15:01 21. Oktoober 2017
Tallinn+ 6°C
Kuula otse
Armas rõõmsavärviline rong Tallinna vanalinnas

Vanalinna vedurijuht: vuran kuni 20 km/h

© Sputnik / Вадим Анцупов
Ühiskond
lühendatud link
2010

Päikeselisel suvepäeval, mil Tallinna vanalinn täitus loendamatute turistidega, ei tulnud puudu ka huvilistest, kes veerandtunniste trettide kaupa munakivisillutisi pidi müdiseva rongikesega sõita soovisid

TALLINN, 12. august — Sputnik, Deniss Pastuhhov. Viktor Sopotškin, kes sel päeval vedurijuhina liinil ametis oli, rääkis Sputnik Eestile oma sõiduriista tippkiirusest ja andis teada, missugune juhiluba peab selle rongi juhtimiseks olema.

"Tööd selles uues ametis alustasin võrdlemisi hiljuti. Suviti asendan põhiliselt neid poisse, kes on praegu puhkustel," ütles Sopotškin.

Hoolimata lüheldasest staažist juhib Viktor vedurit sujuvalt ja osavalt ning liikumise ajal pressib pidevalt tuututamisnuppu, et hajameelseid linnakülalisi sõiduteelt eest ära ajada. Kusjuures tegemist ei ole üldse rongiveduri, vaid ümberehitatud Toyota autoga, millel on diiselmootor, käsitsijuhtimine ja õhksüsteemil töötavad pidurid. Saksamaal toodetud pseudoveduri taha on haagitud kaks vagunit, milles istuvad reisijad on enamasti viimseni turistid.

© Sputnik / Вадим Анцупов
Vedurijuhilt saadud teabe kohaselt on rongikese omanikeks peterburilased

"Tavaliselt on õige palju Aasia turiste — korealasi, hiinlasi ning täna, nagu näha võite, jaapanlasi — nähtavasti jõudis meile liinireis Tõusva Päikese maalt. Aga nii üldiselt muidugi jätkub kõiki — nii baltlasi kui itaallasi. Sõitmas käivad ka kohalikud elanikud, kuid neid on tunde järgi öeldes vähevõitu. Tipptunnid on kella 11-st 15-ni, pärast seda on vagunid pooltühjad," lisas ta.

B-kategooria juhiloast piisab

Selle erilise sõiduriista juhtimiseks D- ja E-kategooria lube tarvis ei ole — nende olemasolu lubab juhtida järelhaagisega autobussi, mida lustirongike sisuliselt ei ole. Tõelisi ronge ei ole Viktor juhtinud, nii et raudteelaseks teda pidada ei anna, küll aga tuli ta sellele tööle reisibussi juhina, millises ametis töötab seniajani.

Водитель паровозика в старом городе Виктор Сопочкин
© Sputnik / Вадим Анцупов
Vedurijuht Viktor Sopotškin

Sõidukiirus mööda Vanalinna on samahästi kui kilpkonna oma, kuid mõnedel tänavatel, millel on veel keskaegne munakivisillutis, raputab sõidu ajal üsna kõvasti. "Juhikabiinis seda raputamist eriti ei tunnegi, see-eest vagunites on rappumine päris tugev, sellepärast sõidan munakaid pidi eriti aeglaselt. Muidu aga võib näiteks Pikal tänaval vurada kuni 20 kilomeetrit tunnis. Töötame ööpäevaringselt: kuudel väljaspool turismiaega vagunite täituvus muidugi langeb, aga liiklusoludega talvisel ajal muret ei ole — kommunaalteenistused hoiavad tänavaid kenasti korras ja lumest puhtad," rääkis Viktor Sopotškin.

Vedurijuhilt saadud teabe kohaselt on rongikese omanikeks peterburilased.

"See on venelaste äriprojekt. Eestlastele üldiselt ei meeldi atraktsioonidega jännata, lõbustuspargidki käivad meil siin ju külalistena — Tšehhist või Poolast. Kohaliku elanikkonna ettevõtluseks Vanalinnas on baarid, restoranid ja hotellid," nentis Viktor. Tema sõnul on nimetatud omanike "vedur" selles kandis ainuke, mingisugused konkurendid aga kurseerivad Paksu Margareeta torni ja Lennusadama vahet — ilmselt ei ole raatsinud panustada litsentsi, mis on nõutav Tallinna Vanalinnas ringisõitmiseks.

Piletita reisijad pärast tööpäeva

Sopotškini kinnitusel pole keegi tema "autorongi" rataste alla jäänud, ei ole tekkinud probleeme ka joodikute ega laamendajatega. "Kõik on väga viisakas, harval korral keeldun küll purupurjus klienti teenindamast, kuid mingite konfliktideni pole kunagi mindud," lausus vedurijuht. "Huvitavatest seikadest nimetaksin ehk seda, et tihtilugu hüppavad reisijad vagunisse, kui ma juba pärast tööd peatusesse sõidan (Järve asumi suunas), ja reisivad ilma piletita. Sellele asjale tuleb veel mõelda."

Tasub märkida, et täispilet maksab 6 eurot ning neid müüb reisi eel eraldi inimene.

Lustirongi juhtide puhul ei kontrollita ka enne tööpäeva algust alkoholisisaldust veres (nagu see on tavaks tavalistel bussiliinidel), nii et Viktori sõnul tuleb endal olla vastutustundlik ning mõista, et töötad inimestega ja alkoholiauru ei tohi enesele külge lubada.

Isejuhtiv või isepäine: kas pole ohtlik sõita ilma juhita bussiga >>

Tagid:
vedurijuht, vedur, Sputnik Eesti, Viktor Sopotškin, vanalinn, Tallinn

Peamised teemad