16:09 21. Oktoober 2019
Kuula otse
  • USD1.1144
  • RUB71.3066
Isejuhtiv auto, illustreeriv foto

Brüssel "õpetab" autosid juhtide kainust kontrollima

© Sputnik / Рамиль Ситдиков
Uudised
lühendatud link
8310

Euroopa Parlamendi saadikud leppisid kokku täiendavate turvasüsteemide nimekirjas, millega tuleb varsti varustada kõik uued sõidukid. Autod muutuvad kindlasti kallimaks ja Euroopa teed võibolla ohutumaks.

TALLINN, 23. veebruar - Sputnik, Aleksei Toom. Euroopa Parlamendi saadikud leppisid kokku seadmete nimekirjas, millega tuleb lähitulevikus varustada kõik uued autod. Brüssel kavatseb oluliselt maanteetranspordi ohutust suurendada, kohustades kõiki autotootjaid ja -müüjaid varustama autod süsteemidega, mis võivad oluliselt autode hinda tõsta.

Eestis on Pärnu linna jagu rahvast alkoholist sõltuvuses >>

Parlamendi Euroopa siseturukomisjoni liikmed täiendasid Euroopa Komisjoni ettevalmistatud ettepanekuid arutades neid veelgi rangemate nõuetega varustusele ja selle ohutusele, teavitas Euroopa Parlamendi pressiteenistus.

Saadikud ei varja, et kohustuslikud mehaanilised ja elektroonilised süsteemid, mis ei lase juhil ohutuseeskirju rikkuda, peaksid "harjutama inimest järk-järgult robootilise transpordi kasutamisega".

Siseturukomisjoni ettepanekud tuleb veel läbi arutada ka teistes asjassepuutuvates komiteedes ja Euroopa Parlamendi istungjärgul ning seejärel kooskõlastada EL Nõukoguga.

Autotootjatele esitatavaid nõudeid võidakse ka leevendada, kuid need muutused ei saa ilmselt olema märkimisväärsed, isegi kui võtta arvesse tööstusharu tõenäolist vastuseisu.

Auto kontrollib juhi kainust

Parlamendiliikmed leidsid, et lähitulevikus (millal täpselt, on veel ebaselge) peaksid kõik EL riikides toodetud ja müüdavad autod olema varustatud näiteks "nutika" kiiruse kontrollisüsteemiga, millest Sputnik Eesti on varem kirjutanud.

Kohus saatis raskes joobes autot juhtinud mehe vangi >>

Juhi käitumist ja tähelepanuvõimet peaksid jälgima juhi väsimuse ja hajameelsuse avastamise süsteemid (kui auto hakkab vibama ja ületab pidevjooni teel), kainust - süsteem tuvastab kõrgendatud alkoholisisalduse juhi veres (hingeõhu andur roolil või mootori käivitusnupul olev infrapunaandur), kohustuslikuks muutub ennetava hädapidurduse süsteem.

Euroopa Komisjoni ettepanekul nõudsid ka saadikud, et kõikidel sõidukitüüpidel oleks hädaseiskamissüsteem, tagurdamise helisignaal ja teemärgistuse jälgimise süsteem.

Lisaks kavatsetakse kehtestada, et tootjad või edasimüüjad varustaksid kõik autod hädaolukorra andmete salvestamise süsteemidega (videoregistraatorite - DVR-idega, mida täiendatakse "mustade kastide" taoliste seadmetega, nagu Vormel 1 autodel).

Samuti muutub autodele kohustuslikuks tarkvara, mis kaitseks nende arvutisüsteeme häkkimise ja küberrünnakute eest. Saadikud nõuavad, et autotootjad muudaksid kõik need ohutus- ja turvasüsteemid mugavaks ja lihtsaks ning varuksid müüjad ja ostjad vastavate arusaadavate juhistega.

Kõige ettevaatlikum juht on robot

Mõningaid loetletud süsteeme Euroopa autotootjad "uhkemates" automudelites juba kasutavad või pakuvad klientidele võimalust nende paigaldamiseks lisavarustusena. Teisi süsteeme kasutatakse praegu ainult raskeveokitel või bussidel.

Ülejäänud on veel praktiliselt tundmatud või paigaldatakse neid uutele autodele harva. On ka selliseid, millest Eestis teatakse väga vähe isegi automüüjate seas.

Saksamaa sulgeb oma linnaväravad diiselautodele >>

Sputniku poolt automüüjate seas anonüümselt läbiviidud uuring näitas, et ükski suurim automüüja ei ole valmis praegu ega lähitulevikus pakkuma kõiki nimetatud komplekti turvasüsteeme. Ja mis kõige tähtsam, keegi ei võta öelda, kui palju see maksab. Kuid on selge, et kõik koos tõstavad uute autode hindu vähemalt tuhande või isegi kahe tuhande euro võrra.

Brüssel ei väsi meelde tuletamast, et igal aastal hukkub Euroopa teedel üle 25 tuhande inimese, vigastatuid on rohkem kui sada tuhat. Veel kümme aastat tagasi olid need kurvad näitajad mitu korda suuremad, kuid juba mitu aastat ei ole Euroopa suutnud neid enam vähendada, mis tähendab vajadust radikaalsete meetmete järele.

Liiklusõnnetuste ja tragöödiate peamine põhjus on endiselt sõiduki kõige ebakindlam element - juht. Kui võtta temalt võimalus keegi alla ajada või millelegi otsa sõita, tähendaks see hukkunud ja vigastatud inimeste arvu, kindlustusmaksete ja muude liiklusõnnetustest tingitud rahaliste ja majanduslike kaotuste vähenemist.

Sellest seisukohast tundub rooli taga olev robot palju eelistatavam kui inimene. Eriti, kui arvestada, et autopiloot ei joo enne rooli taha istumist kindlasti liiga palju.

Alkoholist põhjustatud suremus Eestis
© Sputnik / Deniss Grabussov
Alkoholist põhjustatud suremus Eestis

Samal teemal

Isejuhtiv või isepäine: kas pole ohtlik sõita ilma juhita bussiga
Perearst roolijoodikutest: õudne, aga see on vaid jäämäe tipp
Maanteeamet alustab Tallinnas keelava fooritule eiramise automaatkontrolli testperioodiga
Inimesed alahindavad kiiruse ületamisest tulenevaid riske
Mehed satuvad liiklusõnnetustesse kolm korda sagedamini
Tagid:
müüjad, tootja, ühiskond, turvalisus, Euroopa Parlament, EL, alkohol, auto

Peamised teemad