01:26 23. Juuni 2017
Tallinn+ 11°C
Kuula otse
Gaasitanker, illustratiivne foto

Ebarentaabel Eesti vedelgaasi projekt

© Sputnik / Сергей Гунеев
Uudised
lühendatud link
6001

Leedus, Klaipedas asuva vedelgaasiterminaali äriline ebaedu ja maagasi aktsiisitõus Eestis seavad kahtluse alla LPG (lühend inglisekeelsetest sõnadest Liquefied petroleum gas – toim.) terminali ehituse Eestisse.

TALLINN, 9. jaanuar — Sputnik, Aleksei Toom. Leedu vedelgaasi tarneprojekti äriline läbikukkumine seab kahtluse alla analoogse projekti ka Eestis. Valitsuse kavandatav maagaasi aktsiisitõus matab lõplikult lootuse LPG terminaali tehtavate investeeringute tasuvusele.

Leedu ettevõte Lietuvos Energija, mis varustab gaasiga olme- ja tööstusettevõtteid, ostab sel aastal agentuuri BNS teatel Venemaalt üle poole talle vajaminevast gaasist ja selle suurim tarbija Leedus, väetisetootja Achema "Gazpromilt" kaks kolmandikku vajaminevast toorainest. Ettevõte eelistas Venemaa "toru" kaudu tarnitavat gaasi Norra vedelgaasile.

Ettevõtte plaan on otseses vastuolus Leedu valitsuse varasemate avaldustega gaasitarnete vähendamise kohta Venemaalt ja üleminekust vedelgaasile, mis tuuakse meritsi Norra Statoilist Klaipeda sadamas asuvasse LPG terminali. 

Valitsus tahaks terminali

Praktiliselt kõikide gaasituru osaliste arvates on veeldatud maagaas alati kallim Venemaalt gaasijuhtme kaudu saabuvast gaasist. Kuid Leedu võimud, nagu arvatakse, kasutasid erinevaid subsideerimisskeeme, seletades oma eelistusi püüdlusega vabaneda "Gazpromi" energeetilisest sõltuvusest.

Möödunud aastal Leedu valitsus sisuliselt kohustas ettevõtteid ostma Norra gaasi. Muudmoodi, kui äriliseks nurjumiseks, seda suuremahulist vedelgaasi ostmise projekti nimetada ei saa.

Sellega seoses on täiesti arusaamatu Eesti valitsuse soov toetada LPG terminali ehitust Paldiskis, mida arendab Alexela. Eesti Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi energeetikaküsimuste asekantsler Ando Leppiman on BNS teatel seisukohal, et veeldatud maagaasiterminal Paldiskis võib osutuda kasumlikumaks, kui analoogne terminal Klaipedas.

Tema sõnul, näeb valitsuse tegevuskava ette regionaalse LPG terminali rajamise Eestisse. "LPG regionaalne terminal peaks tekkima vastavalt turuloogikale. Kusjuures regionaalse LPG terminali ehitusel on mõeldud ka võimalusele taotleda selle kaasrahastust EL eelarvest," ütles Leppiman, "Selleks, et leida pikas perspektiivis kõige konkurentsivõimelisem lahendus, tuleb hinnata, kas Leedu terminal on kasulikum, kui Paldiski oma. Praegu ei ole me selles kindlad."

Diplomaatilise "kaasrahastus" all peetakse tõenäoliselt silmas neid 344 eurot, mida Alexela küsib LPG terminali projekti realiseerimiseks Euroopa Komisjonilt.

Rentaablus ei huvita kedagi

Hollandi ettevõtte Ramboll poolt 2010. aastal läbiviidud uurimuses räägitakse üsna otsekoheselt mistahes vedelgaasiterminali madalast majanduslikust ja strateegilisest efektiivsusest selles regioonis, isegi, kui arvestada pidevat nõudluse kasvu maagaasi järele (tegelikult see aga valitsuse tegevuse tõttu hoopis väheneb) selle rentaabluse sõltuvust loodavatest uutest (Balticconnector) ja seniste laiendamisest Balti riikide ja Soome vahel.

Veel räägitakse sellest, et gaasiühenduse käikuandmine Leedu ja Poola vahel seab vedelgaasiterminali rentaabluse veelgi enam kahtluse alla. Samal ajal tõestavad uurimuse autorid, et sellise terminali optimaalseks paiknemiskohaks oleks Paldiski sadam. 

Praktiliselt ainsaks vaieldamatuks võiduks peavad uurimuse autorid alternatiivse gaasitarnevõimalust ("Gazpromile" alternatiivse tähenduses) ja sellest tulenevalt Euroopa Komisjoni toetust.

Jääb mulje, et terminali majanduslik rentaablus ei huvita kedagi, arvestatakse ainult EL-st tuleva rahalise laekumisega. Tasub märkida, et uurimuse tellijaks ei olnud mitte Alexela, vaid, nagu öeldaks Rambolli võrgulehel, Eesti riigiettevõte Tallinna Sadam.

Seda asjaolu võib tõenäoliselt pidada tõendiks valitsuse huvist ehitada vedelgaasi terminal Eestisse ja soovimatuse kohta toetada leedulasi, kes on korduvalt olnud LPG terminali ehituse vastu Eestisse.

Aktsiisitõus suretab gaasituru välja

Nagu märgivad gaasituru osalised, viib uue valitsuse kavandatav järsk maagaasi aktsiisi tõus nad pankroti äärele. "Tol ajal, kui me "Gazpromilt" Eesti Gaasi ostsime, kartsime me Venemaast lähtuvaid ohte, tegelikkuses realiseerus aga hoopis Eestist lähtuv poliitiline risk.

"Me ei oodanud, et gaasile kehtestatakse nii järsku niivõrd kõrge aktsiisimaks," ütles Eesti Gaasi nõukogu esimees Ain Hanschmidt hiljutises intervjuus ajalehele Äripäev. Ettevõtja väljendas kahetsust ettevõtte ostmise suhtes, mis võib osutuda maksude tõstmise tõttu ebarentaabliks.

Aktsiisitõusud puudutavad täiel määral ka vedelgaasi, mis loob paradoksaalse olukorra. Ühest küljest pooldab valitsus oma LPG terminali rajamist, teisest küljest aga tõstab aktsiisi ja muudab sellega terminali loomise idee mõttetuks.

Autori arvamus ei pruugi kokku langeda toimetuse seisukohaga.

Tagid:
rentaablus, LPG terminal, vedelgaasiterminaal, vedelgaas, vedeldatud, maagaas, gaas, toetus, Gazprom, Klaipeda, Paldiski, Leedu, Eesti

Peamised teemad