17:19 18. August 2017
Tallinn+ 21°C
Kuula otse
Google sekkus USA presidendivalimistesse.

Google sekkus USA presidendivalimistesse: otsingumootor "eelistab" oma kandidaati

© Sputnik /
Poliitika
lühendatud link
9220

Tuntud psühholoog Robert Epsteini uurimus näitas, et Google päringuvastuste valikud on erapoolikud ja eelistavad demokraatide presidendikandidaat Hillary Clintonit. Epsteini arvates võib see mõjutada umbes 3 miljoni valija arvamust.

TALLINN, 13. september — Sputnik. Skandaal, mis oli ajendatud kahtlustest, et Google otsingumootor soosib valimiskampaanias Hillary Clintonit ja tundus olema juba vaibumas, paisub taas. Sputnik International eksklusiivses materjalis käsitletakse psühholoog Robert Epsteini uurimust, milles väidetakse, et otsingumootor ei ole erapooletu ja see võib mõjutada isegi seda, kes hakkab pärast valimisi juhtima Ameerika Ühendriike.

Dmitri Kosõrev, RIA "Rossija Segodnja" poliitiline vaatleja

Kõige huvitavam on asja juures see, et küsimus pole kaugeltki ainult Hillarys: praegune kampaania ähvardab seestpoolt õhku lasta palju, kui mitte kõik selle, millel Lääne tsivilisatsioon üldse püsti püsib. Sest kui see püsib kelmusel, siis võib see kellelegi hoopiski mitte meeldida.

Mis kaunis pilt

Kõik sai aluse videoklipist, kus keegi Matt Lieberman näitab, kuidas Google otsingumootor pakub välja väga kummalisi ja demokraatide kandidaadile väga komplimendirohkeid päringuvastuste valikuid ja see ei saa olla juhuslik. Veel selgitatakse videos, miks see nii on: kirjeldatakse just selle kompanii omanike ammuseid suhteid demokraatide partei ja Clintoni perekonnaga isiklikult, samuti Pentagoniga jne. Jah, te võite seda videot vaadata.

Tegemist on justkui väikese süütu naljaga, mida nimetatakse autocomplete, ehk automaatvalikuks ja kasutatakse vaid meie ajakulu vähendamiseks. Oletame, et hakkate otsingusse trükkima päringut "pushkin k" ja otsingusüsteem püüab juba teie otsingusoovi mõistatada, pakkudes valikut "kirjanik" (kuid mitte samanimelist linna). Kuid kui te jätkate sisestamist "pushkin kirja…", siis pakub otsingumootor mitte "kirjanik", vaid "kirjad abikaasale". Sel lihtsal põhjusel, et suurem osa päringuid tehakse just selle kohta. Kuigi rida allpool ilmuvad ka teised võimalikud valikud.

Seda teevad kõik otsingusüsteemid. Kuid Hillary juhtumis pandi tähele kummalisi asju: oletame, et Donald Trump sõimas teda kurinahaks, see on täna peamine uudis ja te tahaksite teada saada, mida ta täpselt ütles. Te hakkate sisestama "hillary ku…" ja ilmubki mitu valikut, kuid need on mingid imelikud: "kuninganna", kasvõi "kullake", kuid mitte see, mida teil vaja on.

Анализ поисковых систем Роберта Эпстайна. Запрос: Hillary Clinton is.
© Фото: Bing, Yahoo, Google
Robert Epsteini otsingusüsteemide analüüs. Päring: "Hillary Clinton is".

Ma seletan asja mugandatuna vene (eesti — toim.) keelele, kuid lugu ise on tegelik. Inglise keeles räägiti tegelikult Hillari süüdistamisest (ingl. k. — indictment), Google pakkus pärijale aga kõike muud, kuni kokkupuudeteni Indiaga välja. Miks seda ei saa olla: sellepärast, et valikute pakkumine peaks toimuma tuimalt ja automaatselt.

Kui suurem osa inimestest otsib täna midagi Hillary süüdistuste kohta ja kellelegi ei palku huvi tema suhted Indiaga, siis funktsioon peaks seda reaalajas arvestama ja vastavalt sellele ka reageerima. Muide, teistes otsingusüsteemides, nagu Bing ja Yahoo oli kõik tavapärane, guugeldajatel aga mitte.

Järeldus saab olla vaid üks: keegi korporatsioonist aitab Hillaryt, kas käsitsi või vastava programmi loomisega.

Aga arvake ära, millised eelistatud päringuvastused olid Google otsingusüsteemis mitte ainult Donald Trumpi, vaid ka Bernie Sandersi — Clintoni demokraadist vastase kohta.

Анализ поисковых систем Роберта Эпстайна. Запрос: anti Hillary” and “anti Trump.
© Фото: Google, Yahoo
Robert Epsteini otsingusüsteemide analüüs. Päring: " anti Hillary" and “anti Trump".

See skandaal puhkes juba kevadel, kuid Google korporatsioon teatas, et midagi sellist ei ole olnud, keegi nägi und. Ja kõik rahunes maha. Äkki aga selgus, et kogu selle aja töötas seltskond huvilisi, kes tõestas, et kõik mitte ainult et ei olnudki nii, vaid oli arvatust veel palju hullem.

Probleem oli selles, kuidas tabada kelm teolt ja leida tõendeid. Asi on selles, et informatsiooniline olukord muutub pidevalt, tuleb jõuda kahtlust tekitavad asjaolud fikseerida. Ja veel — otsingusüsteemid hoiavad kõiki korraga ja igaüht eraldi kupli all, analüüsivad, milliseid päringuid antud konkreetne inimene (arvuti) teeb ja kujundab selle põhjal individuaalsed vastusevalikud. Selle tulemusena on igal inimesel igal ajahetkel arvuti kuvaril erinev pilt.

