12:57 14. Detsember 2019
Kuula otse
  • USD1.1174
  • RUB69.9930
LNG tanker

Ei saa me Vene gaasita: kes lööb lärmi Euroopa veeldatud maagaasi turul

© Sputnik / Сергей Гунеев
Uudised
lühendatud link
Gaas - perspektiivne energia (135)
9100

Miks Leedu gaasisõltumatuse idee end ei õigustanud. Milline tulevik ootab ees Euroopa veeldatud maagaasi turgu ja kuidas Venemaa gaas konkureerib Venemaa gaasiga, rääkisid Sputnikule energeetikaeksperdid.

TALLINN, 3. juuni — Sputnik, Julia Kateneva. Kas Vilnius "ei impordi" Vene gaasi ja Moskva viis gaasi Klaipeda veeldatud maagaasi (LNG) terminali lihtsalt möödaminnes? Sputnik arutas olukorda ekspertidega. 

Eesti Gaasile ehitatakse LNG punkerlaev >>

"Marssal Vassilevski" laadis Leedus maha esimese partii Gazpromi LNG-d, teatab Venemaa äriühing. "Ujuv regasifitseerimisseade läheneb plaanipäraselt ettenähtud ekspordimahule, varustades gaasiga mitte ainult Kaliningradi oblastit, vaid ka Klaipeda terminali," ütles AAS Gazprom juhatuse aseesimees Vitali Markelov.

 Ettevõte märgib ära ka kolleegide edu Novatekis - aprillis käivitas ettevõte teise veeldatud maagaasi projekti Võsotskis, mille võimsus on 600 tuhat tonni aastas. Selle keskmise tonnaažiga ettevõtte toodetava LNG tarneid kaaluvad juba enamik Euroopa terminalidest, rõhutas Gazprom. 

Заместитель председателя правления, член совета директоров Газпрома Виталий Маркелов
© Sputnik / Алексей Даничев
Vitali Markelov

Nende hulgas on ka Klaipeda terminal, mis on loodud spetsiaalselt ... Leedu vabastamiseks Venemaa gaasist.

Märgime, et Vilnius on korduvalt kuulutanud Venemaa firma Gazprom gaasimonopolist. 2015. aastal rentis Leedu 62 miljoni euro eest aastas Norrast LNG-terminali, et saada Gazpromist iseseisvaks... 

Alates 1. jaanuarist 2019 on gaasi hind Leedus tarbijatele tõusnud 15-20%. "Helesinise kütuse" maksumus sõltub muuhulgas ka strateegilise ujuvrajatise hoolduskuludest, kuhu gaas peab voolama Ameerika Ühendriikidest ja Norrast. Ilmselt ei suutnud imporditud LNG konkureerida gaasijuhtmest tuleva "helesinise kütusega". Veelgi enam, mitteametlike andmete kohaselt on Klaipeda terminali toodud Novateki LNG-d.

Sellisele järeldusele jõudis Reuters Läänemere laevaseiresüsteemi andmete põhjal. Seejuures Leedu võimud ei teatanud maksumaksjatele Venemaa ettevõttega sõlmitud lepingust midagi.

Terminalid on tühjad

Venemaa Rahvusliku energiajulgeoleku fondi juht Konstantin Simonov märkis intervjuus Sputnik, et Leedu juhtum on "tühine" ja olulistest turumahtudest pole siinkohal mõtet rääkida. Kuid see lugu on üsnagi ilmekas ülemaailmse gaasituru taustal. 

Президент Российского газового общества, заместитель председателя Директор Фонда национальной энергетической безопасности Константин Симонов.
© Sputnik / Владимир Трефилов
Konstatin Simonov

Simonovi sõnul "usutakse", et just LNG päästab eurooplased Venemaa gaasi sõltuvusest. Tegelikult on aga kaks kolmandikku selle tarvis ehitatud veeldatud maagaasiterminalide võimsusest kasutamata, ütles Sputniku allikas. 

Baltimaades oli populaarne nn "energiasaare" kontseptsioon, mille kohaselt võiks veeldatud maagaas päästa piirkonna sõltuvusest Venemaast. "Kui aga selgus, et alternatiivne gaas on kallim, hakati Leedus tarbijaid kohustama ostma eelkõige Independence kütust," arutleb Simonov.

