04:44 17. August 2018
Kuula otse
  • USD1.1370
  • RUB76.2551
Eesti peaminister Jüri Ratas

Milleks Bilderbergi klubile Eesti peaminister

© Sputnik / Алексей Витвицкий
Poliitika
lühendatud link
Rostislav Ištšenko
19340

Miks kuulus Bilderbergi klubi kutsus oma koosolekule Eesti peaminister Jüri Ratase ja mis pistmist on sellel Rail Baltic raudteega, arutleb Süsteemse analüüsi ja prognoosikeskuse president Rostislav Ištšenko.

Rostislav Ištšenko, Süsteemse analüüsi ja prognoosikeskuse president

Eesti peaminister Jüri Ratas lendas Torinosse. Ta kutsuti Bilderbergi klubi koosolekule. Vandenõuteooriate apologeetidele meenus kohe, et väga suletud Bilderbergi klubil on "maailma valitseja" maine. Ma ei tea, mida nad sellega silmas peavad.

Võibolla nad vihjavad, et nüüd hakkab "maailma valitsust" juhtima eestlane, või vastupidi, "maailma valitsus" hakkab Eestit likvideerima.

Kuid mind piinavad ebamäärased kahtlused. Asi on selles, et lisaks Bilderbergile on ka teisi äärmiselt suletud klubisid, mida "eksperdid" nimetavad "maailma salajaseks valitsuseks". Rooma klubi, näiteks. Ma ei tea, miks maailm vajab kahte (või rohkemat?) "salajast valitsust". Seda enam, et sarnaseid, ainult et täiesti avalikke üritusi peetakse Davosis, Peterburis ja mujalgi.

Kellele on see kasulik?

Kõigil nendel kohtumistel üritavad suurimad erainvestorid mõjukatelt poliitikutelt saada mingit eksklusiivset teavet. Ja poliitikud püüavad meelitada oma riikidesse välisinvesteeringuid. Ja maailma kuulsamad meediaväljaanded valgustavad entusiastlikult seda protsessi, sageli isegi mõistmata, kuidas poliitikud ja rahastajad neid oma huvides ära kasutavad.

Ratas: Rail Baltic on Balti riikide koostöö proovikivi >>

Erinevus seisneb selles, et avatud majandusfoorumid on rohkem keskendunud meediakomponendile (kuigi ka seal toimub palju võõraste pilkude eest varjatud kohtumisi ja istungeid), suletud klubid on aga keskendunud eksklusiivse teabe hankimisele suletud režiimis (ainult klubi liikmetele).

Ühelt poolt, võib eeldada, et sellisesse kinnisesse klubisse kuulumine annab eelise (te valdate mingit eksklusiivset, teistele teadmata infot). Teiselt poolt, juba koosolekule kutsutud külaliste koosseis lubab arvata, milline teave klubi liikmeid huvitab ja teha järeldusi nende äriliste ja poliitiliste huvide kohta. Ja kui nüüd kaks ja kaks kokku panna, on võimalik kerge vaevaga vastavate inimeste edasine tegevus välja rehkendada.

Vanad inglise klubid, kus joodi, söödi ja mängiti kaarte, möödaminnes ka poliitilistel ja äriteemadel arutledes, olid omamoodi mineviku sotsiaalvõrgustikud, mis olid korraldatud kutsealade põhimõttel (sõjaväelaste, kindlustusmaaklerite, advokaatide jne), poliitiliste eelistuste järgi (tooridel omad, viigidel oma klubid) või seisusepõhised (isegi kõige rikkam kodanlane ei saanud sattuda iidsete aristokraatide klubisse).

Praegused klubid on lihtsamad — ainult äri, ei midagi isiklikku. Võite olla geenius või idioot, lojalist või opositsionäär, võite mitte teada oma esivanemaid kaugemale vanaemast või tunda oma sugupuud isa poolt alates kuningas Saalomonist ja ema poolt alates jumalanna Amaterasust, kontrollida miljardeid või olla keskklassist. Kui teil on mingit teavet, mis on klubi liikmetele oluline, siis teid sinna ka kutsutakse.

Martin Helme: Rail Baltic on katastroofiprojekt >>

Investoritest klubiliikmed

Bilderbergi klubi erinevatel üritustel on eri aegadel käinud Grigori Javlinski, Lilia Ševtsova, Anatoli Tšubais, Aleksei Mordašov ja Sergei Gurijev. Ei saa öelda, et see oleks kuidagi nende edasist saatust mõjutanud (nende vaated, huvid, eluviisid olid juba välja kujunenud ja nad saavutasid oma tegevusvaldkondades edu ammu enne klubi üritustel osalemist).

Venemaa poliitikale, Venemaa valitsuse prioriteetidele, Moskva rahvusvahelisele positsioneerimisele ei avaldanud see mingit mõju. Järelikult tuleks vastust küsimusele, mida bilderberglased eestlasest tahavad, otsida ärihuvide tasandilt — kus need poliitiliste otsustega seostuvad.

Euroopa vähendab kolmekordselt Rail Balticu rahastamist, illustratiivne foto
© Sputnik / Евгений Ашихмин

Just poliitilise teabe eksklusiivsus võimaldab Bilderbergi klubi liikmetel teha õigeid investeerimisotsuseid. Poliitikaga kokku kasvanud äri teenib mitte selle pealt, et dikteerib poliitikutele, milliseid otsuseid nad langetama peavad (see on kõige metsikumate oligarhide praktika kõige mahajäänumates maades, ja see ei too kunagi midagi head ei oligarhidele ega riikidele endile).

