17:33 22. Oktoober 2019
Kuula otse
  • USD1.1173
  • RUB71.1373
Märt Sults

Märt Sults: tehissaared toovad Eestile ennenägematut tulu

© Sputnik / Вадим Анцупов
Kinnisvara
lühendatud link
13831

Tehissaared Paljassaare lahes annavad Eestile terve teise eelarve jao lisatulu, mitu tuhat töökohta ja kujunevad elitaarseks puhkekohaks nii eestimaalastele kui ka turistidele, teatas projekti autor, Riigikogu ja Tallinna linnavolikogu saadik Märt Sults

TALLINN, 18. november — Sputnik. Sultsil on tulnud läbi käia terve hulk ametkondi ja läbida ridamisi bürokraatlikke protseduure, enne kui planeering valmis ja Eesti valitsusasutuste poolt heaks kiidetud sai.

Paljassaare poolsaarel avati laudtee
© Sputnik / Вадим Анцупов

Projekt hakkas idanema peaaegu üheksa aastat tagasi – siis lõpetas nii linn kui valitsus agara rahavalamise haridussfääri: ei olnud enam raha õpetajatele väljateenitud palkade maksmiseks ega õppeasutuste remontimiseks. Olles tol ajal Tallinna Kunstigümnaasiumi direktoriks, hakkas Märt Sults aktiivselt otsima raha hariduse arendamiseks ja sotsiaalseteks tagatisteks ning soovis luua riigist eraldi seisva "paralleelmaailma", politiseerimata struktuuri. Märt Sultsi arvates peavad targad saama veel targemaks, hariduse keskmine tase peab tõusma ning kutsekoolid neile, kes õppida ei viitsi, ei saa jääda "rumalate koolideks", mis Sultsi hinnangul praegu just aset leiab.

Мярт Сультс рассказывает о своем грандиозном проекте
© Sputnik / Вадим Анцупов
Märt Sults.

"Oma põhilise ettevalmistuse poolest olen mitteorgaanilise keemia keemik, teiseks erialaks on mul psühholoogia. Kunstiga seob mind ainult poolelijäänud koolitus mööblirestauraatori ametiks. Inimesed arvavad, et ma olen kunstnik ja unistaja, et "las joonistab", aga ma olen reaal- ja loodusteaduste mees – mõtlen kiiresti, üldistan, oskan arvutada. Sellepärast tuligi mulle pähe Paljassaare lahe tehissaarte idee," kõneles Sults.

Imetõugu kala tsingi ja kaadmiumi vesilahuses

Kuus aastat läks ära sellele, nagu Märt Sults lausub, et teha saarte rajamispaigas kõik veeanalüüsid. Tal tuli teha uuringud kõigi Mendelejevi tabeli elementide, bensoehapete, fenoolide ja muude orgaaniliste ning anorgaaniliste ühendite sisalduse kohta.

"Minu projektile seati kogu aeg tõkkeid ette. Mõeldi näiteks välja, et mingi imetõugu kala, keda seal kunagi olnud pole, ei saavat sigida. Ma tegin analüüsid niisuguste aromaatsete ühendite kohta, et keskkonnaministeeriumis isegi ei tuntus selliseid formuleeringuid ja "oldi hullumas" – keemiast midagi mõikavaid spetsialiste seal ju ei ole, vaid on lihtsalt ametnikud," nentis Sults.

Планы и технические схемы будущих островов
© Sputnik / Вадим Анцупов
Tulevaste saarte tehnilised dokumendid.

Projekti autor lisas, et päris projekti idanemise alguses tuli tema juurde Dubai kuulsaid Palmisaari ehitava firma esindaja. Sõlmiti vaikimisleping, kuid allkirjade kogumine oli sedavõrd keerukas ja võttis nii palju aega, et Dubai tegelane sõitis minema, lausudes: "I can't get this crazy country!" ("Ma ei saa sellest hullumeelsest maast aru!")

Bürokraatlike karide tipuks osutus muinsuskaitseameti avaldus, et Paljassaare lahe põhjapinnases lebab viikingite laev. Tuli tõestada, et väga tihedast sinise savi kihist poleks selline laev saanud läbi vajuda.

Nüüd aga, nagu Sults ütleb, on kõik load kätte saadud ning planeering on tänaseks päevaks linnnavõimude poolt kinnitatud.

Tunnel allveelaevadele ja lausmadalik

Projekti geniaalsus seisneb selles, et Paljassaare lahes on nõukogude allveelaevade jaoks rajatud kaheksa meetri sügavune kanal – allveelaevad jõudsid Tallinnasse, said varustust ja tõusid isegi pinnale. Niiviisi on olemas süvaveesadam, kuhu saavad tulla igasugused kruiisilaevad kogu maailmast.

Aga asja sisu on veel selleski, allveelaevadele mõeldud kanal on selles lahes ainus sügav koht, kogu ülejäänud sügavus aga ei ületa valdavalt pooltteist meetrit. See tähendab, et saarte rajamiseks ei ole vaja liiva kohale vedada, vaid tuleb augud kaevata ja teha neisse vundamendid. Saari ülal pidada on keerulisem kui neid ehitada, kinnitab Sults, kuna Paljassaare lahe põhi kerkib – küll millimeetri haaval, aga siiski – kogu aeg.