Leedu saadikud palusid kontrollida vedelgaasi oste Venemaalt >>

Siiski õnnestus Vilniusel tänu LNG-le tõepoolest mõnevõrra alandama Gazpromiga sõlmitud lepingute järgseid gaasihindu, tunnistas ekspert. "Pole saladus, et Euroopa suhtub vedelgaasi kui imerohtu, et vabaneda Venemaa monopolist gaasijuhtmegaasi turul," selgitas ekspert, "erinevate hinnangute kohaselt on Gazpromi turuosa 35–39%."

Ikka seesama Venemaa gaas

Prantsusmaa nafta- ja gaasiettevõtte Total French'i andmetel kasvab veeldatud maagaasi turg Euroopas järgmise 20 aasta jooksul 5% aastas. "Nali on selles, et Euroopa gaasinõudlust LNG järele ei rahulda mitte Ameerika, Katari või Austraalia gaas, vaid Jamali tehase veeldatud maagaas (Yamal LNG on Venemaa Jamali poolsaarel asuv maagaasi tootmise, veeldamise ja veeldatud maagaasi tarnimise ettevõte – toim.)," ütles ekspert.

Miks USA ei suuda naftaekspordis Venemaast mööda minna >>

Vastavalt Rahvusvahelise veeldatud gaasi importijate liidu (GIIGNL) aprillikuu aruandele tarnis Venemaa 2018. aastal Euroopa Lidule 4,4 miljonit tonni, USA aga 2,7 miljonit tonni. Ja kuigi Leedu räägib uhkelt, loogikale vastupidi, sõltumatusest, on Venemaa lõpetamas Novateki terminali "Arktik LNG-2" ehitust. Selle projekti elluviimine lisab veel 20 miljonit tonni Venemaa olemasolevale veeldatud maagaasi tarnemahule. Moskva kavatseb hõivata kuni 20% veeldatud maagaasi maailmaturust.

Sisemine konkurents

Simonovi sõnul tekitab veeldatud maagaasi tootmisvõimsuse kasv Venemaa energiasektorile uusi väljakutseid. "Venemaa veeldatud maagaas hakkab Euroopas konkureerima Venemaa gaasijuhtme gaasiga," märkis ta, pidades silmas eksportijate ebavõrdset olukorda Venemaa gaasiturul (Venemaal kehtib LNG tootjatele null-eksporditollimaks – toim.). 

Muide, see väljakutse peegeldub ka mais vastuvõetud Venemaa uues energiajulgeoleku doktriinis. Dokumendi autorite sõnul toimub maailmaturul konkurents erinevate Venemaa energiaressursside vahel, mis kujutab endast võimalikku hinnariski tootjatele.

Nagu märkis intervjuus Sputnikule Venemaa Teaduste Akadeemia Nafta- ja gaasiprobleemide instituudi energiapoliitika analüüsi keskuse juht Aleksei Mastepanov, vähenevad veeldatud maagaasi ja torujuhtme gaasi konkurentsi tõttu hinnad. Eksperdi sõnul on kõigi energiakandjate samaaegne arendamine Moskvale oluline ülesanne.

Kaliningradi kaitsel

Mis aga puutub Gazpromi LNG tarneteid "Marssal Vassilevskiga", siis ei ole need tarned suured, usub Simonov. Tema sõnul oli tegemist konjunktuurse tarnega. "Venemaa ujuvseadeldis ei ole uus ekspordiaken Euroopasse, vaid on mõeldud Kaliningradi tagamiseks gaasijuhtme probleemide korral, sest gaas tuleb sinna läbi Balti riikide territooriumi," ütles ta. "Kuna aga laeval on LNG varu ja gaasijuhe töötab normaalselt, siis laeval seda kogust püsivalt hoida ei ole erilist mõtet."

Tegelikult on "Marssal Vassilevski" ette nähtud turvavõrguna kriisiolukorras, ei kahtle ekspert. Ühekordsed tarned pakuvad Venemaale huvi ka mainekujunduslikust seisukohast, ütles Simonov kokkuvõtteks. Vähemalt tuleb Moskva Euroopale vastu energiavarustuse mitmekesistamise ja kohapealse kauplemise laiendamise suunas.

Teema:
Gaas - perspektiivne energia (135)

Samal teemal

Eesti Gaas tõstab aprillist kodutarbijale gaasi hinnalage 11 protsenti
Euroopa gaas läks Ukrainale Venemaa omast neli korda kallimaks
Tsingisser: LNG terminalid on Euroopas majanduslikult ebarentaablid
Ameeriklaste LNG ei paku Saksamaale huvi
Tagid:
energiajulgeolek, Kaliningrad, Klaipeda, Gazprom, Leedu, torugaas, LNG terminal

Peamised teemad