12:11 26. September 2017
Tallinn+ 11°C
Kuula otse
Uus Boston Dynamics-i robot Atlas

Kuus elukutset, kus inimest hakkavad asendama robotid

Boston Dynamics
Tehnoloogia
lühendatud link
5410

See, mida veel kümmekond aastat tagasi peeti kui mitte ulmeks, siis kaugeks tulevikuks, on tänapäeval saanud tegelikkuseks.

TALLINN, 30. oktoober — Sputnik. Ja õige varsti on see juba tavaline argipäev. Kõige silmahakkavamad lähituleviku tehnoloogiavaldkonnad, mis on seotud robotite kasutamisega, RIA Novosti loetelu kohaselt.

Autojuht

Tänasel päeval on maailmas juba kaks taksoteenust, kus kasutatakse ilma juhita, autopiloodil töötavaid sõidukeid: Uber USA-s Pittsburgis ja nuTonomy Singapuris. Arvestuslikult ulatub autopiloodiga sõidukite hulk nende ettevõtete autoparkides aasta lõpuks mitmekümneni. Aastaks 2018 aga kavatseb nuTonomy kogu oma autopargi üle viia autopiloodiga sõidukitele.

Kuid veel enne taksoettevõtteid hakati autopiloodiga sõidukeid kasutama ühistranspordis. Need töötavad nii tavalistel linnaliinidel kui ka linnadevahelistel liinidel. Viimaste puhul on esikohal hiinlaste ettevõte Yutong, kes käivitas sellisena Zhengzhou bussiliini. Venemaal aga veab autopiloodiga autobuss reisijaid Skolkovo piirides.

Kuller

Paljud kullerteenuste pakkujad ja transpordiettevõtted katsetavad eri liiki droonide ja kvadrootoritega, kasutades neid postipakkide ja kaubasaadetiste kohaletoimetamiseks. Töö selles suunas käib juba mitmendat aastat ja leidub hulganisti näiteid edukatest tulemustest. Kuid paljudes riikides, nagu näiteks USA-s ja Suurbritannias ei ole veel valminud seadusandlust, mis võimaldaks piloodita lennuaparaatide iseseisvaid lendamist või nende kaugjuhtimist väljaspool lennuoperaatori vahetut vaatevälja.

Kuni vastavaid seadusi välja töötatakse, lihvivad ettevõtted droonide võimekust valida ohutu maandumispaik, kasutada ümbruskonnas leiduvaid laadimispunkte ja raskeimateski ilmaoludes toime tulla. Nagu ka autopiloodiga trandpordivahendite puhul, võib droonide massiline kasutuselevõtt toimuda kiiresti ja ootamatult, lausa mõne aastaga.

Õppejõud

Kaugõpe automatiseeritud intelligentsete vastamissüsteemide abil, võõrkeelte õpetamine ja ainekursuste juhendamine — nende puhul võib leida näiteid juba täna, sealhulgas Venemaal. Kuid tegemist on peamiselt siiski üksikute eksperimentidega, millest oluline osa on tunnistatud edukaiks.

Ühe kõige silmapaistvama juhtumi üksikasjad avalikustati tänavu kevadel, kui Georgia tehnikaülikooli üliõpilaste projektitööd tarkvara programmeerimisel juhendas kuue kuu vältel jututoa kaudu õppejõud nimega Jill Watson. Kogu selle aja jooksul ei osanud ükski üliõpilane aimata, et neid juhendanud naisterahva nime taga peitub tegelikult küsimuste-vastuste automaatsüsteemi ja tehisintellektiga varustatud superarvuti IBM Watson.

Turvamees

Turvateenuste peamine ülesanne on teatud paiga jälgimine, et tuvastada rikkumisi ja neist valveoperaatorile teada anda. Paljud robotid suudavad erinevaid sündmusi registreerida, võtta vastu hädakutsungeid ja appikutseid, jälitada kurjategijaid, tuvastada nägusid ja autonumbreid.
Kõige täiuslikumad nudelid — ameeriklaste K5 Autonomous Data Machine ja hiinlaste AnBot on täiendavalt varustatud ka elektrišokiseadmega. Väliselt meenutavad nad „Tähtede sõjast" tuntud robotit R2-D2, kuid on sellest märgatavalt suuremad.

Laadija

Tuua-viia — see on töö, mis õpetati robotitele juba ammu selgeks. Eriti muljetavaldav on ladude automatiseeritus erinevates suurettevõtetes, sellistes nagu näiteks Amazon, kus inimtööjõule on jäetud väga piiratud roll.

Harulduseks ei ole ka robotitest ettekandjad, kuid senimaani siiski vaid tarkvarafirmade hinnakirjades. Nii võib neid näiteks Hiina suurima veebipõhise kauplemiskeskkonna Taobao kaubapakkumiste nimekirjast leida üle kahesaja erineva mudeli, ainult et nende hind näib ahvatlev vaid väga vähestele restoranipidajatele. Aga robotid odavnevad sama kiiresti kui teisedki arvutid. Nii et pilt võib peagi muutuda.

Sedasorti roboteid saab kasutada mujalgi kui vaid restoranides. Toomise-viimise ja kätteandmise funktsiooni täitmine on tarvilik paljudes valdkondades, näiteks invaliidide abistamisel või raviasutustes.

Kõigist kõige kaugemale on selles suunas mindud ettevõttes Boston Dynamics, kes on saanud tuntuks tänu oma BigDog´ide väljatöötamisele. Need on neljajalgsed kanderobotid, kes pidid tassima ameerika sõdurite üksusi üle liivaste alade. Ja ehkki sõjaväelased lõpuks siiski lepingutest keeldusid, sobib BostonDynamicsi väljaarendatut kasutada ka rahumeelsetel eesmärkidel. Nende uuest robotist SpotMini võib piisava väljaõpetamise korral saada päris hea koduabiline.

Bioonilised proteesid

Robootikast rääkides ei saa jätta mainimata bioonilisi proteese. Aitavad ju nimelt need inimesel ületada teatud kehaosa kaotusest tulenevaid piiranguid. Kõige perspektiivikamate proteeside puhul toimub juhtimine implanteeritud andurite kaudu, mis on närvikiududega ühendatud või nende kõrvale paigaldatud. Andurid rehkendavad ja dekodeerivad närviimpulsse ja edastavad korraldused proteesi liigutusajamitele.

Tipptasemel väljaarendatud proteesid on suutelised mitte üksnes täpselt ja kiiresti korraldusi täitma, vaid tänu sisseehitatud anduritele andma ka tagasisidet inimese kesknärvisüsteemile. Näiteks edastama kompimismeele kaudu saadud või sooja-külma-aistinguid.

Selliste proteeside hinnad on küll kõrged, kuid mitte taevakõrgused. Juhitava käelabaproteesi maksumus on keskeltläbi 10 000 — 15 000 dollarit. See tähendab, et aja jooksul on aina suuremal hulgal puuetega inimestel võimalik elada täisväärtuslikumat elu.

Tagid:
protees, laadija, turvamees, õppejõud, kuller, autojuht, robot

Peamised teemad