Ja siis hakkas grupp huvilisi eesotsas Robert Epsteiniga Californiast tööle erioperatsiooni režiimis. Tehti päringuid kõige erinevamatest arvutistest ja tehti kõigest kuvaritõmmised. Muide, Epstein on sama mees, kelle töö põhjal tegi Matt Lieberman oma video. Ja veel, Epstein on psühholoogiadoktor, inimkäitumise psühholoogia alal.

Seepärast ei annagi ta ainult Googlile vastu näppe, vaid ta selgitab ka kvalifitseeritult välja, millised võivad olla selliste etteütlemiste tagajärjed ühtedele või teistele valijategruppidele.

Teadus on pika vinnaga nähtus. Epstein kavatses oma uurimuse avaldada alles talvel, kuid mõistes, et presidendivalimised on juba novembris, avaldas ettekande praegu.

See on mahukas dokument, mida tuleks lugeda tervikuna, kuid seal on juttu näiteks sellest, et Google trikid võivad mõjutada kolme miljoni valija otsust selle kohta, kelle poolt hääletada. Seda on praeguses heitlikus olukorras vägagi palju.

Анализ поисковых систем Роберта Эпстайна. Запрос: crooked H-I-L-L-A.
© Фото: Google
Robert Epsteini otsingusüsteemide analüüs. Päring: "crooked H-I-L-L-A".

Jutt on nendest, kes algusest peale ei suutnud otsustada ja jäid lootma internetile, et küll see juba inimest informeerib. Mõnede kogukondade puhul saab sellisel viisil mõjutada kuni 80% selle koosseisust.

Ja veel tõestatakse väljaspool igasugust kahtlust, kuidas seletada publikule selliste valikute eelistust, nagu "Hillary on eduseisus", "Hillary on suurepärane", et guugeldada kuulsat sõnaühendit "nurjatu (crooked) Hillary" ilma lahinguta on võimatu, et vastuseks päringule "Millal on valimised?" ilmub, võite isegi arvata, kelle foto…

Анализ поисковых систем Роберта Эпстайна. Запрос: When is the election?.
© Фото: Google
Robert Epsteini otsingusüsteemide analüüs. Päring: "When is the election?"

Pole kuritegu, vaid nurjatus

Kõik see oli vaid tühiasi. Sellised on aga uurimuse ülejäänud järeldused: esineb "otsingumootori manipuleerimise efekt" (Search engine manipulation effect — SEME), see tähendab päringuvastuste valikud juhivad meid otsingut pidi nagu "rihma otsas verekoer jälge mööda".

Arvestades eriti tõsiasja, et see polegi enam "valik", te ei saa seda funktsiooni välja lülitada, süsteemi väljatöötajad on sellegi eest juba hoolt kandnud.

Mis iganes ka ei olnud automaatvalikute mõte kunagi, nüüd on selle peamine otstarve manipuleerimine" (inimese teadvuse ja käitumisega). Ja see ei käi mitte ainult Ameerika valimiste kohta.

Esialgne ettekanne tuletab meelde, et "kuna Google'ile kuulub üle maailma 90% otsinguvõimalustest… siis me leiame, et SEME suudab viimastel aastatel määrata 25% valimistulemustest kogu maailmas ja selle mõju valimistele kasvab iga aastaga". Meenutagem, kuidas riigisekretär Hillary Clinton promos "internetivabadust" globaalses mastaabis…

Nii et jutt ei käi mitte ainult temast ega eelseisvate valimiste tulemustest. Skandaalil on kõik võimalused väljuda USA piiridest ja muutuda justnimelt globaalseks.

Анализ поисковых систем Роберта Эпстайна. Запрос: Who will be the next president?.
© Фото: Google
Robert Epsteini otsingusüsteemide analüüs. Päring: "Who will be the next president?"

Juhuslikult kukkus nii välja, et viimastel aastatel kirjutasin ja rääkisin ma palju sellest, et Ameerika, aga sisuliselt juba rahvusvahelised kompaniid manipuleerivad üle maailma inimeste teadvusega mitte ainult poliitika, vaid raha pärast. Tegelikult muudetakse tahtlikult miljonite inimeste tarbimismudeleid, pestes nende ajusid udujuttudega ühtede kaupade (näiteks suhkru) kahjulikkusest ja teiste, konkureerivate toodete kasulikkusest. Seejuures irvitatakse inimeste üle, aetakse neid hulluks, ässitatakse neid aktiviste abiga üksteise kallale…

Valimistel võite te mitte osaleda, arvates, et teil lastakse rahus elada. Kuid sellestki ei tule midagi välja.

Kui kogu see sopp hakkab välja ujuma, nagu praegu Hillary guugeldamisega toimub, siis saab kogu tsivilisatsiooni moraalne laostumine ja allakäik olema tõsine. Mida saaks nende ebameeldivuste ootuses soovitada: ärge laske end petta ega järgi vedada nagu koera. Õppige õppima — alati.

Ja lõpuks. See, mida Google teeb, ei ole kuritegu. Seadust selle vastu ei ole (ja kuidas seda sõnastadagi?). Teadvuse manipuleerimist ei loeta juriidiliselt kelmuseks. Kuid meenutagem, et juttu oli vaid ühest funktsioonist, ainult automaatvalikutest, kuid kui palju on seal veel muid võimalusi…

Autori arvamus ei pruugi kokku langeda toimetuse seisukohaga.

 

 

 

Tagid:
otsingumootor, valimised, Google, Robert Epstein, Donald Trump, Hillary Clinton, USA

Peamised teemad