14:41 13. November 2019
Kuula otse
  • USD1.1015
  • RUB70.4859
Lumetuisus kinni jäänud reisirong

Eesti ja Venemaa ministrite kohtumine: ammu oli aeg

© Sputnik / Сергей Красноухов
Uudised
lühendatud link
9920

Eesti ärimeeste arvates ei tasu Eesti majandus- ja taristuminister Taavi Aasa ja Venemaa transpordiminister Jevgeni Ditrihhi kohtumisest kiireid positiivseid muutusi ettevõtluskeskkonnale loota, dialoogi alustamine iseenesest on aga tore.

TALLINN, 29. mai — Sputnik, Svetlana Burceva. Majandusküsimuste ekspert, kunagine eesti teede- ja sideminister Raivo Vare ütles Taavi Aasa ja Jevgeni Ditrihhi eelseisvat kohtumist kommenteerides, et raudteemajanduses kehtib Eesti ja Venemaa vahel juba aastakümneid ajutine kokkulepe ja on viimane aeg seda uuendada. 

Seetõttu on loogiline, et Taavi Aas tõstatas kohtumise ühe päevakorrapunktina Eesti ja Venemaa raud- ja maanteetranspordialase seadusandluse täiustamise.

"Jumal ise käsib seda teha, ammu oli aeg. Ma ütleksin, et seda tuleb teha igal juhul, kõigest hoolimata. Raudteetranspordi lepingud on tehnilised, tüüplepingud. Aga meil sellist praegu ei ole," rõhutas Vare.

Tarvis on täpseid mängureegleid

Eksperdi sõnul on ajutine kokkulepe piiratud mitte üksnes ajaliselt. "Praegu on palju reguleerimata küsimusi, mida lahendatakse halduskorras ühepoolselt ja selleks pooleks on Venemaa. Kokkuleppes on väga palju kohti, kus saab seadust erinevalt tõlgendada. See on aga ohtlik," ütles Raivo Vare.

Эксперт по экономике  Райво Варе
© Sputnik / Вадим Анцупов
Raivo Vare

Uus õiguslik raamistik hõlbustaks raudteel toimuvaid protsesse, mis tuleb igal juhul kasuks nii raudteeühendusele kui ka reisijate- ja kaubaveole.

"Regulatiivne komponent on tulevikku silmas pidades tähtis. Ministrid peavad vaeva nägema, et õiguslik raamistik paika saaks, et see oleks mõlemale üheselt arusaadav ja et seda täidetaks. Selleks ministrid ongi," sõnas ekspert kokkuvõtteks.

Kõigepealt dialoog, seejärel praktilised sammud

Eesti ettevõtte IVIA turundusjuht Vadim Orlov nentis, et Eesti ja Venemaa suhtlus ministrite tasemel annab tunnistust koostöö arenguvõimalustest.

Вадим Орлов
© Sputnik / Евгений Ашихмин
Vadim Orlov

Ärimehe hinnangul on alustuseks oluline juba kohtumise fakt iseenesest, see näitab, et "Eesti valitsuse seni üsna arusaamatutes sammudes hakkab terve mõistus tasapisi võimust võtma."

"Praegu on veel vara hinnata, milliseks need Venemaa ja Eesti ärimeeste koostööd hõlbustavad õiguslikud algatused kujunevad. Oluline on riikide lähenemise ühine vektor, see, et on alustatud suhtlemist. Ka ettevõtluse kergendamiseks kooskõlastamist vajav küsimustering selgub suhtluse käigus," ütles Vadim Orlov.

Transiitvedudega on veel vara alustada

On tähelepanuväärne, et Taavi Aas mainis ühe Jevgeni Ditrihhiga kohtumise teemana transiitvedude ligimeelitamist, kuid Orlovi arvates ministrid seda probleemi ei lahenda.

Таави Аас
© Sputnik / Вадим Анцупов
Taavi Aas

"Praegu on asi nii hull, et sellest on veel vara rääkida. Me kinnitasime kogu aeg, et "transiiti pole meile vaja" ja kõik pöördusid teineteisest ära.

