09:34 11. Detsember 2017
Tallinn-3°C
Kuula otse
Valimiste lõpptulemused otsustatase sotsiaalvõrgustikes, illustratiivne foto

Valimiste lõpptulemused otsustatakse sotsiaalvõrgustikes

© Sputnik / Наталья Селиверстова
Poliitika
lühendatud link
KOV volikogu valimised 2017 (127)
3210

Massilised propagandaüritused, tellitud küsitlused ja püüded kõikvõimaikul viisil oma konkurente sotsiaalvõrgustikes mustata – kõik see näitab, et alanud on viimane Eesti kohalike omavalitsuste valimiste eelne nädal

Nikolai Filonov

"Vaadake, peaminister ise küpsetab pannkooke, ja kui hästi see tal õnnestub! Hääleta meie poolt!" lausutakse sotsiaalvõrgustikes levivas Keskerakonna videoklipis. Ning otse tema vastas jagab meeneid tuntud reformierakondlane. Ja samuti küpsetab midagi. Omaette perepäeva Tallinna hipodroomil korraldas Savisaare Liit ja Tegus Tallinn – lapsed ratsutasid ponidel, kostitati kohvi ja küpsistega. Valijal on valikuid küllaga – nii tasuta meelelahutust kui võimalusi koguda endale pastakate varu, milliseid majapidamises ikka vajaliku asjakesena jätkub vaat et järgmiste valimisteni. Lapsed aga lustivad lihtsalt õhupallidega.

Tormijooks sõpradele

Aga ainult lageda taeva all on kõik nii südamlik ja meeldiv – sotsiaalvõrgustikes möllavad tõelised valimiseelsed tormid, millest saavad eriti suurelt sakutada kandidaatide sõbralisti sattunud, kes peavad päevast päeva taluma meeldetuletusi, kuivõrd suurepärane seltsimees sinu sõbralistis leidub ja kui kibekiiresti tasub tõtata just tema poolt hääletama. Lisaks üritatakse arvukates kasutajagruppides konkurente kõikvõimalikul moel mustata, tirides lagedale kompromiteerivaid tõiku või neid lihtsalt välja mõeldes, nähtavasti arvates, et valimisvõitluses on kõik vahendid head.

Mõned kandidaadid laskuvad oma süüdistustes lausa laimamise ja laadasõnelusteni. Tõsi küll, kas nende potentsiaalsed valijad seda ka hindvad, on suuresti küsitav.

Poliithiiglaste viimane võimalus >>

Suundumus on ilmne

Sedapuhku on üldse esimest korda kandidaatide enesereklaamis niivõrd olulist rolli asunud etendama sotsiaalvõrgustikud. Kui veel üsna hiljuti oli poliitikute seas vaid mõningaid tegelasi, kes tegid enesele nime skandaalsete kommentaaridega suurtes eestimaistes portaalides, siis nüüd on sotsiaalvõrgustikud pinnale toonud kümneid ühiskonnas enam või vähem tuntud tegelasi, kes suure tõenäosusega õige varsti jõuavad saadikutena kohalike võimuorganite ridadesse ning mõne aasta pärast ka parlamenti.

Põhimõtteliselt polegi see paha, kuna ühest küljest on tegemist aja märgiga ning teisest küljest võimaldab see tagada tõhusama poliitiliste põlvkondade vahetumise. Kes ajaga sammu ei käi, heidetakse üle parda.

Küsitlus sõbra kasuks

Ent ka ajaproovi läbi teinud mooduseid valijate teadvuse mõjutamiseks pole unarusse jäetud ning esmajärjekorras on selleks arvukad tellimuslikud arvamusküsitlused. Kõik enam või vähem ühiskonnaelu tundvad inimesed teavad, et Eestis on kõigest kaks tõsiseltvõetavat avaliku arvamuse uuringute firmat – Kantar Emor ja Turu-Uuringute AS. Kuid valimiste eel on järsku tekkinud hulganisti MTÜ-sid, kes avaldavad omaenese "uuringuid".

Politoloog: Keskerakonnast on saanud täielik peavoolu esindaja >>

Tavaliselt osutuvad need põhjalikumal vaatlusel lihtsalt huviklubideks, kuhu kuulub vaid käputäis inimesi. Aga see ei takista neid väljastamast vägevaid pressiteateid, kus kuulutatakse valijate ülekaalukat eelistust mingi teatud erakonna kasuks. Samas pole sedasorti pressiteadetes tavaliselt sõnagi küsitlusuuringu meetodi kohta. Parimal juhul on tegemist paarisada inimest hõlmava amatöörlikult süsteemitu küsitlusega, halvemal juhul aga mingil veebilehel toimetatud veebipõhise hääletusega, millest on saanud osa võtta kümmekond sõpra või klubiliiget.

Aga inimeste hoiakutele avaldab see oma mõju. Eriti neile, kes eelnevalt on kavatsenud hääletada mitte suurte erakondade, vaid ühe või teise valimisliidu nimekirja poolt. Tekib ju ekslik ettekujutus, et antud nimekiri ei pruugi üldse piisavalt hääli saada ja järelikult polegi mõtet nende poolt hääletada.

Mugavus objektiivsuse vastu

Eelseisvale ametlikule valimispäevale eelnevast nädalast kõneldes tasuks pöörata tähelepanu eelvalimiste ja elektroonilise hääletamise pidevalt kasvavale rollile. Hoolimata e-hääletamise süsteemis avastatud turvariskidest hindavad tavalised Eestimaa elanikud selle toimingu mugavust – hääletada otse tööl või kodus arvuti tagant lahkumata ning seetõttu on e-valimiste populaarsus aastatega vaieldamatult aina kasvamas.

Samas – neil valimistel esmakordselt niivõrd ulatuslikult kasutusele võetud süsteem, kus valdade valimisjaoskonnad asuvad suurtes kaubanduskeskustes, suurendab nähtavasti samuti valimisaktiivsust.

30 Tallinna volikokku pürgijat on kriminaalkorras karistatud >>

Samaaegselt nende hääletamisvõimaluste laienemisega kerkib küsimus võimalustest valijat ülemäära mõjutada. Nagu teada, on agitatsioon vahetult valimiste päeval keelatud, kuid e-hääletuse ja eelhääletamise vältel käib agitatsioon veel täie jõuga. Kas see on õige? Siin on, mille üle seadusandjal mõtelda.

Olgu kuidas on, kuid valimiseelset kära on valijatel jäänud taluda veel vaid mõni päev, misjärel algab kuluaarides peetavate koalitsiooniläbirääkimiste etapp, mille tulemusena ka otsustatakse, kes asub riiki kohalikul tasandil järgmise nelja aasta vältel juhtima.

Autori arvamus ei pruugi kokku langeda toimetuse seisukohaga.

Teema:
KOV volikogu valimised 2017 (127)
Tagid:
valimiseelne, sotsiaalmeedia, hääletamine, reklaam, propaganda, valimised, kandidaat, KOV, Eesti

Peamised teemad