17:51 28. Veebruar 2020
Kuula otse
  • USD1.0977
  • RUB73.6096
Ühiskond
lühendatud link
8662

Ametlike vaenlastega seotud meediat kujutatakse propagandistliku ja valelikuna ning samal ajal eeldatakse, et „meie“ meediaväljaanded on objektiivsed ja tõesed.

TALLINN, 3. august — Sputnik. Ajalehe Guardian kolumnist Piers Robinson avaldas arikli, milles kutsus suhtuma kriitiliselt lääneriikide meediasse ja mitte liigitama propagandat „vaid Lääne vaenlaste eesõiguseks", edastas RIA Novosti.

Samas, vastavalt pingetõusule Lääne ja Moskva vahelistes suhetes, süüdistavad juhtivad väljaanded aina sagedamini just vene meediat „propagandas".

Ometi, terve publikatsioonide tulva briti ajalehtedes tekitas Sputniku agentuuri loomine Edinburghis. Tabloid Daily Mail teatas „Vladimir Putini propagandasõjast Suurbritannia vastu", teine bulvarileht The Sun aga süüdistas infoagentuuri riigi „destabiliseerimises".

The Times omakorda pajatas Oxfordi ülikooli „uuringust", milles on jõutud järeldusele, et telekanali RT vaatajaskond klammerdub „läänevastaste vaadete" külge. See artikkel viib vägisi järelduseni, et inimesed peavad hoiduma „mitteläänelike" meediakanalite vaatamisest, et mitte kogemata „oma riiki reeta".

Säärased argumendid aga tirivad lõksu, leiab Robinson.

„Ametlike vaenlastega seotud meediat kujutatakse propagandistliku ja valelikuna ning samal ajal eeldatakse, et „meie"meediaväljaanded on objektiivsed ja tõesed," selgitab ta.

„Enamgi veel, luuakse mulje, et meie valitsused tegelevad tõelise ja õige „suhtekorraldusega", „strateegilise kommunikatsiooniga" ja „avaliku diplomaatiaga", samal ajal kui venelased oma „propaganda" näol valetavad," lisab autor.

Kuid sellistel väidetel ei ole teaduslikku alust ja lääne juhtivad meediaväljaanded ei ole sugugi niiväga sõltumatud, nenditakse artiklis. Näiteks, Manchesteri ülikooli teadlased selgitasid välja, et enamik briti väljaandeid toetas ega kritiseerinud 2003. aastal võimude vaatenurka Iraaki sissetungimisele.

Lääneriikide valitsused haaravad ka sageli võimalusest avaliku arvamusega manipuleerida, kirjutab Robinson. Selleks kasutatakse sääraseid võtteid nagu liialdamine, mahavaikimine ja segadusekülvamine. Sedasorti meetodeid kasutati sii, kui valmistuti invasiooniks Iraaki: väljamõeldud luureandmed pidid kallutama avalikkust sõda toetama.

Uudiste tarbijate jaoks on saabunud keerulised ajad, nendib Robinson, kuid inimestel on tema arvates aeg õppida infovoogudes orienteeruma.

„Esimene samm selleks on — mitte pidada meie valitsusi ja meediakanaleid manipuleerimisest vabaks ja mitte demoniseerida „välismaiseid" valitsusi ja nende ajakirjandust kui nähtusi, mis on täis propagandistlikku valet," kirjutab ta.

Teiseks, lisab Robinson, on aeg tunnistada, et hinnalist infot võid saada erinevatest allikatest — sealhulgas nendest, mida Läänes kuvatakse „propagandistlikena".

 

 

Peamised teemad