Планы и технические схемы будущих островов
© Sputnik / Вадим Анцупов
Tulevaste saarte skeemid.

"Miks mitte näiteks Aegna, vaid just Paljassaare kõrvale? Asi on selles, et sealsamas lähedal on ettevõtte Tallinna Vesi veepuhastusseadmed, seega pole veepuhastust tarvis täiendavalt luua – see vähendab oluliselt projekti maksumust. Ning kõnts kandub kas avamerele või Tallinna Vee puhastusseadmetesse," lisas Sults.

Betoonist saared Läänemeres saavad nimeks Paljassaare kultuurilaiud või Arctic Islands. Tehissaari, sisuliselt kolm betoonkuubikut lahes saab olema kolm ning esitus peab kestma 2,5 aastat.

Esimesest päevast peale hakkavad maksud laekuma – ehitajaga sõlmitud leping näeb ette, et 30–40% käibest (mitte kasumist, seega jõhkrad protsendid) kannab ta üle hariduse tarbeks.

Nagu Sults ütleb, on olemas ka eelleping, et ehitusfirma registreeritakse Eestis, mis tähendab, et maksud jäävad meie riiki ega hakka minema Inglismaale, Rootsi või näiteks Süüriasse. Märt Sults kinnitab, et käive kõigilt kolmelt saarelt kokku moodustab mahult kogu Eesti teise aastaeelarve.

Saar I: konverentsid ja kontserdid

Põhisaarel hakkab paiknema multifunktsionaalne kümne tuhande istekohaga konverentsisaal, kus saab korraldada ka maailmatasemel tähtede kontserte.

"Sedavõrd suurt saali Euroopas ei ole, ja Eestil on võimalik korraldada konverentse, mis praegu leiavad aset Berliinis, Stockholmis või Helsingis. Korraliku turunduse ja lähimal ajal kinnitatava arhitektuurilise lahenduse korral saab neid konverentse kolmeks aastaks ette müüa, ent üksainus selline üritus kvartalis katab juba kõik selle perioodi kulud," väitis Sults.

Saar II: lõbustuspark

Teisele saarele rajatakse hiigelsuur lõbustuspark ja muud "lõbustused ilma keemiata": vaateratas lausa arutu vaatega, kõikvõimalikud mängud, aga ka lihtsalt kõik viisakaks ja kvaliteetseks puhkuseks vajalik, mida vaid võimalik välja mõelda.

"Ei ole tarvis poliitikutelt luba küsida, kuna saared saavad olema eravalduseks. Näiteks tahab mõni napakas miljardär Lamborghiniga vastu seina kihutada ja selle ära lõhkuda – anname talle sellise võimaluse," teatas Sults.

Meri ei kuulu poliitiku kinnituse kohaselt üldse kellelegi, merealune pinnas kuulub riigile või linnale: kui merepõhi kuivaks pinnaks muutub, tuleb see linnalt ära osta.

Ühtlasi ei ole Sultsi kinnitusel lahe põhjas mitte viikingite ujuvsõiduk, vaid uppunud nõukogudeaegne laev.

"Ehitan suure akvaariumi, ja tuleb allveeturism. Külalised joovad ennast loomamoodi täis, panevad maskid pähe ja hakkavad nõukogude laeva vaatama," pajatas projekti autor.

Saar III: kasiino

Sults ütleb, et kolmanda saare võib nimetada pahede saareks, kuhu tuleb kasiino ja teised täiskasvanute meelelahutused, kuid kõik seaduse raamides.

"Normaalseid kasiinosid Eestis õieti ei ole, on lihtsalt mänguautomaatide saalid – kunstnaha ja plastmasstähekestega kasiinosid ilmas ei ole. Tulevikus pole Moskva rikkuritel vaja teha tšarterreisi Las Vegasesse, et oma järjekordne miljon kaotada – teine Las Vegas on neil lausa külje all."

Väga oluliseks asjaoluks nimetab Sults seda, et tänu projekti teostamisele saab tööd kolm tuhat inimest: esialgu ehitusalal, seejärel aga suur hulga teenindava personalina, mis mõjub väga positiivselt Eesti tööhõive tasemele.

Mitte ainult täiskasvanutele ja lastele

Saarele on võimalik jõuda ka jalgsi maismaad pidi – selleks rahatud tammidel.

Seejuures järgitakse kindlaid reegleid: näiteks pole meelelahutuste saarelt näha pahede saart, "kuradiratas" aga peab paiknema nii, et mitte sulgeda vaadet Tallinnale.

"Paljassaare lahte luuakse ka saareke lindudele: seal käivad nad kakal ja tunnevad ennast igati vabalt," nentis Märt Sults.

Перстень Мярта Сультса, который он сделал в честь островов
© Sputnik / Вадим Анцупов
Märt Sultsi saarte auks valmistatud klotser.

 

Tagid:
tehissaared, Märt Sults, Paljassaare, Tallinn, Eesti

Peamised teemad