15:06 21. Oktoober 2017
Tallinn+ 6°C
Kuula otse
Tallinnas sõidavad isejuhtivad minibussid

Isejuhtiv või isepäine: kas pole ohtlik sõita ilma juhita bussiga

© Sputnik / Вадим Анцупов
Ühiskond
lühendatud link
16220

Portaali Sputnik Eesti korrespondent käis sõitmas ühega kahest isejuhtivast minibussist, mis läinud kuu lõpust peale kõiki soovijaid mööda Eestimaa pealinna sõidutavad, tehes ühtaegu läbi prooviperioodi

ТАLLINN, 11. august — Sputnik, Deniss Pastuhhov. Ilma juhita autobussid on tekitanud juba mitu avariiolukorda, Sputnik Eesti otsustas aga riskida ning vastupidi tekkinud kartustele midagi hirmsat ei näinudki.

Esiteks sõidavad minibussid isegi Vanalinnas tiirutavast rongikesest aeglasemalt. Teiseks on igas isejuhtivas bussis reisisaatja — ta jälgib liiklust, kooskõlastab kõik tegevused raadioside operaatoriga ja kui midagi juhtub, võib ta igal hetkel transpordivahendi peatada.

Laupäevast hakkavad Tallinnas sõitma isejuhtivad bussid >>

Kolmandaks on ka läbitav vahemaa väga lühike — umbes kilomeeter sihtasutusest Kultuurikatel endise Linnahalli kõrvalt Mere puiestee alguseni Vene kultuurikeskuse juurde. Seejures liiguvad bussikesed ainult neile eraldatud sõidurada pidi, mille sekka kuluvad on ka remondi tõttu jõude seisvad trammiteed.

Ei sõida, kuni restarti ei tee

Sõit ise aga algas väikese viivitusega. Kui reisijad olid bussis istet võtnud, keeldus autobuss paigalt liikumast (tasub märkida, et üheaegselt on samal marsruudil kaks isesõitvat minibussi ja esimene jõudis juba liikuma hakata). Reisisaatja palus kõigil salongist väljuda, et teha restart, seega taaskäivitus. Aga kuna antud tegevus kaua aega ei võtnud, istusid kõik juba minuti pärast oma kohtadele tagasi ja meie "kilpkonnake" hakkas liikuma.

© Sputnik / Вадим Анцупов
Tallinnas sõidavad isejuhtivad minibussid

Vormel 1-ks sellist sõitu just nimetada ei saa, kuid inimesed tundsid teatud vaimustust teisel põhjusel: see, mis veel hiljaaegu tundus ulmena, on tõeks saanud. Peaaegu kõik reisijad võtsid pihku telefonid, et seda sõitu filmida ja mingit hirmu ei tuntud.

Üks "taaskäivitatud" minibussi reisijaist, Nadežda tunnistas Sputnik Eestile, et tema tuli spetsiaalselt selle bussiga sõitma. Ta ütles, et sõidu ajal tundis ta lapsikut vaimustust, kuna üks asi on sõiduriista väljastpoolt näha, aga hoopis teine tera on viibida siin reisijana.

Nagu too reisija ütleb, temale see projekt meeldib, kuid kõik tuleb korralikult läbi testida, enne kui selline ühistranspordivahend päriselt liinile saata. "Usun, et sellised autobussid võiksid juba üsna lähedases tulevikus käia ühest linnaosast teise ja sõita isegi linnavälistel liinidel. Ma ise olen tallinlanna, mulle see meeldiks," nentis Nadežda.

Suurim Põhja- ja Baltimaade teedealane konverents >>

Täielikult automaatikat usaldada ei saa

Kaasreisija Marek Nadeždaga päris nõus ei ole: "Leian, et selline transpordiliik sobib rohkem liikuma näiteks mikrorajoonide siseselt, sellistes kohtades, kus suurel raskel autobussil oleks keeruline läbi pääseda."

Marek usub, et sedasorti tehnika on juba täiesti valmis kujunema veel üheks ühistranspordi liigiks, inimteadvus aga selleks veel päris valmis pole. Tema sõnul ei tohiks esialgu läbi ajada ilma inimesteta, kes hakkavad protsessi kontrollima, kuna automaatika ei suuda seni veel iseseisvalt kõiki otsuseid vastu võtta.

Tema arvates tähendavad asetleidvad ebastandardsed olukorrad tervet jada valesamme, seega kellegi eksimusele järgnes veel üks, mis on testimise perioodil täiesti loomulik. "Ma ei karda ju sugugi selliste masinatega sõita, kui nad ilmuvad tavaliiklusse, siis hakkan neid kasutama. Muljed esimesest sõidust — huvi ja põnevus ennekõike. Aga tekkis ka imelik tunne. Ikkagi harjumatu on sõita bussiga, millel pole juhti rooli taga," jagas Marek Sputnik Eestiga oma arvamust.

Isejuhtivate autodega tulevik on juba kohal >>

Mööda Vanalinna tiirutava rongikese vedurijuht Viktor Sopotškin ütles Sputnik Eestile oma hinnangu, et avariioht minibussi poolt, arvestades sensorite ja andurite hulka, on äärmiselt väike: "Installeeritud on kindlale marsruudile vastav programm, seda marsruuti pidi ta liigubki, liiatigi väga aeglaselt. Siin on palju suurem tõenäosus selleks, et teine auto isejuhtivale sisse sõidab."

Sopotškin leiab sellegipoolest, et selliste autobusside tavaliiklusesse võtmiseks Tallinn veel valmis ei ole: "Usun, et bussi juhtiva inimese pea töötab siiski paremini kui kõik need sensorid. Kunagi ei tea, kuidas tehnika võib käituda — mina seda jäägitult ei usaldaks. Ja bussis peab alati olema keegi, kes protsessi jälgib, — mehaanik või elektroonik, mina lihtsalt robotautosse ei istuks,"

Lapse suust saad tõde kuulda

Mere puiesteel isejuhtivast bussist väljunud nooruke Alesja täheldas, et see on täiesti tavaline transpordivahend, ainult aeglane. Tüdruk kinnitab, et sõit talle meeldis ja ta ei kartnud sugugi.

Seega ei tasu tallinlastel karta, vaid pigem "uus atraktsioon" ära proovida, kuna augusti lõpul saab esimene prooviperiood läbi ning autobussid saadetakse tagasi Prantsusmaale. Siis tehakse edasised järeldused projekti otstarbekusest. Võib ju täiesti juhtuda, et lähiajal ilmuvad linnapilti juba bussid, mis justnagu Kir Bulõtševi jutustuses "Sada aastat edasi" töötavad teleportatsiooni põhimõttel. Niiviisi, et inimene läheb linnas ühes kohas paigalseisva bussi peale, väljub aga hoopis teises kohas.

Aas: seda aastat võib nimetada ka ühistranspordi aastaks >>

Isejuhtivad bussid veavad reisijaid tasuta kuus päeva nädalas — esmaspäevast laupäevani kella 8.30-st kuni 17.30-ni. Eestist sai esimene riik Euroopa Liidus, kes seadusega andis loa kasutada oma teedel isesõitvaid transpordivahendeid, seda küll terve hulga piirangutega.

Tagid:
minibuss, isejuhtiv, video, buss, ühistransport, Sputnik Eesti, Tallinn

Peamised teemad