12:51 23. September 2019
Kuula otse
  • USD1.1030
  • RUB70.3933
Euroopa Liit ei luba Hiinal osaleda Soome lahe aluse tunneli ehitamise

Euroopa Liit ei luba Hiinal osaleda Soome lahe aluse tunneli ehitamise

© Sputnik / Владимир Астапкович
Poliitika
lühendatud link
Tallinna–Helsingi tunnel (13)
19401

Brüssel märkis, et Eestil ei ole oma strateegiliste välisinvesteeringute riskide hindamise strateegiat ja seepärast tuleb kasutada Euroopa Komisjoni kriteeriume, mille eesmärk on takistada Hiina ja Venemaa juurdepääsu Euroopa taristule.

TALLINN, 17. veebruar — Sputnik, Aleksei Toom. Brüssel tervitas Euroopa Parlamendi otsust toetada Euroopa Komisjoni kavatsust luua kontrollisüsteem, mis takistaks Hiina, Venemaa ja Brasiilia investoritel omandada strateegiliselt olulisi ettevõtteid ja tehnoloogiaid.

Päev varem teatas Euroopa Parlament, et enamik saadikuid toetas Euroopa Komisjoni ideed suurendada välisinvesteeringute kontrolli strateegiliselt olulistes EL rajatistes ja tehnoloogiates. Euroopa Komisjon esitas sellise ettepaneku Lääne-Euroopa riikide mõjul, kes on mures Hiina poolt ettevõtete kokkuostmise pärast EL riikides. Üleskutsed vajadusest takistada välismaalastel strateegiliselt oluliste objektide ostmist hakkasid eriti tugevalt kõlama 2016. aastast, kui Hiina äriühing omandas kontrolliva osaluse Kreeka Pireuse sadamas.

Helsingi-Tallinna tunneli projekti rahastab Dubai firma>>

Brüsseli pakutud Euroopa kolmandate riikide investeeringute kontrolli kava tähendab, et Euroopa Liidu riigid peavad Euroopa Komisjonis loodud institutsiooni taotlusel esitama teavet välisriikide investeeringute, näiteks ettevõtte ostmise kohta või teatama kohustuslikult tehingutest, mis kujutavad endast julgeolekuriski ja küsima Brüsseli soovitusi.

See omakorda konsulteeriks teiste huvitatud liitlasriikidega ja annaks välisinvesteeringuid vastu võtta kavatsevale riigile soovitusi, mida ta peaks otsuse tegemisel arvestama.

Hiinlastel võidakse keelata investeerida ka Soome lahe alusesse tunnelisse

Peaaegu kõikidel EL riikidel on juba oma välisinvesteeringute kontrollisüsteemid ja teenistused olemas, kuid Euroopa Komisjoni arvates on riikide investeeringute riskitasemete hindamise kriteeriumid liiga erinevad ning seetõttu on absoluutselt vajalik ühtne lähenemisviis, ühised eeskirjad ja erinevate EL riikide huvide kooskõlastamine.

On selge, et selliste väikeste riikide puhul, nagu Balti riigid, tähendaks Euroopa Komisjoni soovitus, mis tugineks näiteks Saksamaa või Prantsusmaa arvamusele, välisinvestoriga tehtava tehingu keelamist. Seega võib EL välisinvesteeringute kontrollisüsteem lubada peaaegu igasuguse Hiina või Venemaa äriühingu investeeringu blokeerimist julgeolekuriski ettekäändel EL-le tervikuna.

Näiteks kui Hiina poleks Sillamäe haruldaste muldmetallide tehase ostnud varem, vaid soovinud seda osta alles praegu, oleksid nad tehingust tõenäoliselt keeldunud, sest selliste metallide tootmist võib mõistlikult pidada strateegiliselt oluliseks kogu Euroopa Liidu seisukohalt.

Soome pealinn Helsingi
© Sputnik / Михаил Фомичев

Simson ja Michal näevad koostöövõimalust>>

Kahtlemata on ka Helsingi ja Tallinna vaheline veealune tunnel, mille projekt on nüüd huvi äratanud juba Läänemere mõlemal kaldal, samuti strateegiliselt tähtis objekt kogu EL jaoks. Sellest tulenevalt ei pruugi Brüssel, nagu Sputnik Eesti on juba kirjutanud, lubada huvitatud riikidel projekti Hiina investoreid kaasata, mis tähendab kõige tõenäolisemalt kogu tunneli idee mahamatmist.

Välisinvesteeringute erihinnangu nõue on seotud eelkõige veevarustuse ettevõtete, transpordi- ja sidetaristuga, meediaga, pooljuhtide tootmisega seotud tehnoloogiatega, tehisintellekti ja robootikaga.

USA investeeringud on head, Hiina ja Brasiilia omad aga ohtlikud

"Kiirus, millega me üksmeelele jõudsime, näitab vajadust luua kiiresti üleeuroopalised eeskirjad välisinvesteeringute kontrollimiseks," ütles Euroopa Komisjoni president Jean-Claude Juncker, kommenteeris saadikute hääletust Euroopa Komisjoni ettepaneku eelnõu üle, "me tahame, et Euroopal oleks kõige avatum investeerimisrežiim maailmas, kuid samal ajal peame me kaitsma Euroopa strateegilisi huve ning sellepärast looma kolmandate riikide ettevõtete poolt Euroopa ettevõtete ja strateegiliste objektide soetamise hindamise ja kontrollimise (süsteemi)."

"Mul on väga hea meel, et Euroopa Parlament seda algatust toetas," ütles ELi kaubandusvolinik Cecilia Malmström, "välisinvesteeringud on Euroopa majanduse tervisele väga olulised. Samal ajal on ilmne, et me oleme sunnitud reageerima võimalikele ohtudele meie julgeolekule, mis on tingitud teatud investeeringutest kriitilistesse rajatistesse, tehnoloogiatesse ja infrastruktuuridesse. EL riikidel ja Euroopa Komisjonil saab olema märksa parem ülevaade Euroopa Liitu tehtud välisinvesteeringutest ning esimest korda suudame me ühiselt ära hoida võimalikke riske julgeolekule ja avalikule korrale."

Tallinn-Helsingi püsiühenduse rajamise toetusrühma avaüritus
© Riigikogu / Erik Peinar

Soomlased on valmis liituma Rail Balticuga>>

Brüssel ei varja eriti, et Lääne-Euroopa on mures Hiina investeeringute pärast Euroopa ettevõtetesse ja sadamatesse.

Nagu tõendab Euroopa Komisjoni statistika, ei ole Euroopa siiani eriti mures olnud selle üle, et USA investeeringud Euroopas on peaaegu võrdsed eurooplaste endi investeeringutega oma majandusse, tehnoloogisse ja meediasse (vastavalt 5,1 ja 5,7 triljonit eurot) , kuid muutus närviliseks, kui Hiina ettevõtete investeeringud suurenesid kuus korda, mis 2015. aasta (tõenäoliselt juba aegunud) andmetel oli 1,5 triljonit eurot, Venemaa investeeringuid kahekordistusid ja Brasiilia otseinvesteeringuid suurenesid viimase kahe aastakümne jooksul kümme korda.

Teema:
Tallinna–Helsingi tunnel (13)
Tagid:
Euroopa Komisjon, tunnel, Hiina, Soome, Eesti

Peamised teemad