Tsiviliseeritud ärihaid teenivad selle pealt, et nad teavad ette poliitilisel tasandil langetatavatest otsustest. Seetõttu on neil võimalik müüa hinnatõusu kõrgpunktis ja osta kõige sügavaima hinnalanguse ajal.

Kõik teele!

Bilderbergi klubi koosolekule on lisaks Eesti peaministrile kutsutud Balti riikide ühisettevõtte Rail Baltic projektijuht Baiba Rubesa ja SEB Panga juhatuse esimees Marcus Wallenberg. Kummalisel kombel on nad kõik seotud eelpoolviidatud Rail Balticu projektiga, mis näeb ette Euroopa rööpmelaiusega transiitraudtee rajamist Berliinist Helsingisse läbi Poola ja Baltikumi.

See võimaldaks rongiliiklust ilma vaguniveermikku vahetamata, lühendaks kaubaveo aega ja vähendaks selle maksumust. Mõned eksperdid viitavad selle raudtee sõjalisstrateegilisele tähtsusele, pidades silmas Baltimaades oleva sõjalise kontingendi ettevalmistamist sõjaks Venemaaga.

Rail Baltic: vastuoluline raudtee >>

Minu arvates on selle sõjaline tähendus kaheldav. Nii sellepärast, et kaasaegsed ründevahendid lubavad selle ainukese magistraali kerge vaevaga rivist välja viia, kui ka sellepärast, et NATO kavatseb luua sõjaväekontingendi, mis oleks piisav Vene vägede hüpoteetilise rünnaku korral Balti riikidele seda vähemalt kaks kuni kolm nädalat tõrjuma, alles viie kuni seitsme aasta pärast. Ja need on kahe aasta tagused plaanid.

Arvestades põhiliste liitlaste (Prantsusmaa, Saksamaa, Suurbritannia) ja Ameerika Ühendriikide suhete praegust seisu, ei ole need plaanid realiseeritavad juba põhimõtteliselt. Lisaks tuleb aru sada, et vägede arvukuse suurendamise võimekus sõltub mitte ainult kommunikatsioonide läbilaskevõimest, vaid ka vastava piirkonna võimekusest neile kõik vajalik tagada.

Balti riikidele valmistab seal juba praegu paiknevate NATO üksuste vastuvõtmine raskusi. Ja lõpuks, sõja tingimustes on täiendav raudtee loomulikult hea asi. Kuid sõda kas tuleb või mitte, ja kui tulebki, siis pole teada, millal. Sõja ootuses peaks objekt töötama, kui mitte kasumit teenides, siis vähemalt tagama enda ülalpidamise. Vastasel korral selleks ajaks, kui sõjaväelastel seda vaja läheb, on see juba lihtsalt kadunud.

Vaja on veoseid või vähemalt teavet

See on peamine probleemide allikas. Kõige järgi otsustades pole sellel teel midagi vedada. Kaubavoog Saksamaalt Soome ja tagasi ei olegi nii suur — see ei ole kõige tihedam maailmakaubanduse suund. Olemasolev taristu saab sellega kenasti hakkama ja seal on veel reservigi. Balti sadamate kaubavoogudega pole mõtet arvestada. Vene transiidist ilmajäetuna on need kokku kuivamas.

Üldiselt on Balti riikides ja Poolas hakatud arutlema, kas tasub ehitada teed, mis pärast hakkab loodetud kasumi asemel kahjumit tootma. EL võtab enda peale küll ehituse rahastamise, kuid selle edaspidiseks teenindamiseks tuleb endal raha leida. On tõsine hirm, et seda teed ei ehitata mitte kunagi.

Kuid teisest küljest on Balti riikides (eriti Eestis, kus tee peaks üle minema Helsinkisse suunduvale praamile) võimsad äriringkonnad, kes on kavatsenud ja kavatsevad EL poolt rahastatava projekti pealt kõvasti teenida. Ja nad nõuavad selle realiseerimist. Muide, just nemad üritavad seda teed oma riigi avalikkusele maha 'müüa' kui riigi sõjalis-strateegilist julgeolekut tagavat rajatist (julgeoleku eest tuleb ju maksta hinda küsimata).

See tähendab, et olukord on ebaselge ja lugupeetud inimesed peavad selgeks tegema: kas osta või müüa. Ja "valvepoliitikute" lalinast peavad nad aru saama, milline otsus pikas perspektiivis tehakse, isegi kui teabekandjal endal ei ole sellest veel aimugi.

Tegelikult selles suure poliitikaga seotud suure äri tegemise kunst seisnebki. Kui selliste klubide koosolekutele kutsutud teabedoonoritest poliitikud suudaksid ise teha oma teadmistest õigeid järeldusi, siis liigutaksid nemad miljardeid ja istuksid erinevates eraklubides ja praegused klubiliikmed peaksid suureks auks kasvõi kordki elus olla nende koosolekule kutsutud.

Autori arvamus ei pruugi kokku langeda toimetuse seisukohaga.

Tagid:
poliitika, raudtee, majandus, Bilderbergi klubi, Bilderbergi grupp, Rail Baltic, Jüri Ratas, Torino, Eesti, Itaalia

Peamised teemad