03:23 23. Oktoober 2020
Kuula otse
  • USD1.1821
  • RUB90.8256
Ühiskond
lühendatud link
13711

ERM on tegelikult suur ja ilus ning sisuka ekspositsiooniga kuid Neitsi Maarja eksponaadi puhul on tegemist "tööõnnetusega".

TALLINN, 3. oktoober — Sputnik. Eesti Rahva Muuseumi (ERM) avamispeol osalenud Eesti evangeelse luterliku kiriku (EELK) peapiiskop Urmas Viilma kirjutab sotsiaalmeedias, et muuseum on küll sisuka ekspositsiooniga, kuid üks interaktiivne taies riivab kristlaste tundeid.

"Vaadata ja uurida on ERM-is palju. Ka kirikut ja ristiusku kujutav osa ekspositsioonis on mitmekülgne, piisavalt ülevaatlik ja huvitav," kirjutas Viilma Facebookis. "Siiski häiris mind üks eksponaat. Tegemist on suure, peaaegu inimesekõrgusega läbipaistva ekraaniga, millel on kuvatud valgusjoontega Neitsi Maarja figuur. See figuur on seal püsivalt, kuni keegi lööb jalaga ettenähtud ja vastavalt märgistatud kohta ekraani all servas. Löögi tagajärjel lendab figuur kildudeks. Ja see ongi selle eksponaadi mõte — lasta purustada jalalöögiga Neitsi Maarja kujutis," teatas BNS.

"Ei usu, et ükski eksponaat, mis on üles ehitatud millegi hävitamisele, oleks kuigi hariv positiivses mõttes," märkis Viilma. "Näituse külastajast tehakse rüüstaja ja eriti laste puhul on siin küsimus, kas lapse sellisesse rolli asetamine on eetiline. See eksponaat peaks olema alla 18 keelatud."

"See stend tekitab lastes ja noortes vastupandamatu kiusatuse jalaga virutada. Minu jaoks on kummaline, kuidas sellise negatsiooni kaudu on loodetud saavutada positiivset mõju või elamust," kirjutas Viilma.

"Kujutan ette klassitäit lapsi seismas üksteise taga järjekorras, et Maarjale jalaga virutada. Olen veendunud, et sellest stendist saab laste ja noorte üks lemmikuid selles osakonnas kui mitte kogu ERM-is. Kui mõtleme, et oleksime võinud samal kombel kujutada näiteks Tartu Kivisilla hävitamist või pronksiöö rahutusi, kus on võimalik virtuaalselt uuesti süüdata reaalselt eksisteerivaid hooneid Tallinnas, siis ehk näeme asju teises valguses. Sellises võtmes populaarseid, kuid kahtlemata kellegi tundeid ja veendumusi riivavaid eksponaate saaks luua terve muuseumitäie. Milline on selle pedagoogiline mõju?! Kuidas kompab selline asi meie moraalinormide piire? Olukorras, kus üldiselt on taunitud noorte seas populaarseid ja vägivalda kujutavaid arvutimänge on sellise interaktiivse hävitamist jäljendava stendi paigutamine ERM-i minu hinnangul kaheldava väärtusega."

"Probleemi olemus seisneb selles, et ERM on näinud pildirüüstet ajaloolise sündmusena, kuid kasutab selle illustreerimiseks Neitsi Maarja figuuri. Maarja ei ole aga paljude usklike inimeste jaoks ajalukku jäänud isik või sündmus, vaid reaalsus ja olevik. Ühe ajaloos toimunud sündmuse kujutamine täna paljude usklike inimeste jaoks endiselt aktuaalse ja reaalse isiku virtuaalse ründamise või naeruvääristamise kaudu on usuliste tunnete solvamine," märkis Viilma. "Minul on tõsiseid kahtluseid selle eksponaadi sobivuses ERM-i püsiekspositsiooni, olgugi et see võib olla tehniliselt huvitav või tänapäevane viis ajaloosündmuste kujutamisel."

Samas möönis Viilma, et ERM on tegelikult suur ja ilus ning sisuka ekspositsiooniga ning et kirjeldatud eksponaadi puhul on tegemist "tööõnnetusega".

EKRE esimees Mart Helme leiab, et Eesti rahva muuseumis olev interaktiivne Neitsi Maarja kuju tuleks näitusesaalist kiiresti eemaldada, sest selle kuju virtuaalne lõhkumine solvab Eestis elavaid religioosseid venelasi ja pärsib nende lõimumist.

"Probleem pole ainult halvas maitses või kultuurituses," kirjutas Helme pressiteates. "Ususümbolite teotamisel on ka poliitiline mõõde. Sümbolite kallale minek võib viia ühiskondlike pingete ning riikidevaheliste suhete jahenemiseni. Me ei tohi muu hulgas unustada ka seda, et suur osa Eesti venelastest on usuliselt aktiivsed ning riiklikult heakskiidetud usuline solvang ei aita integratsioonile kaasa."

"Mis tahes kaalutlustel seda eksponaati ka üles ei pandud, lõpptulemus pole mitte ainult piinlik, vaid skandaalne. Riik näitab üles lugupidamatust nii Eestis elavate kristlaste vastu kui ka kõigi nende kristliku taustaga väliskülaliste vastu, kes meie riigiga tutvudes Eesti rahva muuseumist läbi astuvad," ütles Helme.

Jalahoop Neitsi Maarja kujutisele on Helme väitel ühtlasi jalahoop Eesti ajaloole ja väärtustele ning seega tuleks ebaõnnestunud eksponaat enne suurema kahju sündimist maha võtta.

"Teatavasti 13. sajandil, mil meid Euroopasse integreeriti, tunti praegust Eesti ala Maarjamaa nime all," selgitas Helme.

"Tegemist on siiski Eesti riigi ühe olulisima muuseumi ametliku väljapanekuga, mida hakkavad nägema kakssada tuhat inimest aastast, kui uskuda ERM-i külastatavuse prognoosi. Ei ole vaja tekitada ühiskonnas lisapingeid," märkis Helme.

Väljapanekut on vaatajate survel tulnud muuta ka varem. Suurgildi hoones 2011. aastal olnud püsiekspositsioonist "Visa hing. 11 000 aastat Eesti ajalugu" tuli ajaloomuuseumil eemaldada väljapanek, mis kujutas Tallinnas sündinud natsikurjategijat Alfred Rosenbergi. Toona pöördus juudi kogukond kultuuriministri poole, nimetades Rosenbergi puudutavat ekspositsiooni äärmiselt ebaeetiliseks ja natslikku kurjategijat ülistavaks.

Rosenbergi puudutav ekspositsioon koosnes ühest raamatust ja puuteekraaniga infotulbast, millel oli muu hulgas välja toodud fakt, et tegemist oli surma mõistetud kurjategijaga. Väljapanek köitis ka Vene välisministeeriumi tähelepanu — koos Erna retkega nimetati ajaloomuuseumi ekspositsiooni natsismi ülistamiseks.

 

Tagid:
Eesti rahva muuseum, ERM, Neitsi Maarja, Urmas Viilma

Peamised teemad