"Eelmine valitsus, meie poliitikute ja riigi võtmeisikute avaldused on vastastikkuseid suhteid sedavõrd halvendanud, et konkreetsetest sammudest on veel vara rääkida," on Orlov veendunud.

Ka Raivo Vare transiidivallas imesid ei oota. "Päevapealt ei juhtu midagi. Venemaa minister ja Venemaa Raudteed viitavad klientidele. Kliendid ütlevad ametlikult, et neil on püsisuhted juba sõlmitud, mitteametlikult aga, et ei vaata kõigele sellele eriti hea pilguga," selgitas ekspert.

Jakunin: Eesti laseb ise kolossaalse transiiditulu käest >>

Raivo Vare arvates lasi Eesti käest võimaluse muutuda suureks rahvusvaheliseks transpordisüsteemiks – tal jääb nüüd üle vaid konkureerida naabritega kvaliteedis, kasutades selleks oma ärikeskkonna kõrgemat taset. 

Soome riigipea Sauli Niinistö Allegro kiirrongis
© Фото : Matti Porre/Tasavallan presidentin kanslia
Selles mõttes aga jääb Eesti ja Venemaa ministritelt loota esmajoones õiguslikke, regulatiivseid, taristualaseid tingimusi.

"Kvaliteedisegmendis paneb turg ise paljugi paika. Võitlus kvaliteedi eest konkurentsivõimelise hinnaga on loomulik tururegulatsioon. Selles on ministritelt mõttetu midagi loota. Meil on võimalusi, see on kõigile teada. Ja valik tehakse turuosaliste tasandil," selgitas Vare.

Kui hõlbustataks piiriületust, oleks juba hästi

Vadim Orlovi arvates tasuks Venemaa ja Eesti ministritel tähelepanu pöörata piiriületuse kiirendamisele – see tuleb kasuks mõlemale. "Minu hinnangul on kõik viivitused piiriületusel tingitud selles, et Venemaa toll ei ole jalakäijate, sõidu- ja veoautode kiirest piiriületusest huvitatud. Mulle teadaoleva info kohaselt on kõik tehnilised võimalused piiriületuse kiirendamiseks olemas. See on protseduuriline probleem," ütles Orlov.

Raivo Vare: Eesti transiidipump unustage ära >>

Järgmise olulise sammuna pakkus ärimees Moskva–Tallinn kiirrongi käivitamist, nagu on Moskva ja Helsingi vahel sõitev kiirrong Allegro – nõudlust selle järele oleks kindlasti. "Rong sõidab kiiresti ja tollikontroll toimuks rongi liikumise ajal," märkis Orlov.

Tee Venemaale sillutas ministrile president

Sputnik Eesti on juba kirjutanud, et majandus- ja taristuminister Taavi Aas kavatseb kohtuda Venemaa transpordiministri Jevgeni Ditrihhiga. Selleks külastab Taavi Aas Peterburi rahvusvahelist majandusfoorumit, mis toimub 6.–8. juunini. 

Vene riigipea Vladimir Putini ja Eesti presidendi Kersti Kaljulaidi kohtusid Moskvas.
© Sputnik / Владимир Астапкович

Oma läkituses Jevgeni Ditrihhile pakkus Taavi Aas arutamiseks neli teemat: transiitvedude suurendamise küsimused, reisijateveo arendamine raudteel, ühise transpordikomisjoni tegevuse jätkamine ning Eesti ja Venemaa raud- ja maanteetranspordi õigusliku raamistiku täiustamine.

2019. aasta aprillis toimus Moskvas pärast pikka vaheaega Venemaa presidendi Vladimir Putini ja Eesti presidendi Kersti Kaljulaidi kohtumine. Balti riikides, sealhulgas Eestis pälvis Kaljulaidi visiit vastakaid hinnanguid.

Samal teemal

Ei ole eestikeelne: Balti riigid vaidlevad raudtee nimetuse üle
Eesti Raudtee lõpetas aasta edukalt
Venemaa Raudtee näitas uut duši ja külmikuga kupeevagunit
Venemaa transpordiministri asetäitja: ootame Eestilt uusi transpordiprojekte
Tagid:
kohtumine, ministrid, koostöö, transiit, raudtee, Eesti, Venemaa

Peamised teemad