12:10 22. August 2019
Kuula otse
  • USD1.1104
  • RUB73.1897
DNA mudel

Venemaa teadlased rakendasid vähi vastu immuunsüsteemi "viienda kolonni"

© Sputnik / С. Соловьев
Uudised
lühendatud link

Teadlased uurivad, kuidas takistada vähktõvel inimese kehas immuunsüsteemi vältimist ja levikut.

TALLINN, 19. mai — Sputnik. Setšenovi-nimelise ülikooli molekulaarbioloogid ja nende kolleegid välismaalt selgitasid välja, miks mõned immuunsüsteemi rakud muutuvad "reeturiteks" ja hakkavad vähkkasvajaid kaitsma, teatab RIA Novosti.

Teadlaste esimeste "ümberprogrammeerimiskatsete" tulemused avaldati ajakirjas Nature.

"Kui lihtsalt seletada, siis meenutage "Lumekuningannat". Väike Gerda läks põhjapoolusele äratama Kaid igavesest unest. Meie teeme peaaegu sedasama: tuletame neutrofiilidele meelde, et nad peavad olema head immuunrakud ja kasvajaga võitlema, mitte teda abistama," ütleb Valerian Kagan, Setšenovi-nimelise ülikooli ja USA Pittsburghi ülikooli kaastöötaja.

Viimastel aastatel on teadlased avastanud mitmeid mehhanisme, mis võimaldavad vähktõvel inimese immuunsüsteemi vältida ja kehas levida.

Saksa onkoloog nimetas parima viisi vähktõvest hoidumiseks >>

Mõnikord võivad vähirakud immuunrakkudesse tungida ja sundida neid end organismi teistesse osadesse "transportima" või siis "võltsivad" nad tüvirakkude "molekulaarset passi", matkides "paranevat haava".

Paar aastat tagasi avastasid teadlased, et teatud tüüpi rakud, nn. neutrofiilid, muutuvad mõnikord vähi jaoks täisväärtuslikuks "viiendaks kolonniks".

Normaalsetes tingimustes reageerivad nad põletikule ja vastutavad bakterite allaneelamise ja "seedimise" eest, samuti eriliste ainete eritamise eest, mis mikroobe tapavad ja tõrjuvad.

Seniteadmata põhjustel kogunevad nad aga vähi tekkimisel kasvaja piirialale, tootes ühendeid, mis ülejäänud immuunsüsteemi rakke eemale peletavad ja sunnivad veresooni tooma sellesse kehapiirkonda vähem hapnikku ja toitaineid. See toob kaasa tervete rakkude massilise hukkumise ja loob soodsad tingimused kasvaja arenemiseks ja eriti agressiivsete metastaaside tekkeks.

Ülikooli ja "Projekti 5-100" pressiteenistuse sõnul avastasid Kagan ja tema kolleegid selle nähtuse põhjuse ja selgitasid nende rakkude käitumise muutumist uurides, kuidas neutrofiile taas organismi heaks tööle panna.

Uus teenuste loetelu toob leevendust vähihaigetele >>

Võrreldes neutrofiile tervetes ja erinevate vähivormide all kannatavates hiirtes, leidsid bioloogid, et haigete loomade rakud sisaldasid ebatavaliselt suurt hulka polüküllastumata rasvamolekule. See viis nad mõttele, et kasvaja areng võib põhjustada rasvade ainevahetuse häireid.

Vene ja Lääne teadlased analüüsisid edasi, kuidas muutus rasvade püüdmise ja transpordiga seotud geenide töö. Selgus, et sellised muutused tekkisid geeni SLC27A6 käitumises, samal ajal aga teised ainevahetusega seotud DNA osade tegevus ei muutunud.

See tähelepanek ajendaski teadlasi proovima, mis juhtub, kui see geen vähiriskiga hiirte neutrofiilides välja lülitada.

Laupäeval, 4. veebruaril tähistatakse kogu maailmas vähipäeva, illustratiivne foto