22:21 20. August 2017
Tallinn+ 16°C
Kuula otse
Briti juhtivad meediaväljaanded süüdistasid NATO-t kaasates taas Sputnikut propaganda tegemises

Briti juhtivad meediaväljaanded süüdistasid Sputnikut propagandas

© Sputnik / Igor Russak
Uudised
lühendatud link
Meedialahingud (93)
4710

Kolm briti meediaväljaannet korraga avaldasid üheaegselt artikli infoagentuuri Sputnik tegevusest, korrates juba korduvalt kõlanud süüdistusi propagandas, esitamata aga mingeid kindlaid tõendeid

TALLINN, 13. veebruar — Sputnik. Kolm briti meediaväljaannet korraga — telekanal BBC ning ajalehed Times ja Independent — avaldasid üheaegselt artikli infoagentuuri Sputnik tegevusest, pöördudes toetuspalvega NATO poole ja korrates juba korduvalt kõlanud süüdistusi propagandas, esitamata aga mingeid kindlaid tõendeid, kirjutas RIA Novosti.

Väljamõeldud näited

Propaganda „näitena" toovad briti ajakirjanikud esile Sputniku teadaanded vene tütarlapse Liisa vägistamisest Saksamaal, millest kirjutasid paljud meediaväljaanded (tema sugulaste asjaomased tunnistused lähevad lahku Saksamaa politsei poolsest vahejuhtumi eitamisest intsidendile järgnenud päevadel) ja Sputniku sotsiaalvõrgustikes esitatud küsimuse, kas Saksamaa liidukantsler Angela Merkel on teinud selfie koos Brüsseli terrorirünnakus kahtlustatavatega. 

Veel üheks etteheiteks on, et agentuur RIA Novosti olevat väidetavalt teatanud, et Šotimaa referendumi tulemused on „võltsitud" ja et see teadaanne olevat saanud ajendiks petitsioonile nõudmisega referendumi tulemused uuesti läbi vaadata, millele kirjutas alla ligi 10 000 inimest (tegelikult edastas RIA Novosti vene vaatleja hinnangu rahvahääletuse käigus toimunud rikkumistele ja Londoni-poolsele surveavaldusele, kuid võltsimisest ei olnud uudises juttugi, mis ei takistanud Timesi sellest kirjutamast).

Muid näiteid väljaanded ei esitanud. Seega taanduvad briti meediaväljaannete etteheited sellele, et Sputnik esitab küsimusi, teeb teatavaks oletatava ohvri sugulaste vaatenurga ja vahendab referendumi vaatlejate hinnanguid — niisiis neis ülesannetes, mida meediaväljaanded demokraatlikes riikides, kaasa arvatud Suurbritannias täidavadki.

NATO avaldus

Teabepõhiseks ettekändeks brittide suurima telekanali ja kahe juhtiva ajalehe lugudele sai NATO esindaja Oana Lungescu avaldus, mis sisuliselt kordab vanu alusetuid süüdistusi.

„Sellised meediaväljaanded nagu Sputnik kujutavad endast osa Kremli propagandamasinast, nad üritavad rakendada informatsiooni poliitiliste ja sõjaliste eesmärkide teenistusse," teatas Lungescu telekanalile BBC.

Lungescu arvates püüavad säärased meediaväljaanded inimesi hirmutada ja avalikku arvamust lõhestada, et lõppkokkuvõttes „õõnestada meie võimet mõista, mis toimub, ja seega vajaduse korral otsuseid langetada".

Lisaks sellele kritiseeris NATO esindaja kommentaatoreid ja eksperte, kes Sputnikule ja telekanalile RT lugusid koostavad, ning nimetas neid „kahtlasteks isikuteks, kes on seotud paremäärmuslaste või vasakäärmuslastega".

