakirjanduse erapooletu seisukoha järele.

"Nii välismaised, kui ka Venemaa meediaväljaanded töötavad selle nimel, et kajastada päevasündmusi objektiivselt. Süüdistada neid selles, et peegel on kõver, poleks mõistlik. Nii nagu ka idee piirata seadusega õigust süüdistada meediat sisepoliitilises tegevuses," märkis Föderatsiooninõukogu komisjoni juht.

WP tunnistas, et ei ole kindel Sputniku ja RT kohta avaldatud artikli tõeväärsuses

24. novembril avaldas ameerika ajaleht Washington Post sõltumatute uurijate artikli, kes väitsid selles, et uurisid "Venemaa propaganda" juhtumeid USA presidendivalimiste kampaania ajal. Üheks selliseks grupiks oli PropOrNot, mille liikmed ei avalikusta oma nimesid ega kontaktandmeid.

Nagu kirjutas WP, avaldas PropOrNot oma uurimuse aruande rohkem kui 200 võrgulehe kohta, mis avaldasid väidetavalt "Vene propagandat" sisaldavaid materjale. Grupi väitel pärinesid need materjalid algselt agentuurilt Sputnik ja telekanalilt RT, kusjuures uurijate sõnul võisid nende meediaväljaannete materjalid sisaldada valeteavet. Mõned võrgulehed teatasid, et nad ei nõustu nende kandmisega sellesse nimekirja ja pärast artikli avaldamist võeti nad sellest nimekirjast välja.

Agentuuri Sputnik ja telekanali RT peatoimetaja Margarita Simonjan lükkas ümber artiklis oleva informatsiooni telekanalile CNN antud intervjuus.

"RT ei ole kunagi olnud seotud sellise tegevusega ja ilmselt sellepärast ei suutnud Washington Post esitada ühtegi tõendit," tsiteerib telekanal Simonjani. Ta toonitas, et väljaanne ei võtnud oma artiklile kommentaaride saamiseks ühendust RT-ga.

Pärast seda ilmus Washington Post artikli juurde toimetaja kommentaar. "The (Washington) Post ei esindanud mingeid saite ega võta vastutust grupi PropOrNot uurimistulemuste põhjendatuse eest mistahes meediaväljaannete kohta, artikkel ei eeldanud samuti selliseid väiteid," öeldakse toimetaja märkuses.

Agentuuri Sputnik ja telekanali RT peatoimetaja Margarita Simonjan teatas, et Ameerika meedia süüdistas Agentuuri Sputnik ja telekanalit RT valetamises ja propagandas alusetult ja avaldab ise tõele mittevastavat informatsiooni ja on sunnitud seda tunnistama.

Nii kommenteeris ta Washington Posti teadet selle kohta, et väljaanne ei vastuta enda Sputnikut ja RT-d käsitleva artikli tõeväärsuse eest ega USA endise aseriigisekretäri David Krameri üleskutse eest eristada tõelisi ja mittetõelisi ajakirjanikke.

"Kõige naljakam on see, et Washington Posti "esimese sordi" ajakirjanikud, keda meile eeskujuks seatakse, avaldasid kahe nädala eest valeteavet RT ja teiste võrguväljaannete kohta. Pärast seda, kui meie ja veel sajad inimesed sotsiaalvõrgustikes sellele tähelepanu juhtisid, olid nad sunnitud oma "võltsingut" tunnistama, märkis ta.

Nii näiteks teatas Kramer, et RT ja Sputniku ajakirjanikke tuleb eristada tema sõnul "tõelistest" ajakirjanikest.

"Näiteks püüavad RT kaastöötajad USA-s saada osalisteks dialoogis, mis tavaliselt toimub ajakirjanike ja ameerika riiklike struktuuride pressiesindajate vahel. Nad püüavad külvata inimeste peadesse kahtluseseemneid, et riik ei räägi tõtt ja et on olemas mingi teine tõde. Me peame eristama tõelisi ajakirjanikke väljaannetest "Ameerika Hääl", raadio "Vabadus", New York Times või Washington Post inimestest, kes töötavad telekanalis RT ja agentuuris Sputnik," ütles ta.

Meediaväljaannete tööd püütakse piirata mitte ainult USA-s, vaid ka Euroopa Liidus.

Euroopa Parlamendi poolt 23. novembril 2016 vastu võetud resolutsioonis pealkirjaga „EL-i strateegilise kommunikatsiooni kohta vastusammuna tema vastu suunatud kolmandate osapoolte propagandale" väidetakse, nagu osutaks Venemaa rahalist abi EL-i liikmesriikide opositsioonilistele erakondadele ja teistele organisatsioonidele ning kasutaks riikidevaheliste kahepoolsete suhete mõjutegureid kogukondade lõhestamiseks ja ühtekuuluvuse õõnestamiseks.

Peamiste teabeohtudena Euroopa Liidule ja tema partneritele Ida-Euroopas nimetatakse resolutsioonis agentuuri Sputnik, telekanalit RT, sihtasutust Russki Mir ja Venemaa välisministeeriumile alluvat föderaalagentuuri Rossotrudnitšestvo.

Itaalia Sputniku sõltumatu ajakirjanik Giulietto Chiesa
© Sputnik / Владимир Трефилов

Pärast resolutsiooni vastuvõtmist kutsus teabeagentuur ja raadiojaam Sputnik Euroopa ja Ameerika Ühendriikide organisatsioone, kes seisavad meediavabaduse eest, rakendama meetmeid resolutsiooni tagajärgede ennetamiseks. Vastav kiri koos palvega peatada kallaletung sõnavabadusele EL-is peatoimetaja Margarita Simonjani allkirjaga saadeti rahvusvahelistele organisatsioonidele, kaasa arvatud Ühinenud Rahvaste Organisatsioon ja UNESCO.

Vastusena infoagentuuri ja raadiojaama Sputnik pöördumisele saatis UNESCO kommunikatsiooni- ja teabeosakond kirja, kus öeldakse, et UNESCO asub „kaitsma meedia õigust informatsiooni kogumiseks ja vabaks levitamiseks" ning seoses 23. novembril Euroopa Parlamendi poolt vastu võetud resolutsiooniga „jätkab tähelepanelikult olukorra jälgimist".

Kommenteerides Euroopa Parlamendi resolutsiooni vastutegevusest Venemaa meediale, õnnitles president Vladimir Putin Sputniku ja RT ajakirjanikke nende tööülesannete eduka täitmise puhul. „Aga neid meedia esindajaid, ajakirjanikke, kes on ajendanud Euroopa esinduskogu esindajaid sellist otsust vastu võtma, tahan õnnitleda selle puhul, et kõige järgi otsustades teevad nad oma tööd aktiivselt, tulemuslikult ja andekalt," ütles Putin. Riigipea avaldas ühtlasi lootust, et terve mõistus pääseb siiski prevaleerima ja tegelikke piiranguid Vene meediaväljaannetele ei tule.

Teema:
Meedialahingud (85)
Tagid:
välisagendid, resolutsioon, ettepanek, kriitika, sõnavabadus, The Washington Post, Sputnik, RT, Aleksei Puškov, Michael McFaul, Margarita Simonjan, maailm, USA, Venemaa

Peamised teemad