Sputnik nimetas süüdistusi ülekohtusteks

Ühendkuningriigi Sputniku toimetaja ning endine telekanali BBC ajakirjanik Nikolai Gorškov nimetas Lungescu süüdistusi ülekohtusteks. "See on ääretult ülekohtune, kuid meist on juba ammugi saanud selliste ilma mis tahes tegelike tõendusteta esitatud süüdistuste ohvrid," nentis Gorškov telekanalile.

Ta lükkas ühtlasi ümber välismaa ekspertide seas laialt levinud arvamuse, et Sputniku raadiojaama toimetus asub pealinna Londoni asemel Edinburghis selleks, et kallutada šotlasi korraldama uut rahvahääletust Suurbritanniast sõltumatuse saavutamiseks. Tema sõnade kohaselt langes raadiojaama asupaiga valik Šotimaa pealinna kasuks sellepärast, et Londonis on väga kõrged kinnisvarahinnad. 

„Me ei püüa Šotimaa seisukohale mõju avaldada, sest nüüd, Edinburghis asudes saame me tõepoolest aru, kuivõrd sõltumatu meelelaadiga šotlased on. Šotlasi mõjutada ei ole võimalik," väitis Gorškov.

Meediaväljaannete tööd püütakse piirata

Euroopa Parlamendi poolt 23. novembril 2016 vastu võetud resolutsioonis pealkirjaga „EL-i strateegilise kommunikatsiooni kohta vastusammuna tema vastu suunatud kolmandate osapoolte propagandale" väidetakse, nagu osutaks Venemaa rahalist abi EL-i liikmesriikide opositsioonilistele erakondadele ja teistele organisatsioonidele ning kasutaks riikidevaheliste kahepoolsete suhete mõjutegureid kogukondade lõhestamiseks ja ühtekuuluvuse õõnestamiseks.

Peamiste teabeohtudena Euroopa Liidule ja tema partneritele Ida-Euroopas nimetatakse resolutsioonis agentuuri Sputnik, telekanalit RT, sihtasutust Russki Mir ja Venemaa välisministeeriumile alluvat föderaalagentuuri Rossotrudnitšestvo.

Pärast resolutsiooni vastuvõtmist kutsus teabeagentuur ja raadiojaam Sputnik Euroopa ja Ameerika Ühendriikide organisatsioone, kes seisavad meediavabaduse eest, rakendama meetmeid resolutsiooni tagajärgede ennetamiseks. Vastav kiri koos palvega peatada kallaletung sõnavabadusele EL-is peatoimetaja Margarita Simonjani allkirjaga saadeti rahvusvahelistele organisatsioonidele, kaasa arvatud Ühinenud Rahvaste Organisatsioon ja UNESCO.

Vastusena infoagentuuri ja raadiojaama Sputnik pöördumisele saatis UNESCO kommunikatsiooni- ja teabeosakond kirja, kus öeldakse, et UNESCO asub „kaitsma meedia õigust informatsiooni kogumiseks ja vabaks levitamiseks" ning seoses 23. novembril Euroopa Parlamendi poolt vastu võetud resolutsiooniga „jätkab tähelepanelikult olukorra jälgimist".

Kommenteerides Euroopa Parlamendi resolutsiooni vastutegevusest Venemaa meediale, õnnitles president Vladimir Putin Sputniku ja RT ajakirjanikke nende tööülesannete eduka täitmise puhul. „Aga neid meedia esindajaid, ajakirjanikke, kes on ajendanud Euroopa esinduskogu esindajaid sellist otsust vastu võtma, tahan õnnitleda selle puhul, et kõige järgi otsustades teevad nad oma tööd aktiivselt, tulemuslikult ja andekalt," ütles Putin. Riigipea avaldas ühtlasi lootust, et terve mõistus pääseb siiski prevaleerima ja tegelikke piiranguid Vene meediaväljaannetele ei tule.

Teema:
Meedialahingud (93)
Tagid:
süüdistus, propaganda, The Independent, The Times, Sputnik, BBC, NATO, maailm

Peamised teemad